Mattmärkning - Vad tycker du?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
så länge kostnaderna inte slår på skoteråkarna så spelar det väl ingen roll...men jag tror att det isåfall kommer kosta en hel del skattepengar...som de knappast får någon valuta för...det ska ju vara ganska så bra förhållanden för att kunna läsa "mattmärket"...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
så länge kostnaderna inte slår på skoteråkarna så spelar det väl ingen roll...men jag tror att det isåfall kommer kosta en hel del skattepengar...som de knappast får någon valuta för...det ska ju vara ganska så bra förhållanden för att kunna läsa "mattmärket"...
Men det gäller också att bevisa att det är den som skotern är reggad på som verkligen kört skotern. Samma sak som med fartkamerorna, än så länge så måste kameran dessutom identifiera den som kört, inte bara reg-plåten.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vet inte riktigt vad det grundar sig på, men om dem märker mattorna är det väl inge fel med de?
Kostar inget x-tra.
Dvs. om dom märker mattor på nytillverkade skotrar.

För en global mattbytning skulle nog kosta staten mycket pengar..
Men visst vill dom att jag ska byta matta och dom står för kostnaderna så visst får dom göra det..

//Rasmus
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vet inte riktigt vad det grundar sig på, men om dem märker mattorna är det väl inge fel med de?
Kostar inget x-tra.
Dvs. om dom märker mattor på nytillverkade skotrar.

För en global mattbytning skulle nog kosta staten mycket pengar..
Men visst vill dom att jag ska byta matta och dom står för kostnaderna så visst får dom göra det..

//Rasmus

Dom som nu skulle ha i åtanke att göra något olagligt skulle väl köpa sig en beg. matta som var märkt och "sätta dit" någon annan om något sånt där skulle gå igenom.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
hela ide'n med detta förslag är helt förkastlig o avsett om staten betalar,för jag som skattebetalare anser att det är en verkningslös o onödig utgift för statskassan ,då detta precis som många här ovan påtalat
går att kringgå med granar,sladdar,bevis bördor krävs på vem som körde vid tillfället etc.

Det är ett o igenomtänkt förslag eller ett dåligt skämt :mad:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Blir nog en fin och kostsam utredning om det här också. Med många taxiresor och traktamenten.

Intressant att statens pengar kastas bort på detta sättet. Skulle vara mycket bättre om de istället bara använde sunt förnuft och inser att idén är helt förkastlig och istället gav bort alla dessa pengar till skoterklubbarna istället så det gör nytta.

Tyvärr så är det så att sunt förnuft inte är något krav för att få vara politiker...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm.......suck Sverige i ett nötskal:mad:

Som sagt var efter som alla brott mer eller mindre begås med skor på, så får vi väl märka dom också ;)
 
23 okt 2007
15
0
1
Kalix
Funkar inte. Som så många redan sagt, är det inte svårt att sudda spår, byta "matt nummer", syns bara i optimalt före.
Även om dom bara sätter mattorna på nya skotrar, så vill man nog även i framtiden byta matta, och får stå för kostnaden själv. Det kommer dessutom inte finnas många mattor att välja mellan, då det inte säljs många mattor i enbart sverige, jämfört med nordamerika och resten av världen. För att det ska bli någorlunda humant att märka mattan måste den vara tillverkad redan från fabrik med ett område där det ska märkas ett nummer. Sen att mattan blir helt värdelös, obalanserad och direkt skadlig för skotern i högre farter än 70 gör ju inget, efterssom det är olagligt att köra fortare.

Spelar ingen roll för mig! Jag gör ju inget olagligt...
Detta var upp i riksdan för både 10 och 20 år sedan, båda gångerna försvann förslaget. Går det igenom, så gör jag något olagligt. Jag tänker nämligen inte ha en matta med kammar borta på en ny matta.
 

Slemhelge

Ny medlem
10 mar 2005
2
0
1
Djurskyddet i Sverige verkar göra någon omröstning om mattmärkning på sin hemsida, gå gärna in och rösta (rösta rätt.....), smart att göra en omröstning inom sin egen organisation vilket borde vara som att fråga sig själv om man vill ha pengar...... men om nåra härifrån röstar kanske resultate blir lite mer blandat än dom tänkt.

Annar kan dom väl lagstifta om att inbrottstjuvar måste lämna en lapp med namn och telefonummer innan dom lämnar brottplatsen, annar åker dom på dryga böter!!

http://www.djurskyddet.se/indexrosta.asp
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Djurskyddet i Sverige verkar göra någon omröstning om mattmärkning på sin hemsida, gå gärna in och rösta (rösta rätt.....), smart att göra en omröstning inom sin egen organisation vilket borde vara som att fråga sig själv om man vill ha pengar...... men om nåra härifrån röstar kanske resultate blir lite mer blandat än dom tänkt.

Annar kan dom väl lagstifta om att inbrottstjuvar måste lämna en lapp med namn och telefonummer innan dom lämnar brottplatsen, annar åker dom på dryga böter!!

http://www.djurskyddet.se/indexrosta.asp
Det verkar inte gå att rösta där, men just nu:
46 för
65 emot
Detta på deras egen hemsida !
Därför det kanske inte går att rösta längre, eller måste man vara inloggad ?
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Dom tester som gordes i Finland o Canada lades ju ner för dom hadde ingen verkan vilket damen i miljöpartiet har missat.
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Att någon annan än skoterägaren får bekosta mattbytet är nog ett önsketänkande.

Det måste ju vara samma 08'a som hittade på att en snöskoter bör ha vindrutetorkare för många många år sedan som nu har hittat på att vi ska köra med märkta mattor.

Om man ser ett spår efter en riktig högkamsmatta måste man väl begripa att någon ev. märkning kommer aldrig att synas, det ser ju ut som om en jordfräs har gått fram i spåret.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det är som med allting annat ,några byråkrater i olika gebit sitter i s-holm och fattar beslut om saker de inte har en aning om

tex skotrar, rovgdjursbestånd ,om någon "lappjävel"(norr om dalälven) är sjuk eller lat osv,

just i matt frågan är det ju helt uppenbart att man ej har förstått hur det ligger till i verkligheten :confused: