Lynx G-Type Modifiering

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Det gick till så här, att jag höjde först skotern fram genom att förlänga stötdämparens nedre fäste (längre plattjärn), sedan höjde jag resten av skotern till samma nivå. Men med föret som var i slutet av förra säsongen blev skotern ohanterlig då skidorna dök ner och högg fast i sursnön hela tiden föutom att den fick en väldigt tvär attack vinkel... Så jag sänkte ner framvagnen till lägre än orginal (tog bort höjningsfästena, flyttade in övre dämparfäste och byggde egna lägre skidor), samt kompenserade främre delen av boggien (den blev ett mellanting mellan orginal & max höjd pga. den höga bakdelen) Du ser skillnaden om du tittar på den sista bilden på min hemsida. Kostnaden blev inte så hög om man bortser från arbetet... Öhlinsdämparna satt orginal på skotern, axlarna köpte jag för "kilopris" på skroten och svarvade till önskat mått, div. profilrör, plattjärn m.m gick väl på några hundringar... Svarv, pelarborr osv. är däremot nästan ett måste för att få saker gjorda som man vill!
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Jag började fundera på att dreva ner 1-2 kugg när man ändå har lös allting. Är det bara smälla på ett nytt drev eller ska man ställa in variatorn?
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det är ju bara att prova. Jag har då inte ställt om nåt speciellt efter att ha drevat ner en kugg. Bara justerat på primären så att varven på fullgas blir lagom.

Om du ska ta två kugg börjar det kanske bli mycket böj på kedjan, tre kugg måste du nog ha en kortare kedja.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. hur menar du? "Så jag sänkte ner framvagnen till lägre än orginal (tog bort höjningsfästena, flyttade in övre dämparfäste"

De övre fästena flyttade du in dem längre mot centrum av skotern? eller flyttade du ut dämparfastena/dämparna så att den blev högre?? Fungerar den bättre nu?? kan du ta bättre bilder av framvagnsbyggnaden?

vad är det för motor du har pulat ner föresten? du har ju iaf 2 st bilder på motor och pipor.. men då har du ju suddat ut bilderna helt..
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Jo, jag höjde först skotern fram genom att förlänga stötdämparnas nedre fäste. Det blir alltså samma resultat som att du sätter dit en längre dämpare. Men, sedan ångrade jag mig och sänkte ner skotern, inte bara till orginalhöjd utan lägre än det. Detta gjordes som sagt genom att flytta in dämparnas övre fästpunkter in mot skoterns mitt, på detta Cobra chassie fanns redan dubbla hål i det övre fästet, men det inre var "spärrat" genom att en bricka var punktsvetsad över hålet, bara att hugga bort. Jag sänkte för att få skotern stabilare, den blev helt enkelt för vinglig med höjningen fram (även om den var väldigt lätt att "burka"). Nu efter sänkningen upplevs den inte alls hög och ostabil ens i högre farter trots att den är så hög bak (bakfjädringen går dock ihop en hel del när man sitter på skotern).

Motorn är en Totaltek 670, dom suddiga bilderna var mest ett skämt när jag satte in motorn i fjol, ska byta ut dem vid tillfälle.
 

F O G

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Jag har drevat ner min 3 kugg, jag tog bort en länk i kedjan (kanske inte att rekomendera om man gör det själv) men men man får hoppas det håller.
Har inte gjort något åt variatorn men jag tror jag ska göra det, han varvar ju lite konstigt....men så farligt är det inte
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Näst intill skrivandets stund är den sista muttern i skruvad.

Bilder och mer fakta av vad som är modifierat kommer inom sinom tid.

Ni undrar nog varför allt tagit så lång tid, mycket nytt (tillvärkat) och bytt. Dessutom fick jag en kurs i hållfastighetslära av fader så förlängarna var bara att göra om (En hel berättelse bara det) :) En annan del i det har tagit så pass lång tid är ensamm meckande (är faktiskt bara 16 bast) Man kan ju naturigtvis inte allt som 16 åring men tro mig, detta har varit ett par lärorika veckor.

Lite rolig fakta osv kommer som sagt (även bilder)

Tack för alla tips :)

Hur är det med att köra in en matta?