Märkes***eritråden...

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
1
16
luleå
Själv kör jag yamaha ,och dubbfritt på vinterhjulen. dvs
tack ni som kör med dubbdäck och river upp snön så jag har bra grepp...
och tack godegud för att jag har kompisar som bär min skoter när jag fastnat ;-)
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Arctic cat är inte så mkt bättre heller, dom ligger efter i utvecklingen av teknologi, japanerna är grymt mkt smartare än en fet jänkare.

och som alla vet så måste man ha exem salva med sig när man skruvar a-c och "special verktyg" för att a-c teknikerna glömde gå på matte lektionerna i lågstadiet, a-c = amerikansk taiga ;P


Länge lever YAMAHA
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Arctic cat är inte så mkt bättre heller, dom ligger efter i utvecklingen av teknologi, japanerna är grymt mkt smartare än en fet jänkare.

och som alla vet så måste man ha exem salva med sig när man skruvar a-c och "special verktyg" för att a-c teknikerna glömde gå på matte lektionerna i lågstadiet, a-c = amerikansk taiga ;P



Länge lever YAMAHA
du vet väl att det sitter en japsemotor i Arcticen, just sayin....;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag säger inte att Yamaha är ett dåligt märke.

Har Yamaha på mitt trumset och mina souround högtalare. Men nu pratar vi väll snöskotrar och inte bojsänken och instrument?

Sen vet jag inte om jag tycker att ac ligger efter såpå mycket i utvecklingen... Kan ha fel. Har ett A4 papper med punkter dör AC har betett sig väldigt pinsamt och anskrämligt. Men den delar jag inte ned mig av.

En annan sak som idag är ganska välkänt i skoterkretsar är väll mountain segmentet.

Nu ska jag inte påstå att någon skoter alls föra 2000 är något att ha i lössnö, men jag vill tycka att ac var första märket som erbjöd en (för den tiden?) djupsnömaskin.

Visst, Ski-doo hade sin gröna summit, men alla kan nog vara överens om att det var en touring och inget annat.

AC var väll enligt vad jag kan minnas även det första märket som utvecklade ett eget chassi åt sina mountainmodeller. Resterande Märken bra länge bara hade förlängda sportmaskiner.

Vad har yamaha bidragit med till skotervärlden? Och att utveckla något som redan funnits måste vi väll inte göra, då isåfall alla märken har uppfunnit samma saker, fast i egen version.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Märkes***eritråden...

Jag säger inte att Yamaha är ett dåligt märke.

Har Yamaha på mitt trumset och mina souround högtalare. Men nu pratar vi väll snöskotrar och inte bojsänken och instrument?

Sen vet jag inte om jag tycker att ac ligger efter såpå mycket i utvecklingen... Kan ha fel. Har ett A4 papper med punkter dör AC har betett sig väldigt pinsamt och anskrämligt. Men den delar jag inte ned mig av.

En annan sak som idag är ganska välkänt i skoterkretsar är väll mountain segmentet.

Nu ska jag inte påstå att någon skoter alls föra 2000 är något att ha i lössnö, men jag vill tycka att ac var första märket som erbjöd en (för den tiden?) djupsnömaskin.

Visst, Ski-doo hade sin gröna summit, men alla kan nog vara överens om att det var en touring och inget annat.

AC var väll enligt vad jag kan minnas även det första märket som utvecklade ett eget chassi åt sina mountainmodeller. Resterande Märken bra länge bara hade förlängda sportmaskiner.

Vad har yamaha bidragit med till skotervärlden? Och att utveckla något som redan funnits måste vi väll inte göra, då isåfall alla märken har uppfunnit samma saker, fast i egen version.
Om man ska ta upp saker som dom olika tillverkarna har bidragit med för att göra skoterkörningen bättre
Så lär väll ändå Brp och ski doo ligga på plats #1 då dom ioch med sin Rev -03 förändrade helt hur en skoter skall framföras! Arctic satte ribban tidigt med A-armarna.. Men Polaris bara apar efter dom och tillför inte ett S**t.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Re: Sv: Märkes***eritråden...

Om man ska ta upp saker som dom olika tillverkarna har bidragit med för att göra skoterkörningen bättre
Så lär väll ändå Brp och ski doo ligga på plats #1 då dom ioch med sin Rev -03 förändrade helt hur en skoter skall framföras! Arctic satte ribban tidigt med A-armarna.. Men Polaris bara apar efter dom och tillför inte ett S**t.
Om du tycker det är reven som gett upphov till hur skotrar framförs idag så är det dags att vakna. Visst det var ett REVolutionerande chassit, men under de 50 år som skotrar funnits för gemene man så finns det väll bra mycket andra saker som är större rent historiskt. Att motorn blev placerad framför styret istället för bakom exempelvis. Vet ej vem som var först med det men inte var det då Ski-doo.

Och enligt din logik skulle alltså skotrar idag ha motorn bakmonterad ännu, om det inte vore för den som kom på ideen med att sätta motorn fram.

Naturligtvis är det inte så, på samma sätt som att alla märken hade utvecklats även om inte Ski-doo lanserat sin bäver 2003.

Men jag gillar ditt inlägg om polaris, det är sådant som håller denna tråd vid liv:D
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Re: Sv: Märkes***eritråden...

Klart man kan ta upp saker som varit milstolpar i skotervärlden sen det begav sig, men jag påtalar saker som hänt i modern tid och där gjorde brp något som alla andra tillverkare tvingades ta efter och vände helt uppochner på hur en skoter skall komma att framföras.Sen kan man Ta en sån sak som att kunna backa med en maskin utan att ha en växellåda,Tack för det Brp!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Modern tid, från vilket år räknar vi då? Eller är det bara från -03as bara för att Ski-doo ska Få stoltsera med sin rev?

Insprutning borde väll isåfall vara en bra större sak i modern tid. Även om du tror att polaris/AC inte hade haft dagens förstärkning utan rev, hade skotrarna inte funnits idag utan insprutning (pga epa kraven).

Visst, reven väckte stor uppmärksamhet, men om det fortfarande är reven som, 10 år senare, gör att du tycker de ligger i framkant av teknologin så är jag glad att jag inte kör Ski-doo.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Nej det va inte det jag skrev,läs igen. Dom förändrade helt hur vi kör skoter,alltså vad dom bidragit med för utvecklingen av snöskotrar. Körställningen är definitivt en milstolpe i uvecklingen.

När menar du att semi-insprutningen räddade skotrarnas överlevnad?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kul tråd!

Kastar lite bränsle på glöden.

Revchassit 2003 är det absolut största klivet skoterindustrin gjort. Ac snubbar kan skrika om a-armar och Gud vet vad men faktum är att Brp revolutionerade skoterindustrin med rev.

Ac har en riktigt bra sak.. Motorn. Resten är klåpskruvat rappel. Sen vad jag förstår så ska Suzuki sluta tillverka motorer åt Ac.. Smart! Riktigt smart!
Det innebär att på några år så har dom nåt klåpskruvat med en klåpskruvad motor med en grönklädd klåpare på sadeln..

Polaris Har tillverkat skitskotrar från 1998 och fram till 2011. Sen hade poo två år då de faktiskt fick fram en skoter som gick på snön och var ganska driftsäker. Sen att motorn är driftsäker kanske beror på att den levererar 130 hästar och tar 7 liter milen. Sen kom 2013... Häftigt med remdrift och limmade drivaxlar?

Yamahas maskiner har jag inget att säga om.. Eller föresten så har jag det: vad är det för fel på att faktiskt utveckla nya saker? Lägger man en näsduk över en hög med skit så är det fortfarande en hög med skit! Även om man byter näsduken och kallar det för något ball (x-ride?)

Brp är störst bäst och vackrast

Nu måste jag ge mig, måste på toan och klämma en x-ride.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är det något BRP ska ha en eloge för så är det fan RER!
Att äga en skoter idag utan back är ju fan inte tänkbart (för en annan iaf).
Och där har ju RER/PERC å va fan A-C kallar sin variant något som gör att back är väldigt enkelt att ha standard på alla maskiner. Utom dessa jävla 4T då...

K-len: Jo har ju sett i nån tråd här hur du klätt om hela familjen till julgranar. ;)
Angående mountain, kom inte RMK innan Arctics maskiner? Eller klassar du inte den som riktig?=)

Polaris hittade ju på konceptet SKS, vilket får framstå som en av dom mest lyckade genom tiderna =)

Dock ska dessa amerikan skotrar ha jävligt mkt skit för en sak, och det är att det tog fan fram till 2010(eller senare) att ge fan i tum! Sen en allmän brist på kvalitets känsla när det kommer till finish och passform jämfört med Japanen å Kanadickfinnen.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
En kollegas kompis köpte en yamaha. Efter första skoterturen så la han ut den på blocket....när han får den såld är ju en annan femma.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tänk om nått fabrikat skulle ta fram en skoter som aldrig skulle krångla och skulle passa alla...vad skulle det pratas om i denna tråd då ? ;)

Men en tankte som slog mig...hojar är ju också väldigt extrema också med avseende på vikt och effekt...men jag har inte hört om samma problem bland hojar som det är bland skotrar. Satsar tillverkarna mera på hojarars utveckling/tester än på skotrar? Känns ju som att det är vi åkare som är testpiloter för skotertillverkarna.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Re: Märkes***eritråden...

Nej det va inte det jag skrev,läs igen. Dom förändrade helt hur vi kör skoter,alltså vad dom bidragit med för utvecklingen av snöskotrar. Körställningen är definitivt en milstolpe i uvecklingen.

När menar du att semi-insprutningen räddade skotrarnas överlevnad?
Att gult folk är så insnöade och dumma som tror att vi aldrig tagit klivet dit vi är idag oavsett reven eller inte. Hur skulle det se ut om AC inte kom med a-armarna? Skulle det sitta trailing aramar på skidoos då? Och utan glidboggiet från AC, skulle de haft rullboggie också?

Klart reven revolutionerade med sin körställning. Men thats it.

Utan insprutning skulle vi inte få köra idag pga epa. Därför tycker jag insprutningen är ett mycket viktigare framsteg än att man numera ska sitta på tanklocket.

Vidgren: håller med om Yamaha :-D
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Angående mountain, kom inte RMK innan Arctics maskiner? Eller klassar du inte den som riktig?=)

Polaris hittade ju på konceptet SKS, vilket får framstå som en av dom mest lyckade genom tiderna =)

Dock ska dessa amerikan skotrar ha jävligt mkt skit för en sak, och det är att det tog fan fram till 2010(eller senare) att ge fan i tum! Sen en allmän brist på kvalitets känsla när det kommer till finish och passform jämfört med Japanen å Kanadickfinnen.
Vet faktiskt inte hur det var med rmk. När kom den? Sks var väll bara en lite längre skoter som allt som oftast kom med dubbeldyna och bred framvagn. Rmk var smalare och hade enkeldyna vilket bör klassas som "mountain".

Det där med tum har du rätt i. Vet inte varför mattspänningen fortfarande är tum på AC dock :-S

Tänk om nått fabrikat skulle ta fram en skoter som aldrig skulle krångla och skulle passa alla...vad skulle det pratas om i denna tråd då ? ;)

Men en tankte som slog mig...hojar är ju också väldigt extrema också med avseende på vikt och effekt...men jag har inte hört om samma problem bland hojar som det är bland skotrar. Satsar tillverkarna mera på hojarars utveckling/tester än på skotrar? Känns ju som att det är vi åkare som är testpiloter för skotertillverkarna.
Nu är du offtopic din yamahanisse. Kasta skit och spela inte sweitz! :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Intressant att ingen ens nämner Lynx... Eller det kanske inte är så konstigt då dom inte ens låtsas tillverka egna skotrar.