Mer etanol i bensinen från hösten -21 (E10)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Man får göra skillnad på syntetoljor och syntetoljor. Det finns esterbaserade oljor som är i princip helt "laboratorieframställda", (ofta svindyra racingoljor etc), medans de allra flesta "vanliga" syntetoljor faktiskt har mineralolja som bas som sedan fått icke önskvärda element borttagna och otaliga tillsatser inblandade istället.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är de mineraloljebaserade synteterna som har haft problem med gasblåsor. Esterbaserade har jag ingen koll på hur de står emot rost, de är inget man har råd att köra på ändå.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Tror hursomhelst att man ska undvika att kategoriskt säga att "syntetoljor ditt, och mineralojor datt", spannet är gigantiskt och man kan alltid hitta en jättedyr och bra olja som ändå är fel för en viss applikation.
Rätt syntetolja är i princip alltid bättre än motsvarande mineralolja, däremot är det långt ifrån alltid man har behovet av "förbättringen".
 
Reactions: neden

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Varför skulle 98 oktan kyla bättre? Etanol har ju tre gånger så hög kyleffekt än bensin, så mer etanol borde ju därför ge bättre kylning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Varför skulle 98 oktan kyla bättre? Etanol har ju tre gånger så hög kyleffekt än bensin, så mer etanol borde ju därför ge bättre kylning.
Anledningen till att 98 "kyler" bättre än 95 är för att den är högre oktan. Man kan uppnå exakt samma effekt med att ställa fram tändningen någon och fortsätta med 95 om man har problem eller sänka kompressionen något.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Etanol förstör gummislangar membran med mera.. vet många äldre skotrar som skurit speciellt rotax 550 fläkt motorer när som tankat med 95.
Vilka fakta har du för att etanol förstör gummi?

Alkohol är snällt mot de flesta gummisorter.

Jim Lundberg på Classic Motor gjorde ett kul test med gummi VS E85 ochE5, där han hade placerade en O-ring, en kvadratisk bit cykelslang och en bit bensinslang i var sin burk innehållande E85 och gamla 95 oktan med 5% etanol.
Efter 30 dagar så hade E85 påverkat gummit minimalt, men E5 hade fått sina gummidetaljer att svälla skitmycket.
Efter avslutat test så fick gummit torka och återtog då sin ursprungliga form, och testades sedan för hållfasthet.
Här är länkar till testet:
https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20210803/ar-etanolen-i-bensinen-skadlig-for-gummidetaljer-dag-1/

https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20210830/etanol-vs-gummi-dag-28/

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20210906/etanol-vs-gummi-7-dagar-ute-i-luften/
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ska vi fortsätta köra skoter i framtiden får vi nog hoppas rätt friskt på att det finns alternativ till bensin.

För än om eldrivna skotrar nog körmässigt skulle gå att få hur bra som helst bara man får ned vikten så är det en lång bit bort innan man får en räckvidd som inte ger en ångest på fjället.

Och eftersom alternativen är ganska precis noll stycken just nu (Vill nog se en såld Taiga innan jag säger att dom finns som alternativ) så är ju begagnatmarknaden med miljövänliga snöskotrar icke existerande en bra bit in i framtiden.
 
Reactions: mas

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Jag tankar shell V power 98. Enligt snowriders bromsning av khaos 850 -20 gav den ca 1-2hk mer med den jämfört med 95 bensin vilket kanske är försumbart. Dock står det att den innehåller max 5% Etanol (vanligast 3-5%) vilket är skillnad mot 10% som det är i 95.
Så tror jag fortsätter köra samma koncept.
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Finns tävlingsfolk som kör på e-85 i sina tvåtaktare för de är bet billigare än racesoppa. E85 ligger på ca 103okt men de kyler svinbra så e85 motsvarar en halvbra Racesoppa på 105 okt. Man kör tvåtaktsolja Resinbaserad eller syntetbaserade. Klotz har en bra gammal beprövad Resinolja för sprit. Nackdelen är att om motorn ska stå några dagar måste man köra igenom motorn på vanlig 95 eller ännu bättre 98 okt och bäst Alkylat bensin. Samma förfarande som med modellmotorer som körs på metanol, man sopar i afterrun olja annars rostar lagren mm. Annan nackdel är att de drar 30-37% mer soppa så man får köra mer soppa i tanken = tyngre maskin. Jag intervjuvade en av sm watercrossåkarna som kör e85 och han va stennöjd inga större problem med hållbarhet på motorn typ skärning. Vintertid är ingen hit med e-85 för de blir svårstartade, tänk försöka dra igång en 800c vid -20c :eek:
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Så irriterande, där jag bor har dom nu tagit bort 98oktan
Kör en Khaos 850 -21
Är det bättre att köra extreme oljan om man nu kör 95 eller spelat det ingen roll
Tänker främst om man kör 800

Enligt polaris så ska ju extreme oljan vara den som är anpassad för 850 motorerna såg jag på nån Youtube film så den är väl att rekommendera oavsett om man kör 95 eller 98 till 850 i så fall
Eller kommer etanolen att tvätta bort lika mkt av oljefilmen om man kör 95oktan
Så det blir helt meningslöst att köra med extreme oljan? Vad tror ni?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Så irriterande, där jag bor har dom nu tagit bort 98oktan
Kör en Khaos 850 -21
Är det bättre att köra extreme oljan om man nu kör 95 eller spelat det ingen roll
Tänker främst om man kör 800

Enligt polaris så ska ju extreme oljan vara den som är anpassad för 850 motorerna såg jag på nån Youtube film så den är väl att rekommendera oavsett om man kör 95 eller 98 till 850 i så fall
Eller kommer etanolen att tvätta bort lika mkt av oljefilmen om man kör 95oktan
Så det blir helt meningslöst att köra med extreme oljan? Vad tror ni?
Polaris och alla andra tillverkare har full koll på att de är 10% etanol i soppan både här och i usa mf länder så den oljan är nog helt ok. Med så lite inbland som 10% duger i stort sett alla oljesorter. Men man kan göra en enkel test själv. Fyll en transparant flaska med e10 och soppa och i med 3-5% olja och låt den så "stilla" i några dagar. Om oljan separerar inom 1-2 dagar skulle jag oro mig en aning. Den bör inte separera alls på flera veckor om oljan är anpassad för 10% etanol.
För ca 8 -10 år sedan testade jag tvåtaktsolja i e85 för att se om de fanns någ här i svedala jag tordes köra på med e85. Payback Challenger va riktigt bra den separerade inte på flera veckor men tillslut såg man antydan till separation. Statoil low smoke eller vad den nu hette separerade på mindre än en dag och Aspen va inge bra och inte heller Maxima Torco som den hette då. De va fler också men mins inte vad.
 
Reactions: Winterspeed

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Tankade 95 i min khaos 21 för första gången ist för 98, minns inte hur man ändrade till eth läget så fortsatte köra och den gick precis som vanligt märkte inte någon skillnad alls,
Behöver man äns ändra då eller ska man göra det ändå?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tankade 95 i min khaos 21 för första gången ist för 98, minns inte hur man ändrade till eth läget så fortsatte köra och den gick precis som vanligt märkte inte någon skillnad alls,
Behöver man äns ändra då eller ska man göra det ändå?
Körde igenom 120liter med nya 95an i min maskin i helgen. Så länge inte polaris fixar en vettig etanolmap som faktisk går att köra på så kör jag på non-eth mappen med e10 95oktan.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Körde igenom 120liter med nya 95an i min maskin i helgen. Så länge inte polaris fixar en vettig etanolmap som faktisk går att köra på så kör jag på non-eth mappen med e10 95oktan.
120l på en helg fan du är värst!!
På vilket sätt är Etanolmappen dålig på dem?
Har du koll på afr värde eller kollat stiftfärg vid olika belastningar och varv på 95 okt utan eht läge?
De är som sagt frågan om man törs köra utan eth läge nu i år,,10% är rätt mycket sprit.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Körde igenom 120liter med nya 95an i min maskin i helgen. Så länge inte polaris fixar en vettig etanolmap som faktisk går att köra på så kör jag på non-eth mappen med e10 95oktan.
Oj bra jobbat hur många mil kom du haha
Jo svårt att få tag i 98 på vissa ställen,
Mina stift dog efter 100 mil,
Och igen vid 150 och var riktigt svårstartad när det var kallt.
Bytte till BR9eya och kört 10 mil med dom
Betydligt mer lätt startad, 2a eller 3dje draget går den igång nu.
Min skoter släppte dock ut ganska mkt svart rök på 98oktan när man tryckte fullt.. det var dock inget jag la märke till nu med 95oktan det verkar ju lite skumt nu när jag tänker på det
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
120l på en helg fan du är värst!!
På vilket sätt är Etanolmappen dålig på dem?
Har du koll på afr värde eller kollat stiftfärg vid olika belastningar och varv på 95 okt utan eht läge?
De är som sagt frågan om man törs köra utan eth läge nu i år,,10% är rätt mycket sprit.
Körde bara halvdag på söndagen :) Men blev fredag-söndag.
Mappen är dålig på så sätt att motorn får dåligt gassvar och bluddrar på lägre varv, tappar också ca 150varv på topp. Mappen verkar vara enkelt gjord typ 10%? mer soppa över hela registret, på tex lägre varv behöver man inte fetta på 10% på en motor som går på grännsen för fett redan.
 

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Köpte en sks 850 146 2020 förra fredagen. Tankade upp den med 95 och ställde om den till non premium, åkte 8mil på lördagen och tyckte den gick lite fett. Den lämnade och londondimma efter sig vid ett tillfälle men rättade till sig. På söndagen åkte jag ungefär lika långt men med sambon, så ganska lugn ledkörning mest kring 5500-6500 varv. Vid två tillfällen fick jag upp DET varning och en gång blinkade motorlampan till snabbt, Den ligger även kvar vid 4800-5000 i en dryg sekund när jag släpper gasen. Så i måndags ringde jag upp återförsäljare och diskuterade problemet, det visade sig att det satt en ny motor i den(vilket inte framgick när jag köpte den)och att den gick på inkörning där av den feta gången. Det köper jag men ska den inte då vara lite mer tolerant med DET varning? Sen att den ligger kvar på varvet hade mest troligt att göra med att den senaste mappningen inte var inlagd. Det kan man väl tycka man kollar när man har maskinen inne.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Första 20 l med E10 i gammelmaskinen a-c 600efi det jag reagerat på är att den börjat ge avgassmäll när man startar den efter ett kort stopp vilket den inte gjort tidigare. Provade etanolläget men gick tillbaka till vanliga då gasresponsen efter tomgång vart sämre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Första 20 l med E10 i gammelmaskinen a-c 600efi det jag reagerat på är att den börjat ge avgassmäll när man startar den efter ett kort stopp vilket den inte gjort tidigare. Provade etanolläget men gick tillbaka till vanliga då gasresponsen efter tomgång vart sämre.
De är riskabelt att inte köra etanolläget på e10 för den behöver sina 4-5% mer soppas med den skitsoppan. Smällarna beror på att den går snålare. Den kan gå för snålt i vissa register även på etanolläget. Kör helst på 98 okt för då går den billigare. De minsta man måste göra om man bums vill åka e10 är att kolla stiftfärgerna vid olika gaspådrag.
Ex kör någon km på 30% gas och stanna kolla stift. 50% gas samma sak och även full gas så långt du törs hålla i på en sjö. På lägre gaspådrag är de mindre farligt om den går snålt.