Motorrenovering

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
hur i hellvete får man dit knaster (låsringarna till kolvbulten) utan att repa kolven????
Hade samma problem när jag renovarade min sdi. Satt dit dom med en liten nebbtång med mkt om och men. Nästa gång det blir renovering ska jag kosta på mig ett knasterverktyg för att minimera risken att kolvarna eller knastrena blir skadade.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
har provat och provat.............. tar man ena änden först så blir det en sån vinkel på andra att den typ pekar ner i kolven.... provar man som den killen på filmen så är ringen alldeles för stumm inte ens nära att det funkar....
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
pröva med ett par monteringshandskar och tryck in den rundade biten först och pressa sedan med båda tummarna på ändarna
 
R

RevMan

misslyckas du med ett knaster så bör man kasta det för att inte riskera att det lossnar sen.
Specialverktyget är helt klart att rekomendera.
för ettochetthalvt år sedan bytte vi in en renegade 800 som rasade efter 20mil. där hade nån klåpare hållit på med knastren så ett lossnade, det behövdes näst intill ingen kraft alls för att få lös de andra 3.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
nu är iaf allt på plats, startade upp den och allt verkade snurra på bra, fick stå i ca 3-4 min sen slog jag av den och skruvade tillbaka resten av plasten och det, och nu startar den inte längre???eller den typ startar till men dör direkt, även om man gasar? vad kan det bero på?
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
tror den går för fett, de första stiften va kletiga, bytte och funkar knappt att starta den ändå, fick igång den lite och skruvade ur stiften då rök det som fan ur ena burken och nästan inget ur andra??
är lite osäker om jag satt slangarna fel, var går slangarna från 2-5?????????


en slang går till botten på oljetanke
en slang går till toppen på oljetanken
en slang går till vakumstyrningen för avgasportarna
en slang går till vakustyrning för bensin pumpen

vilken ska sitta vart, med 1000% säkerhet ?

ganska övertygad att slangen från botten på oljetanken ska sitta på oljepumpen (5)
men de andra är jag lite osäker på...
 

Attachments

Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Och vad har problemet i fråga med att göra att du gör reklam för nån mekverkstad i 08 land? , dessutom är jag rätt säker på att det ej är tillåtet på detta forum
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Och vad har problemet i fråga med att göra att du gör reklam för nån mekverkstad i 08 land? , dessutom är jag rätt säker på att det ej är tillåtet på detta forum
Precis detta är ikke tillåtet. Speciellt när man tar upp en 13 år gammal tråd i enbart syfte att göra reklam.
 
Reactions: Undie