Mer etanol i bensinen från hösten -21 (E10)

filmmannen

Medlem
11 apr 2015
11
0
1
Hur kommer detta att sluta för oss med tvåtaktare?
Har läst att etanolen sabbar oljesmörjningen
Ska man måsta hitta en mack med 98 då. Såna finns det inte gott om när i Norr, måste nog åka 20 mil för att fylla en dunk då.

 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Tror inte du hittar etanolfri bensin i Sverige om du inte köper alkylat. Både 95 och 98 innehåller upp till 5% etanol som jag förstått det. Har för mig att MilesPlus 98 har 2-3% etanol så något lägre iblandning på den.
Förhoppningsvis har 2t oljorna blivit bättre på att klara etanoliblandningen med åren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De kan duga att köra maskinerna i etanolläget men de blir hårfint att de går för snålt.10% etanol klarar de flesta oljerna utan att separerar. De är först när man kör helt på e85 man måste köra en speciell Klotz olja eller liknade risinoljebaserade olja. Man kan själv se om oljan separerar i en flaska med bensin som man häller i ca 3-4% olja i. Låt den stå några dagar. Om de separerar direkt bör man byta olja men klarar den sig mer än två dagar är de lugnt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Polarisarna har inga problem med e10 då etanol läget är avsedd för just e10 och oljan bör då också inte ha några problem då det inte finns något annat angivet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Polarisarna har inga problem med e10 då etanol läget är avsedd för just e10 och oljan bör då också inte ha några problem då det inte finns något annat angivet.
De va ju bra. Har alla nyare maskiner etanolläge man själv måste knappa in i displayen eller känner nyare maskinerna av de själv? Nyare maskiner menar jag 15-22 och alla märken.
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Tankar alltid 98 an, den har en inblandning på högst 5% medans 95 har 10 %.
Etanol förstör gummislangar membran med mera.. vet många äldre skotrar som skurit speciellt rotax 550 fläkt motorer när som tankat med 95. Efter renovering alltid körts på 98 , och aldrig ett fel . 98 oktan kyler bättre har jag fått förklarat . Och därför rekommenderas det speciellt för fläktkylda motorer .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tankar alltid 98 an, den har en inblandning på högst 5% medans 95 har 10 %.
Etanol förstör gummislangar membran med mera.. vet många äldre skotrar som skurit speciellt rotax 550 fläkt motorer när som tankat med 95. Efter renovering alltid körts på 98 , och aldrig ett fel . 98 oktan kyler bättre har jag fått förklarat . Och därför rekommenderas det speciellt för fläktkylda motorer .
Ju mer etanol de är i soppan desto bättre kyls motorn speciellt vevhuset. Men motorn går snålare så de hettar upp motorn så på sättovis kyler 98okt bättre om man inte har en flexifuel skoter :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Att köra 98oktan blir lite som att sänka tändningen, så ja den bör gå något kallare, men frågan är om det änns är mätbart.... på en motor som är gjord för 95 eller lägre oktan.
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
På tanklocket till brp står det max 10% eth , men i staterna där dom har helt etanolfri bränsle ser man att dom flesta väljer hellre ett lägre oktantal och eth fri soppa än högre oktan med eth i.
Trots att bränsle med eth inblandning är betydligt billigare . Fanns någon tråd som någon hade skrivit att eth är ett satans påfund och bör inte användas till mindre 2 t motorer (tex snöskoter,mopeder mm. ) till en 4t motor var det inte lika viktigt .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nackdelen med mer etanol i soppan är att de tvättar bort oljefilmen i cylinder mer och motorn blir mer rostbenägen. Den drar mer soppa också De enda jag kommer göra när de blir e10 är att kolla oljan jag kör hur mycket den separerar i e85. Jag gjorde ett test för många år sedan med de oljer jag hade hemma och då va payback challenger bäst den kunde stå i en flaska med e85 i flera dagar ev en två veckor om jag mins rätt innan den började separera. De finns anpassad olja för ren spritåkning men de är för dyra för mig. Jag tror de flesta oljerna duger till bara 10% etanolinblandning så de är bara tuta o köra. Sommarförvaringen blir lite mer spännande med e10 för rostens skull, men man kan ju köra tanken tom på våren och sopa i Akylatbensin så rostar de inte lagerkulor och lagerbanor.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag såg lite filmer på youtube om hur etanolen ställer till det över tid vid långtidslagring, tex sommar förvaring. I och med att etanolen binder fukt så blir det ärg och rost på de olika metallerna i en motor och det såg inte så kul ut tyvärr. De testade även olika stabilisatorer och konserveringsvätskor som finns som ska blandas i tanken och ingen var riktigt bra om man jämförde med bränsle utan etanol. Det där är ju en sak som våra kära miljömedvetna politiker inte tänker på för de har inte kunskapen och det kan ju bli ganska kostsamt. I filmerna jag så så var lagringstiden bara runt 3-6 månader och det gjorde ju skada på så pass kort tid.

I jämförelse så har jag precis fixat till en gammal Aktiv Panther sport -85:a som har stått i ca 30 år. Jag är ganska säker på att bränslet som typ var kvar var av äldre typ, troligtvis blyat bränsle. Det som var i tanken hade reducerats ner till något som påminde om sirap men förgasaren och bränslepumpen var i princip nyskick invändigt. Så ser det inte ut med dagens bränsle. Det brukar vara ärg och avlagringar redan efter ett år i förgasarna.
 

femfortipåställ

Ny medlem
6 maj 2021
1
0
1
28
Sverige
Jag har alltid kört med bränsletillsatsen Tri-Pak både i bilar och fritidsfordon. Bland annat så stabiliserar den bränslet så löser problemet med långtidsförvaring samt är smörjande så jag kommer köra i dubbel dos av den under nästa vinter och fortsätta med 95 oktan och brett leende :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag har alltid kört med bränsletillsatsen Tri-Pak både i bilar och fritidsfordon. Bland annat så stabiliserar den bränslet så löser problemet med långtidsförvaring samt är smörjande så jag kommer köra i dubbel dos av den under nästa vinter och fortsätta med 95 oktan och brett leende :)
Du har med andra ord slängt bort pengar i alla år, och har tänkt fortsätta slänga bort pengar med ett leende på läpparna.....

Vi har inte haft problemet att soppan inte klarat förvaring över en sommar här förr, så då gjorde du det i onödan! Och din "snake-oil" kommer inte hjälpa mot spritens eventuella biverkningar i framtiden....
Några droppar tvåtaktsolja i soppan gör garanterat större skillnad för att förhindra ärg och korrosion än de flesta, (alla?), tillsatserna som finns att köpa!

Etanolen är som sagt Jävulens påfund, och som vanligt med svenska "miljösatsningar" kostar det bara pengar utan att göra någon nytta...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Etanolen är som sagt Jävulens påfund, och som vanligt med svenska "miljösatsningar" kostar det bara pengar utan att göra någon nytta...
Fast jänkarna har väl kört E10 i flera år? Står då E10 på BRP tanklocken har jag för mig?
Så det är knappast ett svenskt påhitt...

Men E10 känns spontant som att man verkligen är och tassar på gränsen på vad som funkar. Vad jag förstår så undviker jänkarna det så gott det bara går.
Men vi får väl facit om några år här.

Och som vanligt kommer vissa säga att det är eländes elände och andra (som mig själv) märker ingen skillnad alls... Det är så E5 funkade iaf =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jo dom har haft mer sprit i ett tag, men jag tror inte det är enda skillnaden. Vad dom har för motivering till spritinblandningen vet jag inte, här har någon fått för sig att det skulle gynna miljön på något sätt att skövla regnskog för att odla socker som man sen kokar brännvin av som man sen fraktar tvärs över jorden för att blanda i soppan för att minska effekt och effektivitet och på så sätt få upp förbrukningen något....

"I Amerikat" har dom haft bekymmer i många år med att pryttlar inte klarar stå över en offseason utan att börja jävlas, därav den stora flora bränslestabilisatorer som krängs däröver och som vissa, felaktigt, fått för sig att vi behövt här också.
Men jag tror alltså inte att det är spriten som är, (den enda), boven där utan att det finns fler skillnader.

Några deciliter tvåtaktsolja i sista tanken innan sommarförvaring för invärtes rostskydd av bränslesystemet kan bli en bra ide framöver.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Kan det vara en fördel att använda en billig mineralolja för smörjning och rostskydd.
Syntetolja har ju inte mycket rostskyddande egenskaper...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Mineralolja är säkrare val mot rost för många synteter speciellt tidigare tvåtaktsoljer 1980-en bit in på 2000 talet va värdelös på rostskydd. De blev gasblåsor överallt i lagerbanor som rostade när maskinen inte kördes. Flera maskiner gick hädan pga dessa gasblåsor när man började köra dem. En bit in på 2000 talet blev de bättre o bättre men de finns säkert värdelösa synteter som ger gasblåsor än i dag.
 
Reactions: mas