Motorrenovering

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
tjena nu är det dags att rennovera motorn på skotern pga dålig komp och 800mil.
har aldrig gjort en rennovering själv, så på tiden att man lär sig.
skotern är en rev mxzx 600 sdi,
har tagit ur motorn men ej öppnat den å kollat än, och kanske svårt för er att säga vad som behövs göras, men normalt behövs det gör nått åt veven efter 800 mil?
kolvar kolvringar ska iaf bytas vad ska man se upp med?
skotern har ju inte skurit så vad tror ni om cylindrarna, brukar det räcka med kolvbyte eller måste man hona cylindrarna, man får ju givetvis se hur dom ser ut men gissa kan ni ju göra

Mvh Fredrik
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du måste fetta in lagren längst ut på båda ändarna av axeln, dom smörjs inte av tvåtaktsoljan. Smörjs med Isoflex NBU15 om jag inte minns fel (?). Finns massor av info om det här på forumet, använd sökfunktionen.

Kan rekommendera att du byter yttre vevaxeltätningarna på båda ändarna också.

Cylindrar bör honas, honingsreporna "håller kvar" oljefilmen bättre, och hjälper till att nöta in kolvringarna. Lämna bort om du är osäker på hur man ska hona, lätt hänt att skada cylindrarna...
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
En liten fråga bara, hur mkt kostar det ungefär att lämna in en sådan motor för en renovering? Jag tänkte att det är en del jobb att göra allt själv så om det inte är allt för dyrt skulle man kunna överväga det ;)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
En liten fråga bara, hur mkt kostar det ungefär att lämna in en sådan motor för en renovering? Jag tänkte att det är en del jobb att göra allt själv så om det inte är allt för dyrt skulle man kunna överväga det ;)
Helt omöjligt att svara på. Det beror på så många saker, tex:

Behöver kolvar bytas?
Byter jag till orginalkolvar (DYRT men bra!)
Byter jag till piratkolvar?
Dåliga lager på vevaxeln?
Dåliga nedre lager på vevstakar?
osv...

Skillnaden kan bli, utan överdrift 10 000:-.

Till trådskaparen mr_skoter: Du måste givetvis kolla att lagrena är ok, glömde skriva det igår... Gärna få axeln riktad också.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
okey, bra tips, men hur gör jag sen när jag fått ihop motorn igen om jag någonsin gör det :p skotern lär ju gå lite fetare vid inkörningen å så, och eftersom det är en sdi känns det ju inge bra att slå olja i tanken, går det att ställa på oljepumpen lite?
sen fundera jag på ett stag som sitter typ mellan variatorerna,tog ju lös det när jag plocka ur motorn, och hur ska man ställa det sen ? bara så den där gummiplattan ligger imot eller?
 

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Jag lämnade in min sdi och bytte kolvar samt två av vevaxellagrena, veven riktades även då och alla packningar som behövdes bytas byttes.. Det gick på ca: 7500kr, då var arbetskostnaden ca: 2000-2500kr vill jag minnas, det tyckte jag att det var lätt värt :)

Bör nämnas att jag lämnade bara in motorn, inte skotern :)
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
några 7500kr äger jag inte nu och förmodligen inte på länge.... räknade lite på vad det skulle kosta med bara sotningssats kolvkit och kolvbultslager bara det blir 2100kr
och må jag göra nått åt veven och cylindrarna då kan jag glömma nån skoteråkning den här vintern........
men samtidigt är det ju dummt att vara för snål också, inge kul att få skotern ståendes långt ut på fjället pga haveri...
 
R

RevMan

när motorn ändå öppnas så tycker jag att du bör byta vevlager, den operationen ska jag göra så snart som möjligt på syrrans sdi, har gått nästan 800mil.
gör ett leak down test på motorn så vet du betydligt mer om motorns kondition än bara kompprov.
Isoflex Topaz NB52 tror jag fettet som du behöver. går åt 50gr.
Nya lager måste värmas till exakt temp vid montering för att inte tätningarna ska pajja.
Tillgång till verskstadshandbok är ett måste.
Om motorn håller tätt kan det ju gå med snålvarianten: nya kolvringar och hålla tummarna.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
om man lämnar in nedre delen och får lagren bytta och veven riktad då? och försöker fixa kolv bytet själv så borde man ju kunna tjäna en liten slant iaf,
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det finns väl ingenting som säger att det behöver bytas nåt lager än så länge, eller hur? Om packboxarna har hållt tätt som dom ska, så ska lagrena hålla ytterligare 800 mil, men man måste fylla på fett i dom yttersta. Det kan du göra själv. Kostnad: typ en femhundring för fettuben på Momentum.

Så ur med motorn och ta isär den, dela blocket, be nån kunnig bedöma om det behöver bytas nåt lager eller inte.

Om nåt lager behöver bytas, så är det ganska sannolikt att det sitter längst ut i nån av ändarna på vevaxeln, och dom är myyycket billigare att byta än dom andra. Sen fettar du in lagrena som ska fettas, och skruvar ihop. Kostnad cirkus 1500-2000 inkl 1st lager inkl jobb, inkl rikt, inkl infettning av lagren.

Om lagren mellan vevhalvorna är dåliga så blir det fort mycket dyrare, men dom brukar hålla bättre än dom ute i ändarna.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
gör som dom säger och testa så att de är tätt där nere...ta lös veven och känn på lagrena och känn om dom är glappa eller liknande..
snurra på dom.dom ska inte leva om eller snurra fort..de ska vara lite motstånd i dom..
är detta grönt äre bara fetta in dem ordentligt.. limma ihop blocket.. hona cylindrarna. montera nya kolvar och ringar..på med nya packningar..dit med cylindrarna.. nya o-ringar på cylindrarna sen på med topp..bara gasa och se glad ut:)... kom ihåg att momentdra toppen.. lägg en skvätt olja i cylindrarna å dra runt försiktigt så har du smörjning direkt..

jag brukar även lägga blå silicone på packningarna när ja slänger ihop den..då blire garanterat tätt...

du behöver inte ha nån "inkörning" på motorn..kör några KM lugnt med motorn.sen äre bara köra på som vanligt..:)
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
nu har jag tagit lös cylindrarna iaf, dom ser bra ut enligt mig iaf, kolvarna var lite repig,
en kompis till farsan hade sagt att det gick inte hona cylindrarna på min modell att man måste byta foder, men det kan vell inte stämma eller?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
nej du byter inte foder, det ska gå att hona men det kanske är för slitet redan (för stort) annars så byter du nicasil
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
nicasillagret är väldigt tunt o hårt/sprött, så om det är sådant slitage att loppet har blivit ovalt på dom så lär det ha flagnat vid det laget. Ser allt ok ut och det inte är några repor så skulle jag lämna in cylindrarna o få dom honade på en verkstad, kostar inte särskilt mkt och du slipper risken för att rackla sönder nicasilen med fel verktyg/tillvägagångssätt. Syns dom gamla honingsreporna och det inte är något aluminiumkladd på cylinderväggarna så kan man nog strunta i honingen, men det kostar så lite så när du lika är isär med allt så är det dumt att snåla på en sån liten grej.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Står inte vart du bor jämtland är stort, lämna in cylindrarna på Motorteknik i östersund,dit kan du även lämna veven för översyn,när det är fixat så monterar du tillbaka veven i blocket sen är det bara i med nya kolvar och ihop med skiten å köra
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
har kollat lite priser idag 5050kr för orginal kolvar,packningssats,och kolvbultslager,
samma grejor på rinab går på strax över 2000kr är det någon risk med pirat kolvar? för 2000kr i skillnad bara på kolvarna....