Mattmärkning - Vad tycker du?

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Helt onödigt! Den som tjuvjagar kan ju ändå ta bort nummret i mattan.
Sen tror jag att det är omöjligt att genomföra i praktiken, jag menar ska dom tvinga alla att byta matta på sina skotrar?
Nej, det här var ju på tapeten för en massa år sen. Tror det kommer att rinna ut i sanden nu som då.
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Jag tror nu inte tanken är att befintliga skotrar ska byta matta utan att nya skotrar ska säljas med nummer. Sen hur dom har tänkt lösa det med utbytesmattor är ju en anna fråga. Men på detta sätt borde man minimera lagöverträdelser bland skoteråkningen.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jag har för mig att detta diskuterats tidigare.
typ för några år sedan var det väl någon politiker i norra delen av landet som for med osanningar om märkta mattor i Finland och Kanada.
 

Kurt_Alvar

Medlem
11 apr 2006
38
0
1
Umeå
Om detta nu skulle genomföras, kommer då vi skoteråkare att vara tvungen till att bekosta detta själva? För om man måste byta så kostar ju endå en matta endel pengar..
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag som inte har något att dölja skulle hellre köra en skoter som lämnade unika spår efter sig än att inte få köra alls
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Helt onödigt
om det skulle funka skulle inte märkningen vara synlig länge pga nysnö, blåst, och man kan ju som gasa så att det inte syns några mattspår.

Det är väl bättre att anställa fler poliser?

och det är väl egentligen inte så svårt att ta med en varmluftspistol och smälta bort märkningen helt?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
vad blir nästa steg i detta patetiska förslag :confused: märka bildäck eller varför inte alla dojjor :)
den som vill kan ju dra en liten sladd bakom som slätar över spåren hipps vipps så var det förslaget verkningslöst.

det blir ändå lite kul när byråkrater o pappervändare kommer på den ultimata lösningen.de lever inte i verkligheten och då blir det pankaka av hela smeten :D
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Dåraktigt, vem kommer att tjuvjaga med märkt matta.......de fixar en omärkt...eller i värsta fall sätter dit "ditt" märke.
Skall vi märka alla bilar ATV, MC m.m???
Nää, hoppas politikerna är förståndiga och ratar förslaget innan man lägger hundratusentals kronor på en utredning.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då snöskotrar bara kan användas under vinterhalvåret, till skillnad från bilar, så tjuvjagas det garanterat betydligt mer från bilar än från skotrar, och om man då tror att det hjälper mot tjuvjakten att märka skotermattor, så borde ju därför logiskt sett, även då bildäcken märkas.

Och pratar vi om jaktbrott överhuvudtaget, så används ju garanterat skor vid alla tillfällena, så därför borde ju då även skorna märkas med personnummer.

Men så länge som statens rovdjurspolitik är som den är, så kommer ändå den som har någor att tjäna på att rovdjursstammarna hålls nere att se till så att den förblir så och det vare sig det sitter personnummer och regnr. under skor eller snöskotermattor.

Den som tjuvjagar med snöskoter, kommer garanterat att se till så att han "råkar" ha en och annan julgran, eller någon annan använbar spårutplånare, kopplad baktill på snöskotern vid dessa tillfällen, om han inte har råkat köra på en sten, så att märkningen har nötts bort.

Men visste jag att jaktbrotten skulle upphöra tack vare märkning av skotermattorna, och att jag själv slapp stå för märkningskostnaden och kontrollkostnaderna som följer med beslutet och att mattans hållbarhet och balans inte försämras så varför inte. Men inget av detta har dom som kommit med förslaget ens tänkt på.

Sedan så lär väl ett förbud mot högkammattor komma som ett brev på posten, när man då kan börja att ha en kontrollapparat för mattorna.
Och när man sedan har denna kontrollapparat uppbyggd så lär det väl även komma krav på årliga kontrollbesiktningar av snöskotrarna !
Huga ligen, det är inte bara bränslepriset som kommer att öka kostnaderna för vår hobbyverksamhet.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Är ju så dumt att man egentligen inte ens borde kommentera, men kan inte låta bli... :(
Finns ju ett antal problem att lösa innan de ens skulle fungera att åka runt med märkta mattor, tex kostnader och hur dom ska få alla att köra med märkta mattor... Sedan när detta väl är löst, så kommer nästa problem, vem ska kontrollera alla mattspår, polisen lär väl knappats ha resurser att åka runt å försöka tyda mattspår på alla leder... :rolleyes: Sen så kommer de aldrig ens å bli några unika spår sålänge man ligger å kör i lite fart, beroende lite grann på vad man har för matta då...
Kan ju nämna att efter att jag har kört med min originalmatta på summiten(583 från 1996), som har vinklade och 38mm höga kammar lungt å fint med jämn gas i 20km/h så syns de nada mattspår, ser bara ut som om nån har kört förbi i 100knyck... :cool: Så att se vilket nummer de verkligen var på skotern som susade förbi kommer kräva mer arbete å vara svårare å lösa än alla sveriges ouppklarade mordutredningar tillsammans... :mad:

De är i alla fall vad jag tycker å tror...

MVH // Tobbe, än så länge skoteråkare...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
de som kommit med förslaget har antagligen lekt med modell lera som barn och sett att de olika leksaksbilarna lämnar olika spår i leran,å leksaks bandtraktorn å tanksen lämnade ju faktiskt också olika tydliga spår i leran.:) detta kom de ihåg på ett möte 20 år senare "få se nu,hur ska vi komma åt skoteråkarna" " hur va det där med modell leran nu igen":D

detta fungerar kanske om man kör sakta i kramsnö möjligen ,problemet är att stockholms barnen bara hade lera att leka med på den tiden ,så det finns inte inpräntat att snö har olika konsistens vid olika temp (men man kan ju alltid salta) det vet dom däremot :p

skämt o sido, precis som förslaget bör hanteras :cool:
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Helt onödigt
om det skulle funka skulle inte märkningen vara synlig länge pga nysnö, blåst, och man kan ju som gasa så att det inte syns några mattspår.

Det är väl bättre att anställa fler poliser?

och det är väl egentligen inte så svårt att ta med en varmluftspistol och smälta bort märkningen helt?
Helt rätt!troligtvis måste ju någon kolla upp märkningen som blivit i snön direkt för till 100% så försvinner/eller så blir märkningen oläslig under natten.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Som vanligt så är det vi skoteråkare som åker dit igen, visst är idén god men resultatet av detta slutar som vanligt med fusk och smitare.

Dessa pengar man lägger ner på dumma utredningar på hög nivå borde läggas på vår utomordentliga polis i Sverige så att dom som skall jaga "brottslingar" får dom resurser som krävs.

Om vi nu ändå pratar tjuvjakt så är det nog mera vanligt under normal jakt med överskjutningar och kanske även andra djur än dom för perioden lovliga.

Nä jag röstar för att ge polisen bättre resurser och mera pengar så kanske brott i skotervälden sjunker som i övriga problemområden som bilkörning/cykling mf...

Tack för en bra tråd, hoppas den hålls ren av brottsliga inlägg som bara sabbar för oss skoternissar. :)
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
helt onödigt att skaffa det. dom som håller på med tjuvjakt skaffar väll isf en omärkt matta, tar bort nummret. annars är det väll bara att skaffa en längre stänklapp som sladdar ut spåren.. näe kommer aldrig att funka i praktiken..