MXZ 600 -99, dör?

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Hej!

Jag har en mxz 600 -99, och den går bra i motorn, men häromkvällen när vi var ute och testade den så hände följande:

Jag kör 1 km i konstant hastighet ca 60 km/h, när jag sedan ska försöka varva upp den lite mer, trycker jag ned gasen, och då dör den bara. Försöker dra igång den, men inga livstecken, inget lyse när man drar osv. Sen for vi dit, 2 h senare, då gick den igång, men efter en km till så inträffar samma sak när jag gasar. Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Mvh Pejij
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nästa gång den dör, kolla om du har gnista, har du inte så är det till 99.9% inre tändspolen (bakom magnapullen) som sagt gonatt och vill ha en omlindning :)

/F
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hade det varit en 01 eller nyare hade jag kunna tänka mig det.. dock har jag aldrig stött på en 99as som CDI boxen bränt på... 03 vet jag den for som rinnande vatten på men 99... tveksamt! Men kan absoult vara värt att titta på! :)

Låna av en kompis å koppla in bara, skadar ju inget om den går igång, men kolla gnistan först! :)
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Men den går ju igång igen när man väntat lite, om CDI boxen skulle vara fucked-up borde den väl inte starta överhuvudtaget?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Är den stendöd så röstar jag på boxen, MEN om den ger gnista till och från så är jag tveksam de är boxen! Men kolla som sagt om du har gnista när den _INTE_ startar!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Låter som att den värmenypt nästan, börja med att kolla gnista/soppa får den det så kollar du kompen.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Ska testa att köra nu och då den dör ska jag se om jag har gnista. Rapporterar hit efter det. Vet ej om jag hinner ikväll dock.
(för de som är förvirrade så äger jag också en del av skotern)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Var det inte på den där "vatten skotern" ni hade problem med cdi/mpem efter ett bad tidigare ?
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Hade samma problem på min 600 -99a, och då var det statorn som hade gett upp. Jag linda om den och sen gick den som en klocka igen.. :)
Vet du om det är svårt/jobbigt/dyrt att ordna detta? (Om det skulle visa sig vara statorn som gett upp)
/Jaosef
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haru konstaterat vad felet är än? :)

Isf äre inte så jobbigt att byta stator... den sitter bakom magnapullen bara!

Dock så kan du inte linda om den själv :)

/F
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Haru konstaterat vad felet är än? :)

Isf äre inte så jobbigt att byta stator... den sitter bakom magnapullen bara!

Dock så kan du inte linda om den själv :)

/F
Ok, tack för tipset! Jag vet inte om jag hinner testa skotern ikväll men förhoppningsvis imorgon. Skriver här så fort jag gjort det.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sedan tänkte jag om du kollar statorn och den är trasig... kolla om de ligger mycket olja där i.. då betyder det att packboxen är trasig.. men då menar jag ny och fräsh, beläggningar kommer det alltid att vara.. men om de som sagt är ny olja då är det packboxen som är pajj!

/F