Modern trippel

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Det lär ju alldrig hända men fantisera kan ju vara kul ändå.
Om någon skulle tillverka en 2-takts trippel igen, hur tror ni den skulle vara?
Jag tror den skulle ligga i storlek 800-1000 cc och självklart ha direktinsprutning och alla andra moderniteter twinnarna har idag. Jag tror också att den skulle vara nätt och lätt så den går ner i dagens chassin.
Skulle vara väldigt kul att höra trippelsången igen
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
På vilket vis skulle den kunna vara nätt och lätt bara för att den görs idag? Men fortfarande blir en 2t trippel lättare och simplare än en 4t trippel.

Om en trippel kommer tillbaks finns det inga fördelar förutom effekt motför twin, så då kan den lika gärna vara 1,5st modern 800. Alltså 1200-1275cc. Hamnar i sidewinderklassen då med 240hästar och typ 20 extrakilon (blir iofs säkert lättare än sidewinder).

Men ja tror knappast det någonsin kommer hända.

En i Umeå bygger förresten en 3cyl 1500cc av 2st AC 1000cc, enligt rykten. 300hästar är ju inte omöjligt
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Sagt detta tidigare i nån polaris tråd, men tänk en sks eller rmk 155 med trippel, så jävla fränt att få höra en trippel komma sjungandes genom skogen.
Men det kommer ju aldrig att hända, men ändå en frän tanke
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Största fördelen vore ju att man kunde gå tillbaka till hårdare gummikuddar i motorfästen så remmarna skulle hålla stenbra igen. Och en trippel går ju mycket finare mindre vibrationer vilket är bra för hälsan åkkomfort och de ger långlivad motor.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Problemet med remmar som en koncern har är mer chassie/linjering/effektrelarerat. Remmarna skulle inte "hålla stenbra" med stumt monterad motor ens
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Vet inte om rotax 800 ho är modern, förgasare osv... du missar återigen trådskaparens syfte ;P

Men om vi ska börja dela filmklipp på gamla tripplar, 1.8L 2t PSI genesis, likande layout som arctic cat innan laydown-motorerna kom. Men typ allt är egentillverkst, vev, vevhus, kolvar....
 
Reactions: emon

Rundvikarn

Välkänd medlem
Vet inte om rotax 800 ho är modern, förgasare osv... du missar återigen trådskaparens syfte ;P
Modernare än en dunderkisse eller storm åtminstone.....
Grejen är det att om tillräckligt många visar sig intresserade av exempelvis en E-tec trippel så byggs det såna .

Det finns ju redan E-tectrippel som båtmotor så varför inte en 3-cylindrig 900cc E-tecmotor i en skoter ?

Kan en uberduktig kille med stora mekaniska kunskaper ( och stor tjurskalle ) bygga ihop sin egen trippel borde det inte vara någon konst för stora drakar som BRP eller Potatis , eller hur ?

Allt handlar bara om att övertyga dem att målgruppen finns och är tillräckligt stor.....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Problemet med remmar som en koncern har är mer chassie/linjering/effektrelarerat. Remmarna skulle inte "hålla stenbra" med stumt monterad motor ens
Där har du helt fel. En gammal Thundercats 1000 som jag har håller remmar flera år trots effekter på 230-500hk på Turbo version. Alla tripplar från förr med 140-170hk Yamaha srx det 800 Ski-Doo mach 800 Thundercats 900o1000cc skjuter aldrig en rem för de har hårda gummikuddar och därmed perfekt linjerade variatorer även vid full gas. Samma sak med Yamaha 4takt trippel och fyrcylindriga Turbo motorer på långt över 200-300hk håller remmar stenbra på. Ta arctic f1100t twin motorn den klarar knappt org 177hk utan att skjuta remmar stup i kvarten. Motor sitter för löst i gummikuddar helt enkelt och stummar man dem vibrerar man och maskinerna sönder.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Största problemet med en trippel i dag är att få plats med trippelpiporna, förr hade vi ju båtar att ha pipoarna i : ), för en trippel bör ha en pipa per cylinder för att få någon effekt. En enkelpipa på en twin funkar nästan lika bra som dubbelpipor. Men på en trippel med enkelpipa blir det inte lika bra...
Men jag tycker att 1,5 600 hade vart den optimala moderna trippeln. Alltså en riktigt rapp 900 på 200hk utan att skrämma ihjäl motorn.
Men ge mig ett axys rmk chassie och 2st nya insprutade 600or så fixar jag en sådan :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Där har du helt fel. En gammal Thundercats 1000 som jag har håller remmar flera år trots effekter på 230-500hk på Turbo version. Alla tripplar från förr med 140-170hk Yamaha srx det 800 Ski-Doo mach 800 Thundercats 900o1000cc skjuter aldrig en rem för de har hårda gummikuddar och därmed perfekt linjerade variatorer även vid full gas. Samma sak med Yamaha 4takt trippel och fyrcylindriga Turbo motorer på långt över 200-300hk håller remmar stenbra på. Ta arctic f1100t twin motorn den klarar knappt org 177hk utan att skjuta remmar stup i kvarten. Motor sitter för löst i gummikuddar helt enkelt och stummar man dem vibrerar man och maskinerna sönder.
Kul att du vet att jag helt fel när vi inte ens pratar om samma sak. De enda skotrarna med remproblem nu är brp och det var deras problem ja nämnde. :)

F1100 har jag ingen erfarenhet av, men har inte de TLC som alla andra AC? Då sitter ju sekundäraxeln ihop med motorn, men plattan kan ju flexa. Men det har inget med kuddarna att göra...

Att en trippel går jämnare säger jag inte emot, är ju rent logiskt att remmen mår bättre med fler och lägre momentpeakar per varv. Men chassit måste tåla effekten också, det är stor del av rembekymmerna som nyare skotrar har
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kul att du vet att jag helt fel när vi inte ens pratar om samma sak. De enda skotrarna med remproblem nu är brp och det var deras problem ja nämnde. :)

F1100 har jag ingen erfarenhet av, men har inte de TLC som alla andra AC? Då sitter ju sekundäraxeln ihop med motorn, men plattan kan ju flexa. Men det har inget med kuddarna att göra...

Att en trippel går jämnare säger jag inte emot, är ju rent logiskt att remmen mår bättre med fler och lägre momentpeakar per varv. Men chassit måste tåla effekten också, det är stor del av rembekymmerna som nyare skotrar har
Om chassin skulle flexa som du beskriver så skulle chassina hålla ca 50 mil innan de sprickerJag vet att de kan va mjuka i chassit och de påverkar säkert remliviet lite . Ac f1100 är en kanonbra stark motor som tål 300hk hur länge som helst men den vibrerar så mycket att AC fick hänga upp den i mjuka kuddar och då kommer remproblemen. När ac och Yamaha bytte chassi med motor dvs Yamaha trippeln 1000cc i AC chassit så försvann remproblemen för den rör sig lite i gummikuddarna. Dessa maskiner tål 300 hk och remmarna håller hela säsongen. Med stummare kuddar slipper tillverkare förvrida motorerna så remmarna går mer linjerat hela tiden de är ingen nyhet.
Fler ex 600cc twin har i regel hårdare kuddar än en 800 twin och då håller remmarna bättre. De är alltså inte för att motoreffektrn är mindre på 600orna som gör att remmarna håller så bra.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Största problemet med en trippel i dag är att få plats med trippelpiporna, förr hade vi ju båtar att ha pipoarna i : ), för en trippel bör ha en pipa per cylinder för att få någon effekt. En enkelpipa på en twin funkar nästan lika bra som dubbelpipor. Men på en trippel med enkelpipa blir det inte lika bra...
Men jag tycker att 1,5 600 hade vart den optimala moderna trippeln. Alltså en riktigt rapp 900 på 200hk utan att skrämma ihjäl motorn.
Men ge mig ett axys rmk chassie och 2st nya insprutade 600or så fixar jag en sådan :)
Bästa svaret hittils
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bästa svaret hittils
Ang platsbrist för trippelpipor så borde tillverkarna kunna dra ut dem under/genom sadel så de mynnar ut bak som på Yamaha rx1 som ex. De vore ju skitfränt och bra för viktfördelningen.Och rumpvärme skulle bli gratis.
Bränsletanken skulle bli svårare att placera men de löser dem nog.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tripplar har ju helt klart en fördel när det kommer till balansering.

Tänkt på det här med 4T motorer, en stor del av "tyngden" handlar väl ändå om svängmassa?
Koenigsegg har ju utvecklat bilmotorer utan kamaxel. Man borde ju slippa en hel del svängmassa om man slipper kedja, kamaxlar etc. tänker jag. Tro hur stor skillnad det skulle göra? Nu är väl veven kanske tyngre på en 4T i vilket fall? Men det kan väl inte skilja så himla mycket där ändå, eller?

Sen att ingen skotertillverkare skulle pytsa in pengarna som behövs för att utveckla den tekniken färdigt är väl en annan femma. Koenigsegg samarbetar väl med något kinetiskt bilföretag kring denna teknik.

Edit: slänger in en länk http://www.freevalve.com/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tripplar har ju helt klart en fördel när det kommer till balansering.

Tänkt på det här med 4T motorer, en stor del av "tyngden" handlar väl ändå om svängmassa?
Koenigsegg har ju utvecklat bilmotorer utan kamaxel. Man borde ju slippa en hel del svängmassa om man slipper kedja, kamaxlar etc. tänker jag. Tro hur stor skillnad det skulle göra? Nu är väl veven kanske tyngre på en 4T i vilket fall? Men det kan väl inte skilja så himla mycket där ändå, eller?

Sen att ingen skotertillverkare skulle pytsa in pengarna som behövs för att utveckla den tekniken färdigt är väl en annan femma. Koenigsegg samarbetar väl med något kinetiskt bilföretag kring denna teknik.

Edit: slänger in en länk http://www.freevalve.com/
Fyrtaktsmotorer till skoter är onödigt hållbara och därför tunga. Om tillverkarna skulle bygga lika bräckliga 4 taktare som tvåtaktare så skulle de bara väga nåt enstaka kg mer. Jag tänker som i motor coss och enduro hojar där väger 2 taktaren som 4takt väldigt lika i både vikt och effekt. De finns faktiskt en serietillverkad skoter med två Yamha yzf 250cc crossmotorer ihopsatta till en tvinn 500 CC och de är ju Yamaha phaser 4takt. De är enda 4taktaren med rel bräcklig lätt motor och den hållbarheten duger ju.
 
Reactions: kurtti

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Phazermotorn är väldigt lätt ja, inga balansaxlar tex. Yamaha 2cyl 30kg 80hp. Yamaha 3cyl 130hp 50kg

Nu tycker jag dock att vi är väldigt ot.

Askers 2st 600 Twin trippel är när jag tänker efter nog en otroligt trevlig motor! Undra vad vikten blir och hur en sådan motorn känns i en djupsnömaskin
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Varför inte köpa en 600 med extra motor och bygga en trippel istället för att sätta turbo på en flång ny 800?
Lär ju iaf inte vara något ekonomiskt hinder för den som annars bygger turbo