Har varit ute i snöyran nu idag igen och spårat
Den känns dock helt klart svagare än den v1000 jag hade tidigare men den nya variatorn kompenserar rätt bra för de förlorade hästarna ändå, eftersom det är aluminiumchassi så är det nog bra att den inte är allt för våldsam för då drar man väl sönder det.
Den är även mycket mer lättstartad kall än vad min gamla v1000 var, den kommer fortare upp i arbetstemperatur och det är betydligt mindre avgaser.
Det var 10-15 cm nysnö på leden och helt ospårat så måste jag säga att även när det går lite tungt så är den inte speciellt törstig alls.
För att vara en så pass tung skoter så känns den förvånansvärt smidig, men den höga tyngdpunkten i kombination med den smala spårvidden gör att man lätt kan tippa om man inte är beredd och parerar där det är rejält ojämnt.
Den verkar väldigt svår att köra fast med, den flyter otroligt bra på pudersnön och har inga tendenser alls till att vilja sjunka ner fram.
Allt puder åker under skotern där det hör hemma så man slipper få allt över sig, så det är bara att gasa ut i lössnön och börja burka, även om den breda mattan gör att den inte är så lättburkad
Den "nya" rutan rutan är inte lika bra på att hålla borta fartvinden som rutan på suv-modellerna. Om man kör man i toppluva så måste man huka ner sig för att inte frysa om öronen och då kan man lätt slå hakan i burkremmen.
Vid vissa varvtal så vibrerar den ganska kraftigt men det kanske är något som bara behöver justeras in, får ta upp det vid 10h/500km servicen.
Växellådan har lite hyss för sig.. det går bara växla i och ur 2:an när skotern rullar, men mellan 1:an, R och N är det inga problem.. Kan tänka mig att det går till sig när växellådan blir mer inkörd. Annars får jag ta upp det också på 10h/500km servicen så får de se om det är något som går justera.
Bränslemätaren är känslig för hur skotern lutar, så beroende på om man kör uppför eller utför så visar den olika mycket soppa, den tänder varningslampan för låg bränslenivå lite väl tidigt också.
Det har varit mycke skryt om den nya PPS-A boggien, men ska jag vara helt ärlig så märker jag inte någon större skillnad på komforten mot för den "gammyetin" hade (Nu kommer väl förståsigpåarna att slå på mig men det får dom göra)
Utväxlingen på backen kunde varit lite mindre, när man åker bakåt vill man ju ta det lite lugnt och med den höga utväxlingen så blir den väldigt kittling på gasen.
Fick hjälpa till att dra upp en skoter som kört fast ordenligt idag också, och jag upplever att den vill gräva ner sig mindre när man drar än vad gammyetin gjorde.
Det var väl mina reflektioner än så länge, men det är en riktigt trevlig skoter måste jag säga och jag är än så länge mycket nöjd och saknar inte min gamla v-1000.