LYnx finlandia goes modd

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
48147_592784717403251_957479083_n.jpg


Nu startar jag ett nytt projekt då snön sakta tynar bort.

Det som är beställt

Matta 396x50/32 ripsaw
Drivhjul 2.52 delning
Högre styre kommer senare
samt tunnelförlängning tänkte ta lite ideér från razerlazer bakre parti.

Kommer inte skriva så värst mycket så bilderna få tala för sej själv
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
blir det nått annat som ska byggas om? annat än boggie, tunnel? man kan ju inte beskylla dig för att modda de vanligaste maskinerna iaf. ;) Keep it up! ska bli kul att se.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge


http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/155727_622196941128695_1978218581_n.jpg

Tog ett lite skutt med skotern idag och lyckades få ur drivmatta och drivaxel. Oturligt nog lyckades ja även klämma handen så fick en blåsa på köpet. Nu inväntas bara nya mattan och drivhjulen. Under tiden så ska jag vell försöka få loss dom gamla drivhjulen. Tips på hur man får loss drivhjulen då jag inte äger press.
 
Last edited:

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
du kan he lös drivhjulen om du är i en skruvstäd och med hjälp av den pressar ut hjulen, gjorde så då jag bytte, sen när du ska på med drivhjulen så her du drivaxeln i frysen eller ute i snön om det är typ är -20, men he den i frysen för då krymper stålet en anning och sen kokar du eller värmer upp drivhjulen, sen efter det så går du vidare till skruvstädet och tvingar på drivhjulen på axeln igen. men var uppmärksam så du sätter hjulen i tätt linine så att de inte blir ojämt..

mattbredden på en filandia är ju 50 bred, kommer du att köra med en sånn bred matta då? för det fungerar inte med en smalare!

/ Jonas
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
du kan he lös drivhjulen om du är i en skruvstäd och med hjälp av den pressar ut hjulen, gjorde så då jag bytte, sen när du ska på med drivhjulen så her du drivaxeln i frysen eller ute i snön om det är typ är -20, men he den i frysen för då krymper stålet en anning och sen kokar du eller värmer upp drivhjulen, sen efter det så går du vidare till skruvstädet och tvingar på drivhjulen på axeln igen. men var uppmärksam så du sätter hjulen i tätt linine så att de inte blir ojämt.

mattbredden på en filandia är ju 50 bred, kommer du att köra med en sånn bred matta då? för det fungerar inte med en smalare!

/ Jonas
Jag vill inte verka negativ men tyvärr skrev du som en kråka ganska svårt att förstå.
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
HAHA skrev jag som en kråka? vill inte vara negativ, men om du läser så så förstår du nog! sen ska du nog uppskatta den hjälp du får här, och inte ta allt för givet. jag hjälper dig gärna, men då får du nog vara lite trevligare för då är de roligare att vara på detta forum! och det vill vi. sen ska jag tillägga att jag har dyslexi, kan vara en bidragande orsak till varför du inte förstod. alltså, ska du byta drivhjul så kan du antingen( om du inte vill ha kvar original ) bara slå sönder dom befintliga, eller pressa ut dem med en press, eller i ett skruvstäd, sen när du ska dit med dom nya så KYLER du ner DRIVAXELN antingen i SNÖN om det är KALLT ute, eller i FRYSEN så KRYMPER metallen en aning, låt drivaxeln ligga i KYLAN, under tiden så VÄRMER DU UPP DRIVHJULEN, antingen med VARMLUFTS PISTOL eller så KOKAR du DEM. Nu går du antingen till PRESSEN eller till SKRUVSTÄDET och PRESSAR på de nya drivhjulen, och helst så fort som möjligt så att DRIVAXELN är en aning mindre än själva DRIVHJULEN så då går dom lättare på. slipa gärna DRIVAXELN med fint sandpappar så du får bort rost och skit, slipper du få det under hjulen. sen när detta är på så expanderar DRIVAXELN en aning och DRIVHJULEN krymper av kylan. se till att drivhjulen är i linie med varandra så att kuggningen inte blir ojämn.

NU har jag varit vänlig och skriva om detta och hoppas du förstår för annars vet jag inte.

reserverar för felskrivning, dyslexi.

/ jonas
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Ovanstående är säkert jätte bra, men ta me drivaxeln och dom nya drivhjulen till en verkstad å få dom pressade med lager-press ist. en bullpåse fattigare å en nypressad drivaxel rikare!
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
HAHA skrev jag som en kråka? vill inte vara negativ, men om du läser så så förstår du nog! sen ska du nog uppskatta den hjälp du får här, och inte ta allt för givet. jag hjälper dig gärna, men då får du nog vara lite trevligare för då är de roligare att vara på detta forum! och det vill vi. sen ska jag tillägga att jag har dyslexi, kan vara en bidragande orsak till varför du inte förstod. alltså, ska du byta drivhjul så kan du antingen( om du inte vill ha kvar original ) bara slå sönder dom befintliga, eller pressa ut dem med en press, eller i ett skruvstäd, sen när du ska dit med dom nya så KYLER du ner DRIVAXELN antingen i SNÖN om det är KALLT ute, eller i FRYSEN så KRYMPER metallen en aning, låt drivaxeln ligga i KYLAN, under tiden så VÄRMER DU UPP DRIVHJULEN, antingen med VARMLUFTS PISTOL eller så KOKAR du DEM. Nu går du antingen till PRESSEN eller till SKRUVSTÄDET och PRESSAR på de nya drivhjulen, och helst så fort som möjligt så att DRIVAXELN är en aning mindre än själva DRIVHJULEN så då går dom lättare på. slipa gärna DRIVAXELN med fint sandpappar så du får bort rost och skit, slipper du få det under hjulen. sen när detta är på så expanderar DRIVAXELN en aning och DRIVHJULEN krymper av kylan. se till att drivhjulen är i linie med varandra så att kuggningen inte blir ojämn.

NU har jag varit vänlig och skriva om detta och hoppas du förstår för annars vet jag inte.

reserverar för felskrivning, dyslexi.

/ jonas
Okej osis nog så var mitt skruvstäd för litet för att kunna pressa av hjulen. :( Men finns press på min gamla skola. så vill jag även fråga hur mycket kryper metallen samt ökar plasten när man värmer och kyler gäller det hela milimeter eller hundradelar?.
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
okej, som ovanstående sa, gå till en bilfirma eller annan verkstad och bjud på 14.00 fikat så kan dom nog hjälpa dig!, den krymper inte mycket, men de lilla den krymper gör en skillnad.

vad hade du tänkt dig för matta ?