Mest meingslösa prylen man kan köpa till skotern

meningslösaste prylen du kan köpa skotern?


  • Totalt antal som röstat
    280
23 feb 2009
12
0
1
Njutånger
Rolig tråd, men jag tycker själv allt som låter är kul att köra. Liksom har man åskgräsklippare kan man ju tänka sig och klippa gräset helt frivilligt här hemma!

Men sen är det ju kul att många är så hatiska till det där med slutburkar. Känns nästan som om de skulle göra vad som helst för att få ha en själv, men tyvärr så säger frugan ifrån och då får det nöja sig att gå på andra istället i ren avundsjuka:)

Sen skulle jag tycka det var humor om man först hör ett vrål från skogen när man hänger på sjön och sedan kommer det fram en gammal rajd typ:D

Edit: Kanske ska lägga till att jag inte själv har någon sån burk, skulle heller inte köpa och min cross uppfyller db-kraven det var 08.
 
Last edited:
B

Biosteel

haha de där med hatisk mot slutburk bottnar nog bara i (pratar nog för dom flesta här ) att det är ju ingen bra reklam för skotern att väcka tant agda 89 när hon sover med ett bröl som kan liknas med kall start på to fuel dragster
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
haha de där med hatisk mot slutburk bottnar nog bara i (pratar nog för dom flesta här ) att det är ju ingen bra reklam för skotern att väcka tant agda 89 när hon sover med ett bröl som kan liknas med kall start på to fuel dragster

Jag är på samma linje, jag är anti som bara den.
Dock erkänner jag att det låter lite halvfränt ibland..
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
En gammal klasskompis hade en hemmagjord slutburk på sin XTC 600, lät nästan helt orginal på tomgång och upp till ca 6000rpm sen kom den ljuva sången, var då verkligen inget oljud och den lät då INTE så högt som dom jag har hört.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller med flertalet att detta med slutburk är ett totalt onödigt otyg, ok på tävlingsbanan men en fruktansvärd fridsstörare då någon varvar över ca 6000 rpm både till fjälls och i skogen då ljudet bär lång väg.
Ta t ex friden på en fjällsjö under våren, det första som hörs är tjutet från slutburken, 10 min senare dyker 5 skotrar upp, ännu på några kilometers avstånd så är det enbart den med slutburk som hörs.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Haha Slutburk/oljudsburk och neonlysen är ju bara bra, ni måste tänka på det positvia före de negativa! Tex. en oljudsburk kan skrämma bort vilda djur med rabies och Neonlysen gör det bara lättre för föraren att kolla att ser okej ut under skotern när det är mörkt :)

Dekaler däremot har ingen större funktion :p
 

Johant

Ny medlem
20 mar 2009
2
0
1
hallen
att en skoter ska låta högt är ingen mening, ska då motorns effekt gå till at göra ett högt ljud? Skotrar ska låta bra men lågt för att få mest effekt framåt och inga ***** effektförluster till ljud. Mindre ljud = Bensinsnålare skoter = Mer effekt framåt, smartskaft
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
tycker det är upp till var och en vad man vill montera på sin skoter!!
Ja det är det men det påverkar ju alla som kör skoter i förlängningen. Kör själv MC och på senaste träffen sas det att: Tänk på att ni alla är ambassadörer för MC sporten, samma sak gäller ju skoter.

Är det en så ***** hemsk uppoffring att avtså 5 hk om det betyder att skoteråkningen får bättre rykte?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Skulle någon kunna förklara för mig varför man har helsvarta lyktsköldar, och sen stoppar på andra lysen? Jag tycker att det är det onödigaste du kan göra på skotern då du redan har lyse.
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Ballongtutan måste ju va den mest värdelösa prylen. Levereras än idag original på en del modeller. Undara vad alla ÅF gör med alla tutor som dom inte skickar med skotrarna...?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Slutburk ... om nån vill lysa med neon under skotern så får dom väl göra det. Bara inte skiten lever fan :)
 

_polaris

Medlem
11 jan 2010
36
0
1
slutburk är bara fränt om man har en skoter som knappt låter. är ju lite väl överdrivet å ha en skoter som hörs på flera km avstånd helt klart. pipor är ju för effektökning som bara är bra och dom låter inte alls nå mkt mer än orginal. förstår inte varför folk vill lägga ut pengar på neon ?
 

Fusion600

Medlem
10 aug 2010
36
0
1
Piteå
måste ju vara en SLUTBURK som skriker och för oväsen. det verkar inte som de som sitter på skotrarna med ovan nämnda förstår vad vi andra medresenärer/åkare menar,

jag menar, det är en VISS skillnad på ett överdrivet bröl helt utan effektökning, snarare tvärtom, än ett tystare och vassare ljud som faktiskt låter fint och ger effekt, t ex ett komplett märkessystem av typ känt märke. låter vasst och inte så mkt. då menar jag inte VÄRSTINGSYSTEM MED STINGERS EL LIKNANDE.

Vill totalt DISSA allt som har med högljudda slutburkar att göra, de förstör bara för skoteråkare i form att man stör oss som åker med, och folk som bor i närheten (eller flera km ifrån) när dessa ska BRÖÖÖLA runt.

Jag ser gärna att även ni bed dessa okristet onödiga prylarna svarar på detta.

hahahah hitta ett kompett system med pipa och burk du som låter mindere än vad det gör med bara en slutburk! good luck!!!
då haru aldrig hört en skoter med pipa/pipor förut. tkr du att det låter höggt med slutburk, då klarar du inte av att höra när man kör med pipa/pipor

Vet att jag är lite sent ute att skriva något men. På min skoter har jag då både SLP pipa och SLP slutburk och inte f*n låter det högre än t.ex. en speedtech slutburk. Mitt system ger mer effekt än vad det lever om, men kan samtidigt hålla med att köra med en levaom slutburk är det dummaste man gör, retar bara upp folk osv...