Mycket bra skrivet av samtliga. Känner mig mindre oroad när man läser här på forumet där det finns så bra tycken och tankar. Vi måste stå eniga!
Fast det där är ju bara skitsnack och ett sätt att försöka snirkla sig tillbaka lite efter den folkstorm som kom av deras utredning. I den kan man läsa punkter som t.ex.:Naturvårrdsverkets svar om debatten:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/skoterdebatten-har-gatt-overstyr-8860191.aspx
Ja, det ser väl ganska tryggt ut ändå. Men jag tror nog tumskruvarna kommer att dras åt hårdare inom en inte orimligt lång framtid OM det inte blir en attitydförändring hos många av oss skoternördar. - Alltså inte bara de i intelligensreserven som fortfarande inte hajat det o-coola med skrikburkar, övertrimmade turbomaskiner som brölar värre än en JAS rote och som kör över plant och ungskog etc. Och nej, jag är inte på något vis emot trimning men sådana (ljud)monster som man ser och hör idag är inte sunt och normalt. Själv sitter jag med en gammal chippad 9000 på lite drygt 250 hästar och en 9-5 på ca 330-350 hästar, men ingen av dom låter mycket mer än en standard Aero. Båda ligger inom EUgränserna faktiskt. Det är coolt när man har sin sleeper och de där jäkla japsdämparförsedda 7/940 ina eller BMW M-wannabes fullkletade med (köpta) sponsordekaler kommer upp jämsides. Måste ju vara lika, om inte mer, njutbart på en skoter som ser ut och låter ganska standard men som går så inih....e.Naturvårrdsverkets svar om debatten:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/skoterdebatten-har-gatt-overstyr-8860191.aspx
Av vad jag kunde se under förra årets debatt, (genom att kolla på andra användares poster), var det en hel del av dekaltrimmarna som skrek högt/högst. Blev väl inga pengar kvar till nya tejpbitar. :stupid:Personligen skulle jag inte ha några problem att lägga upp till flera tusen för att få fortsatt möjlighet att åka friåkning i våra fjäll. Det är ju ingenting i sammanhanget och det finns de som lägger sådana pengar på monsterstickers idag...
*EDIT, samerna skulle såklart undantas en sådan avgift...annars blir det ett jävla liv...*
Låter ju bra, men litar inte på dem för fem öre. Känns mest som att de nu försöker backa lite efter folkstormen - "ja, men det var ju liksom inte det vi menade fast det står att det var det vi ville". De motsäger direkt sig själva mot vad det står i rapporten, känns som avledning och ett sätt att diffusera situationen.
Då börjar jag tjata igen då.Håller med dig Leafo, får inte ge dem arbetsro att hitta på någon smygreform som ställer till å det jävligaste...
När jag gick in på länken, så kom det upp en "enkät" om vem jag är och varför jag var inne på Naturvårdsverkets sida.
Jag klickade i PRIVATPERSON och i nästa ruta valde jag ANNAT samt skrev i textrutan att jag söker INFO OM VARFÖR NATURVÅRDSVERKET VILL GÖRA NÅGOT SÅ VANSINNIGT SOM ATT BEGRÄNSA SKOTERÅKNINGEN. MOTORBÅTSTRAFIK I SJÖAR OCH KUSTNÄRA VATTEN ÄR MYCKET MERA MILJÖFARLIGT, STOPPA DEN FÖRST!
Även om ingen på Naturvårdsverket bryr sig, så har jag åtminstone markerat min ståndpunkt i deras undersökning.
Jag är fullkomligt lugn. Ledsen om jag gjort dig upprörd, det var absolut inte meningen.COOL IT MAN, COOL IT!!
JAG är föreningsnörd som du kallar det och har jobbat riktigt aktivt i Fredriksbergs skoterklubb i snart tio år.
Har jobbat med att stävja buskörningar med fyrhjulingar sommartid efter skoterlederna http://www.dt.se/dalarna/ludvika/samarbete-mot-buskorning
Även legat på starkt mot SNOFED för att de ska få till en ändring i Transportstyrelsens regler om att utbildare av förarbevis måste ha ett års pedagogisk utbildning (en förskolelärare i Skåne kan bli utbildare men inte en renskötare som är uppväxt på skoter) många mejl, men utan resultat annat än att SNOFED skulle ta upp det som en punkt på någon kongress....
Är även delaktig i det arrendeavtal som klubben har med markägaren Bergvik, vilket innebär att vi klubben tillsammans med Bergvik aktivt jobbar för att få bukt med de som kör sönder nyplanteringar.
Så nog fan drar jag mitt strå till stacken för att få behålla den fria snöskoteråkningen.
10 poäng av 10 möjliga i ditt inlägg. Det är precis så tänket måste vara.Ett litet sidospår och en tanke bara:
Några berörde ämnet skoterklubbar och trötta 50 ++år medlemmar.
Vore det inte en god idé av oss "halvunga" och förståndiga att bilda ungdomssektioner/friåkningssektioner i klubbarna för att locka till oss de yngre som kanske inte har koll på vad som är sunt än.
Man skulle kunna hålla i friåkningsdagar/turer, eller varför inte friåkning efter förutbestämda gpspunkter liknande den tävlingsform som dök upp ifjol(som jag glömt namnet på).
Om engagemanget finns så borde detta öka antalet medlemmar ganska bra samtidigt som vissa indirekt i gruppen lär sig hur man ska sköta sig?