Lynx G-Type Modifiering

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Nu är det dax, min Lynx Rave 670 G-Type ska modiferas. En ny 345x38x32 Agressor har inhandlats. Förlängnigsplattorna & dropbrackets är snart klara. Sett det redan finns ett par trådar om Förlängning & Höjjning men utan några riktigt bra tips. Ska försöka hålla den här tråden lite uppdaterad under byggets gång samt ta lite kort.

Här kommer lite fakta:
Boggieförlängaren ska tillvärkas i 5mm rostfritt (Kanske lite kryddat med ack så stabilt det lär bli) Mått & Ritning kommer!

Höjjningen: Det Främre boggiefästet ska sänkas tre cm (det är bara att borra ett nytt hål)

Staget till dämparen ska jag sänka 4 cm (bara att borra nya hål där också)

Bakersta boggiefästet är man tvungen att sänka 6cm för att få skidtryck. Dessa är då "dropbrackets" Som ser ut ungefär som ett liggande T. Dom ska nitas fast i bandtunneln och i fotstegen. Dom kommer tillvärkas i 3mm rostfritt.

Chassiförläningen: Kommer vara av en uppåt lutande typ, tror det blir absolut snyggast. Där har jag kommit på en hyfsat enkel lösning genom att göra en "låda" som man sedan bultar fast där stänklappen satt orignal. Den kommer bli i 2mm Alu.

Då måste man förlänga lyftbågen (Viktigt! Den har en förstärkade del i fotstegen) men orginal är den så kass och dödar i princip händerna så istället bockas en helt ny som liknar dem som sitter på -01:eek:rna. Alltså i rör.


Kommentera/Ha synpunkter/Rätta mig -gärna!


 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Bilder bilder bilder! :D

Helt rätt att ta till lite i materialet...är aldrig kul att ha byggt nåt som är för "pjernt" så man måste vara försiktig vid varje grop och att grejjerna böjer sig vid ett hårt nedslag.

En liten tanke bara: 60mm dropbrackets gör ganska mkt...om du sedan vinklar upp bandtunnelförlängaren så kan det bli väldigt mycket. Fäst först boggie etc. som det ska vara, sen kollar du var du hamnar! Ofta blir rumpan nog så hög om du bara fortsätter på bandtunnelns linje...men det där ser du när du "är där"!

Keep up the good work! :)

 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
När jag gjorde nya boggifästen till min skoter bockade jag ut plåten en bit efter tunneltaket, fick för mig att det skulle vara bra eftersom att nitarna då slipper ta upp kraften.
I.o.m. att du låter plåten gå ut under fotstödet spelar det mindre roll men det blir ju knappast sämmre...
Har du ändå dynan borta så skulle jag gjort så i.a.f.

Fattar du inte vad jag menar så har jag bilder på min hemsida, länk finns i profilen.
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Jan-04 kl 01:08 PM (CET)]Det var juh ganska smart att låta den gå upp i tunneltaket! Ska se hur det ser ut i bandtunneln, men jag gör nog också så!


 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Det där låter ju riktigt tufft! Det ska bli kul att se bilder och ritningar på förlängningen. Angående det där med att gå upp i tunneltaket tror jag faktiskt inte behövs men det skadar ju självklart inte. Det kan du väll inte bocka utan måste väll svetsa isf.? För om du flyttar bakre bulthålet 60mm neråt så blir det väll bara runt ca: 45mm som kommer hamna under fotsteget, och med 3mm rostfritt så är ju inte det så farligt.

Angående förlängningen på tunneln, du måste ju fästa sidorna också, lägger du bara en plåt bakom och popnitar ihop dom eller?

Som sagt håll tråden uppdaterad med bilder och mer info om bygget!
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Jan-04 kl 07:40 PM (CET)]Perrrr: Rackarns läcker du hade gjort med lyset på crosshuven! Köpte du den beggad?

Det är lite svårt att förklara förlängningen på bandtunneln men tidsnog kommer ni att få se..

Har laggt upp dom första bilderna (orginal): http://www.picturecd.com/system/login.cgi?username=dizar




 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag köpte en orginal huv från en GT som var lite trasig så jag tränade och plastade lite och då passade jag på att även plasta igen hålet för orginal lyktan så jag kunde använda nåt snyggare och lite mindre skadligt.

Har du polerat chassiet också? Det blänkte då som fan.
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Okej, lacka du själv eller lämna du in hos lackerare?

Chassit är polerat, sen drog jag över med ett lager klarlack (Såg i princip ut som crom innan lacka)

Tänkte nu när man har ut allting från skotern är det någonting man ska passa på att förstärka på G-Type Chassit? Fotstegen är ju ganska vecka, men jag har inhandlat ett par SLD Förstärkare som förhoppningsvis gör susen.
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
men blir inte attackvinkeln tvärare om man bara flyttar ner alla fästen?

det bästa vore väll om man flyttade hela boggien lite bakåt också och gjorde boggieförlängningen lite kortare
eller har jag fel?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag köpte mig också ett par SLD-förstärkare(dock just innan de döptes till SLD...).
Snyggt och noggrant gjorda till helt rätt kurs, men jag tyckte dom är lite små...nåja bättre än inget! :)
 

TjReal

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
SLD'arna köpte jag + 2 polare, ena kamraten satte dit sina.. Mina + andra kamratens åkte rakt ner i soptunnan, eftersom man kan böja dom för hand så gör dom nog inte så stor nytta på fotstegen... Rätta mig om jag har fel,, Håller fullt med om att dom är snygga, men för små.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Jan-04 kl 10:41 AM (CET)]Böja dom för hand? Nja inte mina iaf...dom sviktar kanske lite men jag tror inte du knäcker om dom med händerna (har dock inte testat).
Styvheten ökas ju ändå för du får ju "dubbla" fotsteg där de sitter + att du nitar dom ju i bägge kanterna så du ska ju isåf. skjuva av nitarna för att böja fotstegen (eftersom "radien" eller vad man ska kalla det blir ju mindre på förstärkarna än på fotstegen), så nog hjälper de till!
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Nog måste väll förstärkarna vara nog styva? Jag tycker dom verkar lite väl små så jag skulle då betalat för att göra egna, större. Vad det gäller andra förstärknignar så vet jag inte nå mer. boggie skenorna går väll förstärka?. Jag hade då problem med dom nedre parallellstagen, bultarna till dom hade nog varit lite lösa så dom hade nött upp ett rätt stort hål i balken som går tvärs över skotern, under pipan. Till slut gick bultarna av i ett litet hopp. den där balken är gjord av aluminium så jag kunde inte svetsa det så jag satte bara dit en lite större rostfri plåt på båda sidor som "brickor" och det vart rätt bra. Du kan ju känna noga på dina men det borde ju inte behövas nåt.
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
RE: matt vinkel....

Men eftersom det är tajt med platts måste jag till med en höjjning!

Har snackat med en som gjort det ( http://www2.blocket.se/view/1733851.htm?l=0&c=1&city=0 ) Han värkade då nöjd med sin höjjning/förlängning!


 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Joo självklart, helt klart bättre än inget och dom är ju rätt så snygga.
Glömde säga tidigare, min svarta huv har jag inte lackat själv,jag gjorde allt arbete själv sen lämmnade jag den till en kompis som är billackerare så målade han den gratis...
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Jan-04 kl 08:52 PM (CET)]Vad tycker ni att jag ska göra för att få lite stil på maskinen då? Turvär är ju G-Type inte den vackraste skotern. Nån som har nått bra tips?

OBS, Bilder på Förläningen (som förövrigt gjordes i 5mm Alu istället) & Höjjarna kommer imorrn!
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>[Uppdaterat: Senast editerat
>den 09-Jan-04 kl
>08:52 PM (CET)]Vad
>tycker ni att jag ska göra
>för att få lite stil på
>maskinen då? Turvär är ju
>G-Type inte den vackraste
>skotern. Nån som har nått
>bra tips?
>
>OBS, Bilder på Förläningen
>(som förövrigt gjordes i 5mm
>Alu istället) & Höjjarna
>kommer imorrn!



Jag sågade ner min ruta så den vart lägre, sen lackade jag den med plast primer sen matt svart, typ 4 lager, vart snyggare. rutan är så ful original:) men just nu kör jag utan ruta när jag leker med den.

 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Dropbarackets & Boggieförlängare

Dropbaracketserna är färdiga i princip att sättas på (Ska bara poleras lite först)
Dom blev i 5mm rostfritt och jag är mycket nöjd.

Boggieförlängarn är halvfärdig, fräste ut spåret till bakaxeln idag och nu är det i princip bara snedda av den längst bak där nere och borra hål så är dom färdiga att monteras, sen ska allt slipas till så man får en någolunda finsish. Som förövrigt gjordes i 5mm Aluminium. Rackarns lätta blev dom iallfall, lär sen heller inte bli nått problem med hållbarheten

Allt flyter på enligt planerna (hittintills iallfall) Imorgon plockas boggien ur och mattan slits av. Sedan blir det byta av diverse lager osv, även bakaxeln hade gjort sitt. Ska även fara förbi lindbloms och handla in nya slides. Sen om allt går enligt planerna så är den körbar söndagkväll (?!)

Sen ang atackvinkeln som blir något stupare, man har ju alltid möjlighet att dra ihop balataremmen några cm, eller?

Här finns bilderna ( http://www.picturecd.com/system/login.cgi?username=dizar )

Annars måste jag säga att det är kul man har fått så pass bra gensvar, vilket har gjort att jag helt bytt forum (tidigare skoter.se som helt död ut) Här finns lätt dom trevligaste & mest hjälpsamma medlämmarna! Tack ska ni ha grabbar! (fick nästan en tår i ögat) :D