Lynx G-Type Modifiering

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Dropbarackets & Boggieförlängar

Grejerna såg ju bra ut! Det ska bli kul att se den med mattan monterad. du sa att du hade bytt en del lager nu. Vet du vilket nummer det är på lagret till drivaxeln på vänster sida?

Om du ska modifiera nå mer så skulle du ju kunna skaffa en svart ruta, eller måla orginal. Det blir ju mycket snyggare. Jag såg att en kille som hette antic hade delat på luftburken och sen dragit ihop den med en rem. och flyttat på bränslepumpen. Jag har gjort lika dant. På så sätt går det mycket fortare att ta isär luftburken om man ska t.ex. byta munstycken eller nåt sånt.
En annan sak du kan göra är om du inte redan har läst Tikka:s tips i senaste Snowmobile. DU gängar in en M5 bult längst ut i plasten på RAVE ventilen och borrar hål genom den röda skruven så bulten sticker ut därigenom, på såsätt kan man enkelt se om rave ventilerna rör sig eller har fastnat. Jag ska lägga upp en bild på picture cd på hur det vart för mig sen.

Vad har du för skidor på din? Jag tror jag har likadana på min, dom är av aluminum och har varit lite problem med. Dom var av ungefär 2dm från toppen när jag köpte den så jag hade en kille till att tig svetsa dom men det höll bara några mil. nu har jag svetsat dom igen och det verkar hålla bättre..

Men som sagt fortsätt uppdatera med mer bilder. Det verkar finnas ganska många här på forumet som har G-type:ar så det är nog fler än jag som är intresserad.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
RE: Dropbarackets & Boggieförlängar

[Uppdaterat: Senast editerat den 10-Jan-04 kl 06:49 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 10-Jan-04 kl 06:47 PM (CET)]ser bra ut det där.. vet inte om du sett mitt bygge men har också höjt på samma sätt baktill... däremot är min boogie kortad i stället för förlängd.

Måste säga att det blev skillnad med en 32mm matta mot 23mm som satt där tidigare.. men toppfaretn sjönk med ca 10-15km/h men det var det värt! har iofs också drevat ner den ett kugg

Där ser du mina dropbrackets monterade... (lite suddigt kort men)
"http://200sx.kicks-ass.net/tk/img3fd08607afcbb.jpg"

ett till kort med skotern utkörd från garaget
"http://200sx.kicks-ass.net/tk/img3fd1ebefd1fa8.jpg"

har ett litet klock ljud när man kör över gupp med skotern.. hört best när man kör sakta och det är som när boggin fjädrar ut helt? som att det skulle vara ett litet klapp någon stans. men har ingen aning om var det kan vara...

ta bort " när ni kika på bilderna...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förlängning, etc....

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 01:31 AM (CET)]:) Hej.

Ta dig en rejäl funderare på om du verkligen måste sänka det främre boggie fästet !!

Om du nu måste göra det, så sänk bara så mycket som absolut nödvändigt !!

( Om dina kylare har dubb skydd i sån där vit plast så tag bort dem ! )
- - - - - - - - - - - - - - - - -

Har du tillgång till mera sån där Aluminium plåt till förlängningen ??

Om du har det , så tag en funderare på om du inte sammtidigt skulle ta och gå upp i storlek på vändhjulen !!

Det är bara fördelar att ha vändhjul som är mellan 7 & 8" ( tum ) stora !!
- - - - - - - - - - - - - - - - -

Skall du dreva om maskinen ??
- - - - - - - - - - - - - -


 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
RE: Förlängning, etc....

Varför skulle det vara så stor nackdel att sänka det främre? Jag menar den förlusten i atackvinkel blir ju inte så jäkla stor samt att drar du ihop balataremmen så borde det bli ännu mindre, eller är jag helt baki flötet?

-----------------------

Vad är det för fördelar med större vändhjul? Känns lite jobbigt att göra om dom nu. :)

------------------------

Jag funderar på att dreva ner den något, vad tycks vara lämpligt? Vad får man ge för ett drev? Är det något mer som behövs när man drevat ner?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Förlängning, etc....

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 01:30 AM (CET) av 2stroke (moderator)]Till Moderatorernas stora glädje verkar det samlas allsköns tips & trix ang. Lynx G-Type i den här tråden!
Lägger då över den i Lynx-forumet för att den ska vara lättare tillgänglig för framtida behov.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förlängning & Vändhjul.

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 09:40 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 07:52 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 02:28 AM (CET)]Kolla tex detta :

http://www.tricitypolaris.com/track_speed.htm

http://holzracingproducts.com/store/moreinfo.cfm?Product_ID=98&CFID=193109&CFTOKEN=71496797


Större vändhjul ger bla. :
* Lägre rull motstånd
* Högre toppfart

Tex. så har vissa av Arctic Cat 2004 börjat att levereras med "Stora" vändhjul direkt från fabrik
- - - - - - - - - -
Jag förstår inte varför du är så sugen på att sänka det främre boogie fästet ??
( såvida det inte rör sig om platsbrist ! )

Drar du ihop balata remmen så minskar du ju värdefull fjädringsväg !!
Dessutom så är det så att om du sänker fram så kommer du att få grymt slitage på "Slidesen", i själva främre böjen på boggieskenorna !!
Heta slides = Skotern går tungt !
Dessutom så pajar du attack vinkeln och då går den ju sämre i djupsnö !!
och det var väl inte det du ville !






 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
RE: Förlängning, etc....

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 03:40 PM (CET)]Jag måste sänka dem för att få in mattan.. Kanske inte 3cm men ifall du bara höjjer bak får man väll massor av skidtryck, och det är ju inte heller bra (?) eller är jag ute och cyklar nu igen.. :)


Det blir nog så att jag bara höjjer bak!

 

F O G

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Jag moddade min skoter i sommar, jag har en 345x38x32 matta, förlängt chassit, höjt den bak med ca 3-4cm och sedan tidigare har jag fotstegsförstärkning + halkskydd, gula skidor, bukplast, huvgaller och styr hooks, twin riser styrhöjare + egen = Ca 15-17 cm högre, cross styre och justerbart bromshandtag m.m


Lite bilder

http://www.picturecd.com/system/login.cgi?session=1073835490.51810&guest=1&username=F.O.G&x=12&y=13
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Jan-04 kl 06:42 PM (CET)]Här finns lite bilder på min förlängning, dock en cobra -94, men det kan ju va intressant ändå... http://medlem.spray.se/kmracing/hem/projekt1.htm
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Vändhjul !

I USA/Canada har man fattat poängen.....


Consider the following:

A track has fiberglass rods crossways every 2.52", making it very stiff around each rod for an inch or so. The track doesn't want to bend in these areas. Bending these stiff areas around a small idler wheel takes valuable horsepower. Using a larger diameter eight-inch wheel causes the track to bend less, reducing drag, allowing the track to roll freer and making more power available for the "woo-hoo".

Running with small idlers and stock drive wheels is kind of like having your parking brake partially engaged.

If you use an anti-ratchet combo driver, you can run your track much looser without ratcheting. A looser track flows around the bigger idlers even easier. A well known performance shop observed a track speed increase of 5-10% with the bigger wheels and combo drivers. The bonus from using big wheels to increase track speed is that you increase performance without affecting the life of your engine.

Go for it! You'll be glad you did. Woo-hoo!
- - - - - - - - - - - - - - -
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Tackar! Tja, den funkar ju bra mycke bättre än den nästan stumma orginalboggien.. Jobbar faktiskt fint både på guppiga leder och vid luftfärder. Började kopiera boggien från en 01- enduro, men det blev en del modifiering och finns väl även en del som kunde ändras nu efteråt, men jag funderar på att gå upp till 396 matta, och då får man väl finjustera boggin!
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Jan-04 kl 01:55 AM (CET)]Till F O G: Den såg riktigt bra ut! Såg riktigt snyggt ut den där chassiförlängningen! Vad har du för huvgaller? Om du har lägg gärna om andra bilder också!

Till knracing: Härligt bygge måste jag säga! :)

Annars tycker jag det här med modda skotrar är rackarns kul och lärorikt, desutom är det juh så mycket roligare änn att skruva i trasiga grejjor! Liten nackdel är väll andrahands värdet kan sjunka lite grann (?)
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag gjorde mina huvgaller så här: http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=perrrr&session=1073908999.79082&album=50021&guest=1&page=3&m=a plåten var ca 1mm tjock, det fanns både ca 5mm och 3mm hål. plåten fick jag från ett plåtslageri
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
>
>Annars tycker jag det här
>med modda skotrar är
>rackarns kul och lärorikt,
>desutom är det juh så mycket
>roligare änn att skruva i
>trasiga grejjor! Liten
>nackdel är väll andrahands
>värdet kan sjunka lite grann
>(?)

Ja, visst är det kul att modda... Enda nackdelen är väl att det är rätt beroendeframkallande hehe... Ang. andrahandsvärdet, om du är seriös och gör "vettiga" ändringar tror jag inte värdet sjunker, inte om du hittar rätt köpare iaf! Sen beror det ju på vilken maskin man ger sig på förstås, min gamla cobra kunde ju inte bli värd mindre iaf. när jag började bygga om! Men jag kommer inte att sälja den ändå, den får bli kvar som ett monument hehe..
 

F O G

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Jag ska lägga in nya bilder till veckan, då kan jag ta några närbilder också.
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Problem.. :/

För ett par dagar sedan märkte jag att det översta staget till den främmre dämparen var helt av..

Det är därför allt är ganska försenat.. Är nu på jackt efter ett nytt/beggat.. Ska ringa runt imorgon.

Men jag har tagit ett par nya bilder, där fotstegsförstärkarna & dopbarackets är monterade.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tjenare!

jag köpte en ombyggdLynx Rave 643 -93, som det var utbytt boggi och matta på samt egen konstruerad styrhöjjare..

Boggin är till en SKS och mattan är en -03 Bombardier 345*38cm med 44mm kammar..

Vi fick ändra lite på höjden av boggin fram och bak.. lägre fram, men bara med ca 3cm.. bak var den höjd med ca 20cm.. detta var för mycket då inte fjädrarna i boggien orkade med i den tvära vinkeln som uppstog.. nu såär den höjd ca 16cm från orginalfästet och funnkar kanon..


men nu så undrar jag hur du byggde om din framvagn?!?!? beskriv mer.. min dyker liksom ner i snön när man släpper gasen. . .
och hur mycket kostade det? framvagn och boggie??