MXZ 600 -99, dör?

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Var ute och drog i den nu...
Den har gnista, den har bensin i tanken.. men gick EJ igång... Testade även att hälla ner bensin i cylindrarna, utan resultat. Detta har dock aldrig hänt förut, vi har ALLTID fått igång maskinen!
Drog 30 drag, sedan en ORDENTLIG avgasknall, sen (ca) 30 drag och så en smäll.
Får rapportera hit då vi fått igång skrället, är rätt kallt idag också.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Tror att dom är bra och nej, har ej gjort det. Men ska försöka att få igång skotern igen, för den brukar gå igång. Och sedan efter det kan vi börja felsöka :)
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Vi var ute och drog en stund, med detta som resultat:

Nr 1: Den har gnista, på båda stiften, hela tiden.
Nr 2: Den går inte igång. Nej. Inte. Icke.
Nr 3: Ohm-mätaren gav inget utslag när vi testade den i "triangel-munstyckets" röd/svarta kabel och svarta kabel.
Nr 4: Vi hällde bensin i cylidrarna för att försöka få igång den. Resultatet finns på nr 2.

Någon kunnig som vet vad felet kan vara?

Edit: Det kanske är värt att nämna att lysena glöder/lyser när vi drar!
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså jag hade samma problem som dig nu när ja tänker efter en gång i tiden med min Summit 600 99 som jag hade... då var ja ute å körde, så slog jag av skotern å skulle få igång den sen men fan heller.

Den hade gnista men fanskapet startade inte... ja hällde ner bensin i cylindrarna.. den tände dock till men dog direkt när bensinen tog slut... men sedan efter att jag gjort så 2-3 gånger så startade den och sedan dess har de aldrig varit ett problem så länge jag ägde skotern! ca 300 mil till...

Jag kan ha haft en ispropp, de har jag ingen aning om dock.. i ditt fall är det väldig osannolikt =)

Kan du kolla vad du har för komp i skotern?

/F
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Kan tillägga att igår då jag drog i skotern och hade på choken, så fick jag en rejäl avgassmäll på vart ~ 30 drag ungefär.
 

Blizzard5500mx

Välkänd medlem
7 sept 2008
122
0
6
Ställdalen
Hm samma fel som jag har på min skidoo blizzard, Den smäller också när man drar men min går i gång ett litet tag sen tvär dör den bara. Kan säga att hela el systemet är helt nytt, och den får gnista och bensin. Men den stod utan nästan bensin när de va 15 grader kallt kan jag/vi ha fått en bensin propp?...

Men Du som har lika fel som mig pröva dra tills den smäller sen tar du av stiften och gör rent dem så de inte ligger nå bensin där, Sen försöker du dra igen.
för min startar då, Men dör igen..
kan skriva mer om jag får igång min som den ska.

Lycka till
 

mattias_aron

Medlem
29 dec 2005
30
0
1
Sundsvall
Hej. nu vill jag oxå vara med i denna debatt :) jag håller med om att du måste kolla kompet !! Men även om det är dåligt så borde den ändå tända till när du häller ner bensin i cylindrarna tycker jag. Annars skulle jag testa ta bort luftburken å (ni måste vara 2st eller riktigt snabb) täpp till luftintaget på förgasarna å dra samtidigt. tänder den till då så ta bort händerna! :) Det skulle även kunna vara att du har lyckats vika soppa slangen om du har hållt på med luftburken! det hände mig en gång.. :stupid:
lycka till så länge!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad är det och hur kollar jag det?
Du kollar kompet genom att ha en kompressionsmätare, tex:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82423

Skruva bort BÅDA STIFTEN och sätt denna mätare i hålet vars tändstiftet ska sitta... slå av strömmen, tex tryck ner dödarknappen. :laugh:

Håll mätaren i hålet så de blir TÄTT medans någon bekant drar som satan typ 5 ggr i startsnöret PER CYLINDER OCH HÅLL FULL GAS samtidigt som man drar!! Detta kan vara jobbigt med 2 pers så be en tredje person komma och hålla full gas:laugh:

Då kommer du att få ett värde på mätaren. kom ihåg dessa värden per cylinder...dra tills nålen står stilla! I en 600motor som mår bra borde värdet ligga mellan 9-10kg PÅ BÄGGE CYLINDRARNA! :rolleyes:

Allt under 8 hade jag kallat dåligt!:mad::mad:

Jag vet inte hur många procent som får skilja men skiljer de typ 1kg uppåt skillnad, tex 9.3 på en och 8.3 på den andra så mår den som har 8.3 kg komp inte så bra! Som TEST så kan man hälla i typ en matsked 2taktsolja ner i hålet och se om värdet stiger.. gör det de då har du dåliga kolvringar.. är det fortfarande lika dåligt... ajajaj säger jag då:(

Fyll gärna på om jag skrivit fel/utelämnat något!

/F
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Tack för tipsen, men det blir nog så att vi tar den fega vägen och lämnar in skotern till en Ski-doo service så får dom fixa allt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men ni kan inte lämna in en skoter för att kolla komp ..... Det är ju som att lämna in bilen på verkstaden för att kolla trycket i däcken ....

Köp en kompmätare för 150:- och lär er kolla komp. Oavsett så är det alltid bra att utesluta ett större haveri innan man börjar byta cdi box och gud vet vad.

Visare det sig att kompen är bra så kan man börja fundera på att lämna in. (Jag hade aldrig gjort det men ... )
 

mp_junior

Medlem
13 jan 2009
6
0
1
Vilhelmina
Har du fått till skotern?
Jag hade liknande problem på samma maskin och då var det bränslepumpen som började ge upp. Bara en tanke.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Vet att den där modellen är väldigt känslig på stiften. Det gäller att det ska vara exakt rätt elektrodavstånd. Så...kolla upp rätt avstånd, i med nya stift som knackas till exakt rätt avstånd och testa. Mitt tips iaf
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Vet att den där modellen är väldigt känslig på stiften. Det gäller att det ska vara exakt rätt elektrodavstånd. Så...kolla upp rätt avstånd, i med nya stift som knackas till exakt rätt avstånd och testa. Mitt tips iaf

Det kan jag inte hålla med om då min skoter och alla jag känner som har en 99's mxz startar på nästintill vilket stift du än ger den.

Du har gnista och den får bensin, med andra ord stiften är blöta?

Mitt tips i denna historia om det inte är löst än är att ta ur statorn, lägg den torrt och mät sedan upp den.
Kan vara en lindning som är dålig och då kan det kommit in vatten där och det blir ett överslag. Gå lös med ex en hårfön lite försiktigt om du hittar nått ställe där det kan tänkas ha kommit in vatten, Ta en vanlig limpistol och limma över. Montera tillbaka och testa.

Om du inte får igång den nu så är det dags för omlindning(om detta är felet, uteslut alla andra möjliga fel först)

Skulle också vilja se ett komp test, komp på min ligger runt 13-14 då har kolvarna gått ca 100mil. Men runt 9-11 brukar vara bra :)