Lynx Rave RE 800 E-tec 2011 inställningar variator/drevning ?

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Tänkte höra om nån meckat med dessa och hittat nån bättre kombo för att få den att gå ännu bättre samt spara lite rem ? Kör orginalmattan nu men tänkte kasta dit en 44mm matta.

/mvh Johan
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
kör min helt orginal , man kan ställa upp varven lite på variatorn och ta upp den något steg , drevning för mig är orginal då man både kan åka med skidorna rakt upp i luften och den tar sig fram riktigt bra i lössnö också, men gå ner 2 steg på drevningen kan göra det ännu roligare . och ska man byta matta så rekommenderas det att dreva ner något steg pga av remslitage Remmen håller för mig än och jag är inne på 76 mil nu och ingen tendens på att det se ut att den ska gå sönder heller : )
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
kör min helt orginal , man kan ställa upp varven lite på variatorn och ta upp den något steg , drevning för mig är orginal då man både kan åka med skidorna rakt upp i luften och den tar sig fram riktigt bra i lössnö också, men gå ner 2 steg på drevningen kan göra det ännu roligare . och ska man byta matta så rekommenderas det att dreva ner något steg pga av remslitage Remmen håller för mig än och jag är inne på 76 mil nu och ingen tendens på att det se ut att den ska gå sönder heller : )
Köra med skidorna ovanför snön är inte ngt problem för mig med orginaldrevning men stå rakt upp en längre tid går absolut inte. Från start går det kasta upp skidorna högt i vädret men nån längre tid funkar inte som sagt ! Gjort nån ändring i boggin ?
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Ne inte gjort någon ändring alls i boggie , men gå ju ställa upp varven lite på variatorn så att den varva ut mer . Då bruka dom hålla sig uppe längre .
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om du vill minska på remslitaget så finns det ju lite man kan göra t.ex ventilationskit, flytande sekundär och dreva ner den.
Ofta går inte remmen av, utan den brukar explodera och det gör dom för att dom blir för varma.

Har ingen erfarenhet av detta, men har läst mig till att ett vent-kit kan göra stor skillnad, i alla fall på dom nyare maskinerna :)
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Om du vill minska på remslitaget så finns det ju lite man kan göra t.ex ventilationskit, flytande sekundär och dreva ner den.
Ofta går inte remmen av, utan den brukar explodera och det gör dom för att dom blir för varma.

Har ingen erfarenhet av detta, men har läst mig till att ett vent-kit kan göra stor skillnad, i alla fall på dom nyare maskinerna :)
Det är helt rätt :) en polare till mig hade väldigt stora remproblem på sin re800-10, sköt 6 remmar på några mil bara . Då tog dom bort själva svarta kåpan runt remmen , satt ett ventilationshål på huven och nerdrevning , och nu har remmen hållt över 100 mil helt plötsligt :)
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Börja med och plocka bort de svarta distanspucken i primären,efter det är största problemet att hålla skidorna i backen..
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Börja med och plocka bort de svarta distanspucken i primären,efter det är största problemet att hålla skidorna i backen..
Menar du den svarta plasthylsan som ska skydda mot att variatorskivorna slår ihop ifall remmen sprängs?

Varför skulle man få mera skidres av det?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Menar du den svarta plasthylsan som ska skydda mot att variatorskivorna slår ihop ifall remmen sprängs?

Varför skulle man få mera skidres av det?
I detta före reser skotern rätt bra tycker jag :) men första remmen for efter ca 30mil.....
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Menar du den svarta plasthylsan som ska skydda mot att variatorskivorna slår ihop ifall remmen sprängs?

Varför skulle man få mera skidres av det?
Den hindrar variatorn från att växla ut fullt.
 
R

RevMan

Den lilla plastdistansen som sitter ligger runt axeln inanför fjädern sitterdär för att inte skivorna ska skava mot varandra när det är fullt utväxlat.
Renegade 800 -11 ska gå 144km/h vid 8200varv och utväxlning 1:1 med orginaldrevning, den ska inte varva mer än 8100
Vi har kört 160km/h(mätarfart) vid 8100varv med distansen på plats så att plocka bort den vinner ni inget på om ni inte är riktiga lakeracers men då är Rave helt fel skoter, särskillt med 44matta.

Dra ett streck med tushpenna på variatorskivan och försök se hur långt ut remmen går. Sen plockar ni ur fjädern och se vart remmen skulle hamna vid fullt utväxlat med distansen på plats.

Om ni mot all förmodan (med orginalbestyckning) får variatorerna att växla så långt att plastdistansen håller emot så vill jag gärna se ett filmklipp när ni drar upp skotern på rullen i den farten
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Har tagit bort den på både -09,-10 och -11 å nog blir de skillnad,då matar den på riktigt annars tycker jag den stannar av å bara varvar ist..

Och i beskrivningen till variator kiten (Howard's) jag monterat så står det "discard black spacer puck"

Köper att den sitter där för att förhindra att skivorna slår ihop om man skickar en rem,men vem vill åka runt på en "strypt" maskin.man får hålla koll på remmen helt enkelt

Har kört 250 mil med variator kitet, 23/45,44 matta och demonterad startkrans åkte 170 mil på första remmen.
 
R

RevMan

hur fort går det när varven sticker iväg och hur mycket fortare går det efter att du tagit bort distansen?

gissningsvis är helixen största felet i orginalsetupen, ska testa lite andra grejjer i en RAVE nån gång denna vecka, får se om det blir bättre.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Vad gör man med skotern om man vill kunna hålla stumt i pudret utan att äta remmar till frukost ? Räcker en nerdrevning från 25 till 23 på lilla drevet ?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
hur fort går det när varven sticker iväg och hur mycket fortare går det efter att du tagit bort distansen?

gissningsvis är helixen största felet i orginalsetupen, ska testa lite andra grejjer i en RAVE nån gång denna vecka, får se om det blir bättre.
Vad är det för fel på originalhelixen?
Den är ju för lätt i primären, man får ju köra på 1ans och 2ans clicker för att inte övervarva.
jag ska iaf sätt i en 160-290 primärfjäder och testa lite olika vikter med daltons ultimatepinnar.
 
R

RevMan

nerdrevning räcker inte.
Jag tror helixen har för låg vinkel, har beställt en brantare helix till den här skotern men gissningsvis måste jag gå upp på en hårdare fjäder också.

160/290 fjäder är hårdare än orginal 130-260 så då måste du på med ännu mera vikt
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jepp precis det jag tänkt.
PMa gärna hur resultatet blev med annan helix och fjäder, man tappar väl dock endel remtryck i sekundären med brantare vinkel på helix?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hade tänkt prova en 200-290 med viktpinnar på ca 20.5g till att börja med, räknar med att kunna ligga på klick 3 då (ligger där med org fjädern)
 
R

RevMan

blir inte 200 lite väl högt i starttryck?

Var rätt stressad idag men vad jag ser så är det 2-3mm mellan skivorna om man sätter ihop variatorn utan fjäder med plastdistansen på plats, om ni tror det gör skillnad så slipa ner den precis så att inte skivorna kan slå ihop men ta inte bort den, sitter där av en anledning.