Naturvårdsverket

skrubb

Aktiv medlem
26 mar 2008
54
0
1
Luleå
Eftersom Åsa Romson bor på en båt så kommer de alltid ses som mycket miljövänliga.
Yupp även om man målar med förbjuden gift färg och värmer båten med diesel och spolar ut allt i Östersjön.

Nä låt oss skoteråkare vare ifred ett tag nu och börja rikta fokus mot alla båtägare istället. " om man nu ska peka ut någon grupp "
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Egentligen är det väl ganska väntat med hårdare krav med tanke på den ganska omfattande busåkningen som ju faktiskt förekommer.

Här på forat finns det hur många trådar som helst, med bildbevis på hur idioter kört i förbudsområden, sabbat nyplanterad skog, vrålar omkring med sina skrikburkar.
Visst, det är ett fåtal som missköter sig, men det är dom som märks och det får hela kollektivet sota för. Tyvärr.

Angående skrikburkarna som skrämmer slag på djuren och retar upp befolkning, så har jag sagt det förut och säger det igen. Våga vägra att åka tillsammans med kompisar som har skrikburkar. Informera om att de ger minimal, om ens någon, effektökning. Viktbesparing visserligen, men den gör ingen skillnad för de 99% rena amatörerna som "måste" ha slutburk för vikt och prestanda.
Våga vägra åka med polare som kör sönder skogsplant eller högaktningsfullt skiter i om dom kör i förbudsområden. Våga ANMÄLA dessa stolpskott istället.

Jag tror också att det är synd att så påfallande många inte är med i klubbar. I klubbarna finns det en möjlighet att fostra och omvända åtminstone några av rötäggen. Och där har väl många klubbar brustit när det gällt nyrekrytering. Man har heller inte ansträngt sig för att göra medlemsskap attraktiva för de yngre hetsporrarna. (Jodå, jag vet att det även finns äldre som skiter i reglerna).

Som sagt, det här är ju något som de flesta med någorlunda sunt förnuft innerst inne kunnat förutspå. Skoterregistreringarna har ju eskalerat år efter år de senaste 10 åren och med tanke på att Polis, naturvårdverk, länsstyrelser inte mäktat med att i motvarande grad öka sina resurser till deras kontrollapparater av att befintliga regler efterföljs, så måste det bli att det rinner över i bägaren. Förbudstalibanerna får därmed bränsle till sina brasor.

Nu så här "fem i tolv" kanske det är svårt, men inte omöjligt att stoppa ett kommande lössnöförbud. De drygt 17 000 namnunderskrifter som SNOFED samlat in KAN kanske ha en inverkan, men det måste fortfarande vara möjligt att påverka politikerna. Våra paraplyorganisationer SNOFED och SSCO får jobba på riksplan och lokalklubbarna mot kommuner och landsting. Därför viktigt att fler går med i klubbar så det blir lite tyngd i argumentationen med "överheten". Då kanske vi får ha större delen av vår fria åkning kvar.

Ide'? Skulle man kanske ha ett gäng träpluggar med sig i packningen så man kan knacka i och plugga skrikburkarna? Kanske också batteridriven tigersåg så man kan kapa mattorna på de skotrar man ser kommer från förbudsområden? Nej, fy på mig! Det är olagligt så det får man inte göra. Men en av mina våta drömmar är det faktiskt.



Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Min största fundering är ju just hur mycket en skoter egentligen förstör i fjällen? Borde vara extremt försumbart?
Det är ju i låglandet som problemet med sönderlekta hyggen m.m. är ett stort problem.

Klart det är bus m.m. i fjällen. Men undrar om det inte förstörs mer av ekonomiskt värde längs kusten?

Jag skulle gissa att det är extremt få som störs av dom som bara åker lössnö och klättrar i skogen, ja menar det är väl ingen jävel som befinner sig där i vilket fall?
Det som folk stör sig på riktigt av är dom som kör omkring i samhällen och som kör på hyggen. Att nån klättrar längs en fjällsida skiter antagligen 99.99% av befolkningen i, den enda som bryr sig är journalisten som vill sänka skoteråkningen och skriver en artikel som såklart propsar på folk att köra skoter på ett kalfjäll är DÖDEN för all natur.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Bullret efter skotrar och folk, pipor eller ej, stör ju de djur som lever i naturen, både på fjäll och i lågland. Inte bara folk man ska ta hänsyn till. Sen har man ju sett hur spår går rätt över unggranar och liknande som ser förjävlig ut efteråt. För att man hellre åker på rullen genom skogen än kör vettigt och väljer ut bra spår. Nu är jag för friåkning, men nog tycker jag att vi måste bli mycket bättre på att ta ansvar och tänka efter före. Förbud är dock fel väg att gå, blir bara fler som skiter i det då. Men strängare straff och mera uppsyn så det blir lättare att åka dit. De har ju drönare som de är ute med och kollar miljöskador och åtgärder mm. Kan väl inte vara svårt att ta enstaka skoteråkare som missköter sig då? Typ som mobila fartkameror.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Norrland är en koloni för Storsvensken. Det genomsyrar även detta förslag från Naturvårdsverket. Storsvensken vill ha tystnad när de åker norrut. Det är den enda rimliga förklaringen. Några få stockholmare som går på tur eller jagar ripa vill inte ha sin upplevelse lika bullerförstörd som den de ger mig när jag vill paddla kajak och fiska skärgården. Det är kärnan.

Den ekonomiska aspekten kan vi nog lägga åt sidan likaså den "naturförstörande". 1. skoteråkning gynnar Norrland och pengarna stannar här (livsmedel, hotellnätter, inköp, stuganläggningar, samhällsfunktioner, infrastruktur mm). Så är inte fallet när det gäller skogen (ägarnas bolag är i regel mantalsskrivna i Stockholm, avverkningen kräver några få anställda). 2. Alla har själva sätt hur "skogsskötsel" går till. Efter en gallring ser det ut som kriget. Efter en avverkning som ett månlandskap. De skador som en friåkare kan åsamka är inte på något vis ens jämförbara mot när Sveaskog brötar sina tiotonnare över myr och mark.

Sen kan jag störa mig på att folk inte respekterar ungskog och plantager. Jag har sagt ifrån några gånger här på forumet när oförstående postat coola videos. Att köra på sådan mark är redan idag ett lagbrott. Jag tror dock att medvetenheten bland åkare måste höjas. Man vet helt enkelt inte om att man gör fel. På det viset kan jag känna att Naturvårdsverket genom detta förslag kan nå fram.

Sen tror jag att vi tjänar på att hålla debatten ren. Dvs att blanda on buskörning i samhällen mm tjänar vi inte på. Det är dessutom inte dessa individer som Naturvårdsverket kommer att klämma dit med sitt förslag.

Så ser reglerna ut i dag, det är värt att läsa och funderar på om man följer dem själv. Jag vet att jag inte alltid gör det. Men jag i fortsättningen ska försöka göra det – och (viktigt) säga ifrån när jag ser folk missköta sig. http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Motortrafik-i-naturen/Snoskoter-i-terrangen/
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Största problemet är att folk är idioter. Köra på kalhyggen och i bebyggelse är ett bevis på att man tillhör begåvningsreserven och aldrig borde få framföra ett motorfordon öht. Sen är det ju faktiskt friåkningsförbud i 90% av fjällen, så där kan besökande skidåkare njuta av tystnaden bäst de vill. Hur svårt ska det vara att samsas, fjällen är ju faktiskt rätt stora.
Det känns även väldigt märkligt att allmänbestraffning tydligen är naturvårdsverkets lösning på "problemet", och är man ute efter att skona fjällvärlden så bör de titta på renskötseln.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det finns en debatt i riksdagen där en politiker betonar hur mycket skoternäringen drar in på andra sidan pölen och betonar att det är en outnyttjad möjlighet här i sverige.

En storslagen fjällmiljö som dom väl kallar det handlar för mig enbart om att dom vill ha in alla skoteråkare på leden där dom kan ta betalt och nån tjäna pengar.

Några skidåkare kan jag inte tänka mig att jag stör, då jag befinner mig mitt ute i skogen och när vårsolen och snön hårdnar (skidsäsongen börjar) då har jag åkt färdigt. Dessutom åker vi mestadels i skogslandskap och är polarna 200m bort så hör man dom knappt.

Sen tycker jag det är märkligt att som nån redan varit inne på att mossa kan vara så viktigt när det helt plötsligt är ok att kultivera när nya pengar för ekonomin ska växa upp.

Lägg en skatt på alla skotrar för ersättning på skog och mark istället. Vore inte det en bättre lösning? Pengen borde väl inte bli så stor?
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Egentligen är det väl ganska väntat med hårdare krav med tanke på den ganska omfattande busåkningen som ju faktiskt förekommer.

Här på forat finns det hur många trådar som helst, med bildbevis på hur idioter kört i förbudsområden, sabbat nyplanterad skog, vrålar omkring med sina skrikburkar.
Visst, det är ett fåtal som missköter sig, men det är dom som märks och det får hela kollektivet sota för. Tyvärr.

Angående skrikburkarna som skrämmer slag på djuren och retar upp befolkning, så har jag sagt det förut och säger det igen. Våga vägra att åka tillsammans med kompisar som har skrikburkar. Informera om att de ger minimal, om ens någon, effektökning. Viktbesparing visserligen, men den gör ingen skillnad för de 99% rena amatörerna som "måste" ha slutburk för vikt och prestanda.
Våga vägra åka med polare som kör sönder skogsplant eller högaktningsfullt skiter i om dom kör i förbudsområden. Våga ANMÄLA dessa stolpskott istället.

Jag tror också att det är synd att så påfallande många inte är med i klubbar. I klubbarna finns det en möjlighet att fostra och omvända åtminstone några av rötäggen. Och där har väl många klubbar brustit när det gällt nyrekrytering. Man har heller inte ansträngt sig för att göra medlemsskap attraktiva för de yngre hetsporrarna. (Jodå, jag vet att det även finns äldre som skiter i reglerna).

Som sagt, det här är ju något som de flesta med någorlunda sunt förnuft innerst inne kunnat förutspå. Skoterregistreringarna har ju eskalerat år efter år de senaste 10 åren och med tanke på att Polis, naturvårdverk, länsstyrelser inte mäktat med att i motvarande grad öka sina resurser till deras kontrollapparater av att befintliga regler efterföljs, så måste det bli att det rinner över i bägaren. Förbudstalibanerna får därmed bränsle till sina brasor.

Nu så här "fem i tolv" kanske det är svårt, men inte omöjligt att stoppa ett kommande lössnöförbud. De drygt 17 000 namnunderskrifter som SNOFED samlat in KAN kanske ha en inverkan, men det måste fortfarande vara möjligt att påverka politikerna. Våra paraplyorganisationer SNOFED och SSCO får jobba på riksplan och lokalklubbarna mot kommuner och landsting. Därför viktigt att fler går med i klubbar så det blir lite tyngd i argumentationen med "överheten". Då kanske vi får ha större delen av vår fria åkning kvar.

Ide'? Skulle man kanske ha ett gäng träpluggar med sig i packningen så man kan knacka i och plugga skrikburkarna? Kanske också batteridriven tigersåg så man kan kapa mattorna på de skotrar man ser kommer från förbudsområden? Nej, fy på mig! Det är olagligt så det får man inte göra. Men en av mina våta drömmar är det faktiskt.



Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
+1 Mycket bra skrivet.

Jag tycker handlarna borde föregå med gott exempel och sluta sälja och marknadsföra dessa vrålburkar. Jobba istället för att maskinen ska vara tyst och pålitlig, effekt finns så det räcker.

Och alla dessa turbomaskiner som handlarna bygger och stoltserar med! Dom låter ju som sa*an!! Begriper de inte konsekvenserna av detta? Den dagen (jag hoppas den inte kommer) då totalförbudet är ett faktum står handlarna och grinar för att försäljningen av skotrar nästan stannat av helt. Är det värt det?

De flesta kan nog hålla med om att de hellre är utan en slutburk, pipa eller turbo än utan friåkning.

Sen till det här med att inte köra på förbudsområden.

I vintras var jag runt på olika platser och körde skoter, platser jag inte varit på tidigare och hade lite kännedom om, det första jag och mina vänner gör är att åka till närmaste serviceställe för att lösa ledbevis och införskaffa en karta över området, vi går igenom kartan och håller oss på god marginal ifrån områden där förbud gäller. Men tyvärr, nästan på varenda ställe ser vi åkare som tydligt kört av där förbud gäller även fast det är bra skyltat över allt! Vad i h-vete tänker folk med?! Jag tappar tyvärr lite tron på skoteråkningens framtid p.g.a. dessa IDIOTER!

Ni kanske märker att jag blir upprörd men jag tycker det är synd att något så enkelt som att visa hänsyn, inte orsaka onödigt buller eller följ lagar och regler ska vara så jä*la svårt för vissa.... :mad2:

// Swedn
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Problemet med regler är ju att de bara påverkar dom som bryr sej om reglerna. Följden av detta är att hårdare regler bara kommer påverka de som redan sköter sej!
Ut med Polisen i spenaten, gör fler nykterhetskontroller, flygande besiktningar och allmän ordningskontroll ute efter lederna!!
Köra skoter i skogen kommer jag aldrig att sluta med oavsett hur straffskalan börjar ser ut!!


Sen ätt motorljud stör djurlivet i någon som helst betydelse är rent skitsnack. Finns en anledning till att det är olagligt att jaga från motorfordon, och det beror inte på att djuren skräms av motorljudet. Sen ska man ju ha begreppet att sakta ner och på avstånd runda renflockar, älgar och annan fauna.
Sen anser väl även jag att folk som medvetet, och utan vinning, gör att dennes skoter lever om mer än nödvändigt ska flås och kokas i lut!

Jag undrar om inte lösningen är att utropa Norrland till en egen stat så får Fjollträskarna klara sej själv medans vi lever gott på den skidskatt vi ska införa för alla inresande apelsinsmugglare!
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Jag undrar om inte lösningen är att utropa Norrland till en egen stat så får Fjollträskarna klara sej själv medans vi lever gott på den skidskatt vi ska införa för alla inresande apelsinsmugglare!
+1 :ciao:
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Det verkar som att tänket hos många av dagens skoteråkare är att man skall vara "häftig" vilket verkar innebära; låta högt, inte bry sig om sina medmänniskor, köra där man inte får o.s.v.

Vi måste ändra synen på hur en skoteråkare skall vara och verka, håller med JAAG om att vi behöver fler friåkningspoliser som skråar ikapp intelligensreserverna och straffar dem hårt!

Jag är grymt less på alla idioter som missbrukar rätten att köra skoter och då förstör för oss som vill värna och vara rädda om detta fantastiskt roliga nöje.

//Swedn
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det är märkligt att turbindrivna offshorebåtar som skiter ur sig enorma mängder dynga samt hörs miltal får framföras oregistrerade på oskattad bränsle utan att Naturvårdsverket lyfter ett finger...? ...som sedan åberopar allmän bestraffning och vill stifta nya allmänna förbud mot skotertrafik för att ett fåtal bryter mot reglerna alternativt inte känner till dem? Det finns ingen logik.

Klart att det inte handlar om att rädda
Naturvärden eller begränsa utsläppen. Då skulle de tittat på båttrafiken i första hand. Det handlar om att makten inte kör skoter. Det är ur alla perspektiv rimligare att begränsa båttrafik, men omöjligt politiskt. Friåkningen skulle kunna utvecklas enormt och bli en kassako för Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Men det skulle eventuellt kunna förstöra 08:ans bild av hur fridfull och vild fjällen är. Det riktigt paradoxala är att samtidigt som man kräver tystnad och orörd natur så bygger man hårt subventionerade extremt förfulande och ylande vindkraftparker i samma natur — och skickar elen söderut. Mig veterligt blåser det utav helvete även i Stockholms skärgård som ligger i närheten av där elen förbrukas.

Det handlar om kolonialism. Att storsvensken vill ha kontroll över alla norrländska näringar.
 

Jaa_kola

Aktiv medlem
16 dec 2012
64
0
6
Norberg
Det är märkligt att turbindrivna offshorebåtar som skiter ur sig enorma mängder dynga samt hörs miltal får framföras oregistrerade på oskattad bränsle utan att Naturvårdsverket lyfter ett finger...? ...som sedan åberopar allmän bestraffning och vill stifta nya allmänna förbud mot skotertrafik för att ett fåtal bryter mot reglerna alternativt inte känner till dem? Det finns ingen logik.

Klart att det inte handlar om att rädda
Naturvärden eller begränsa utsläppen. Då skulle de tittat på båttrafiken i första hand. Det handlar om att makten inte kör skoter. Det är ur alla perspektiv rimligare att begränsa båttrafik, men omöjligt politiskt. Friåkningen skulle kunna utvecklas enormt och bli en kassako för Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Men det skulle eventuellt kunna förstöra 08:ans bild av hur fridfull och vild fjällen är. Det riktigt paradoxala är att samtidigt som man kräver tystnad och orörd natur så bygger man hårt subventionerade extremt förfulande och ylande vindkraftparker i samma natur — och skickar elen söderut. Mig veterligt blåser det utav helvete även i Stockholms skärgård som ligger i närheten av där elen förbrukas.

Det handlar om kolonialism. Att storsvensken vill ha kontroll över alla norrländska näringar.
Kan bara hålla med! Jag hatar storstanare!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Finns det nån gissning på när(inte om för det kommer att ske) detta beslut klubbas igenom? Tänkte så man hinner bli av med sin kära maskin och kanske slippa göra ett bojsänke till mina båtar av den efter beslutet totalt värdelösa pjäs.