Lynx Rave RE 800 E-tec 2011 inställningar variator/drevning ?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har monterat fjädern (team 200-290), har nu 21.3g i pinnarna på klick 3, 154 på mätarn (varvar nog ut då), efter inte alltför lång sträcka, 81-8200 i riktigt lättföre nollgradigt ute. 8100 ospårat, hård snö sjunker ca 10-15cm, tappar ner mot 78-7900 om man lägger den på sidan och stummar men hämtar upp direkt igen, känns som den skulle orka mer vikt men börjar så här, ska ju mest köra ospårat är ju tanken. Har gått 75 mil nu och såg ett 4 cm kordsläpp på remmen....

Har en fråga dock, är motorn känslig på utetemp? Märken man skillnad på varven mellan 0 gradigt till -10/15 grader? Var kring 0an idag.

Obs har en boondocker men det ända som skiljer är drevning/matta.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Vart hamnade tillslaget med 200 i starttryck och blev det mer distinkt?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ligger på ca 4000 med väljusterad rem, tror nästan den började dra redan vid 34-3500 orginal, går o smyga igång men pumpar man till tar den fast distinkt. Känns som att gasen är mer "direktverkande" nu men måste köra mer innan jag kan uttala mig riktigt, har bara haft maskinen i 6 mil innan jag började pilla med den, tyckte inte om org kalibreringen alls, aldelles för odistinkt och krävde nästan full gas för att reagera riktigt.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Känner samma sak. Lite ketchup över det hela. Fullgas som gäller... vad ska man hitta på?
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Är det någon som kommit fram till någon bra variator setup ännu? Vore kul att höra vad isf :)

Lite off topic. Men är de någon mer än jag som har missljud från variatorn vid körning? Har läst att de är vanligt på lynx/ski doo och att de tydligen inte är någonting att bry sig om. Men de vore skönt om de inte bara är jag som har de på dessa maskiner :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller på att justera in mitt diablokitt på boondockern och kan rekommendera den lösningen då det finns stora möjligheter att justera/anpassa maskinen efter sin körstil!
Något jag märkt är att ibland har jag haft lite mer slammer, har då monterat variatorn 120 grader förskjuten och fått ( vad jag upplevt) mindre ljud. Är den smutsig kan det oxå slamra.
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Håller på att justera in mitt diablokitt på boondockern och kan rekommendera den lösningen då det finns stora möjligheter att justera/anpassa maskinen efter sin körstil!
okej okej. Är ganska så färsk när det gäller denna maskin så ja har inte så stor koll på den. Men på min förra skoter, en iq rr, så var variatorerna ganska så bra preppade från fabrik. Men på denna maskin kanske ett v-kitt skulle vara på sin plats. Hur pass stor skillnad är de med ett v-kitt ? :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har inte riktigt justerat in min hundra än men med kittet jag skaffat av diablo här på forumet så har jag fått en grym respons jämfört med original kalibreringen, känns i styret att den drar hårdare än original så det finns att hämta.