nål/lågfartsmunstycke

raketen

Medlem
12 dec 2008
10
0
1
Hej!

Har en mxz800-01 som börjat gå dåligt på låga varv, liksom böar!
Kolvar, insugningsgummin + alla packningar runt cyl är bytta på vårkanten! förgasarna rengjorda förra helgen!

Har sprutat rikligt med startgas runt hela motorn och den går inte upp i varv. Går perfekt på tomgång och högvarv. Den går även bra på lågvarv när man har halva choken i.

Vad är det för skillnad på att gå upp en storlek på lågfartsmunstycket eller att höjja nålen ett snäpp???? Går det att höjja nålen på ett lätt sätt på min modell?

Tog även bort pipan ocg grenröret för att kika och såg då att grenröret var fullt av oförbränd olja...... får den för mycket??
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej!

Har en mxz800-01 som börjat gå dåligt på låga varv, liksom böar!
Kolvar, insugningsgummin + alla packningar runt cyl är bytta på vårkanten! förgasarna rengjorda förra helgen!

Har sprutat rikligt med startgas runt hela motorn och den går inte upp i varv. Går perfekt på tomgång och högvarv. Den går även bra på lågvarv när man har halva choken i.

Vad är det för skillnad på att gå upp en storlek på lågfartsmunstycket eller att höjja nålen ett snäpp???? Går det att höjja nålen på ett lätt sätt på min modell?

Tog även bort pipan ocg grenröret för att kika och såg då att grenröret var fullt av oförbränd olja...... får den för mycket??
Skillnaden på lågfartsmunstycket och nålen är att lågfartsmunstycket reglerar bränsletillförseln på låga varv. Nålen har ingenting med låga varv att göra, den reglerar på höga varv.

Typ såhär:
0=tomgång, 100=full gas

Lågfartsmunstycket 0-35
Huvudmunstycket 20-70
Nålen 50-100

Kommer inte ihåg exakta siffror, men du förstår kanske principen...

Nålen höjer du genom att flytta clipset (om du har flera spår för clipset på nålen) eller köpa schims (brickor) och lägga mellan clipset och trotteln.

Men det verkar konstigt att du skulle behöva bestycka om helt plötsligt, om den gått bra förut? Skumt.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Skillnaden på lågfartsmunstycket och nålen är att lågfartsmunstycket reglerar bränsletillförseln på låga varv. Nålen har ingenting med låga varv att göra, den reglerar på höga varv.

Typ såhär:
0=tomgång, 100=full gas

Lågfartsmunstycket 0-35
Högfartsmunstycket 20-70
Nålen 50-100

Kommer inte ihåg exakta siffror, men du förstår kanske principen...

Nålen höjer du genom att flytta clipset (om du har flera spår för clipset på nålen) eller köpa schims (brickor) och lägga mellan clipset och trotteln.

Men det verkar konstigt att du skulle behöva bestycka om helt plötsligt, om den gått bra förut? Skumt.
Jag har blivit lärd att lågfarten tar början.
Nålen början samt mitten.
Högfarten tar toppen.

Går den inte bättre om den blir varm?

Min håller på så tills den är genomvarm men sen går den klockrent.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . du har ju redan storlek 20 på din lågfart va?
konstigt om du ska behöva en större.. men motorer är ju inte alla lika.. du han ha problem med att inte olje pumps armen går tillbaka riktigt, har du märkt en hög oljeförbrukning?

btw: här har ni en bild som lättsamt förklarar hur de ligger till med inställningarna på mikuni förgasarna.. vet att de e flatside på denna 800 men ändå. . bortse att de e en roundslide på bilden. .

[/url][/IMG]
 

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Hej!
Har precis samma problem,bölar och är svag på låga varv men går sedan bra på höga varv.
Har haft förgasarna inlämnade för rengöring,kanske blev det fel efter detta,hur som helst,är det enkelt att kontrollera?
Tänkte ta loss en förgasare i veckan.

Formula 3 -96a
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Jag har blivit lärd att lågfarten tar början.
Nålen början samt mitten.
Högfarten tar toppen.

är nog så att du lärt dig rätt, det att nålen tar bara på toppen är fel men en viss inverkan har den även vid full gas, men i huvudsak är det huvudmunstycket som reglerar bränsleluftblandningen på full gas