Lynx 59 600 ACE utplockad och provkörd :)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Då var nylynxen utplockad och så har jag börjat köra in den lite smått, måste säga att jag blev positivt överraskad och det känns att den är nära besläktad med commandern.

Jag hade inbillat mig att motorn skulle vara oerhört trött med tanke på skoterns vikt, men den är relativt pigg ändå. Skulle säga att den känns ungefär som 550-motorn.

Jag var lite orolig att LTS-framvagnen skulle vara stötig på dåliga leder men den flyter på riktigt bra faktiskt.

Någon fler här på forumet som skaffat sig en ny 59:a eller är jag ensam?

Om någon är mer nyfiken så kan jag svamla lite mer om hur jag upplever maskinen.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Har varit ute i snöyran nu idag igen och spårat :)

Den känns dock helt klart svagare än den v1000 jag hade tidigare men den nya variatorn kompenserar rätt bra för de förlorade hästarna ändå, eftersom det är aluminiumchassi så är det nog bra att den inte är allt för våldsam för då drar man väl sönder det.

Den är även mycket mer lättstartad kall än vad min gamla v1000 var, den kommer fortare upp i arbetstemperatur och det är betydligt mindre avgaser.

Det var 10-15 cm nysnö på leden och helt ospårat så måste jag säga att även när det går lite tungt så är den inte speciellt törstig alls.

För att vara en så pass tung skoter så känns den förvånansvärt smidig, men den höga tyngdpunkten i kombination med den smala spårvidden gör att man lätt kan tippa om man inte är beredd och parerar där det är rejält ojämnt.

Den verkar väldigt svår att köra fast med, den flyter otroligt bra på pudersnön och har inga tendenser alls till att vilja sjunka ner fram.

Allt puder åker under skotern där det hör hemma så man slipper få allt över sig, så det är bara att gasa ut i lössnön och börja burka, även om den breda mattan gör att den inte är så lättburkad :)

Den "nya" rutan rutan är inte lika bra på att hålla borta fartvinden som rutan på suv-modellerna. Om man kör man i toppluva så måste man huka ner sig för att inte frysa om öronen och då kan man lätt slå hakan i burkremmen.

Vid vissa varvtal så vibrerar den ganska kraftigt men det kanske är något som bara behöver justeras in, får ta upp det vid 10h/500km servicen.

Växellådan har lite hyss för sig.. det går bara växla i och ur 2:an när skotern rullar, men mellan 1:an, R och N är det inga problem.. Kan tänka mig att det går till sig när växellådan blir mer inkörd. Annars får jag ta upp det också på 10h/500km servicen så får de se om det är något som går justera.

Bränslemätaren är känslig för hur skotern lutar, så beroende på om man kör uppför eller utför så visar den olika mycket soppa, den tänder varningslampan för låg bränslenivå lite väl tidigt också.

Det har varit mycke skryt om den nya PPS-A boggien, men ska jag vara helt ärlig så märker jag inte någon större skillnad på komforten mot för den "gammyetin" hade (Nu kommer väl förståsigpåarna att slå på mig men det får dom göra)

Utväxlingen på backen kunde varit lite mindre, när man åker bakåt vill man ju ta det lite lugnt och med den höga utväxlingen så blir den väldigt kittling på gasen.

Fick hjälpa till att dra upp en skoter som kört fast ordenligt idag också, och jag upplever att den vill gräva ner sig mindre när man drar än vad gammyetin gjorde.

Det var väl mina reflektioner än så länge, men det är en riktigt trevlig skoter måste jag säga och jag är än så länge mycket nöjd och saknar inte min gamla v-1000.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
både lådan och bränslemätaren är samma på commandern.. när du inte får ur 2:an eller i då brukar jag tvärgasa upp och just innan tomgång då trycker jag dit spaken ska funkar alltid
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag provkörde commanden i fjol och jag tycker att även om det är LTS framvagn på 59:an så är det ungefär samma känsla att köra dom. Men det känns att det är en annan utväxling på 2:an hos 59:an än commandern har så det går att dra bättre.

Jag har inte kollat vad toppfarten är, men med tanke på varvtalet vid 70 km/h så skulle jag tro att toppfarten är någonstans runt 100km/h. (Men huvudsaken den går 70 för fortare får man ju ändå inte köra)

Motorn går väldigt tyst och snällt. Det har varit lite metalliska ljud någon gång, men det var mest första körtimmarna så nu har det blivit mindre.

Men det är billiga remmar. Ca 650:- går dom på, vilket gjorde mig glatt överraskad.. nuförtiden är det ju inte ovanligt att remmarna kostar över 1000-lappen. och ibland även över 2000:-..

Försäkringen blev också billig, ca 900:- för helförsäkring helår.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Två små "buggar"...

Bugg 1.

Beskrivning: I fotstegen är det stora hål för att snön ska vara lättare att få bort, och det var väl bra tänkt.. Men den som designade bukplasten var nog inte samme person som designade fotstegen... Bukplasten går in en bit på sidorna under fotstegen och täpper igen tre av hålen på vardera sida. Problemet blir då att man trampar ihop fina klumpar av is i fotstegshålen vilket i förlängningen gör att man trampar lös bukplasten..

Lösning: Ta en liten dosborr eller en borrfräs och gör hål i bukplasten så att det blir hål rakt igenom och snö/is åker ut.

Bugg 2

Beskrivning: Plastskidornas handtag är inte längre fastsatta med en genomgående bult, utan den sitter nu nitad från båda sidor. Om man lyfter i handtaget och drar skotern i skidan sidledes kan kraften bli för stor så att handtaget kliver av niten och lossnar.

Lösning: Borra bort nitarna och sätt dit en genomgående bult med en låsmutter som det var förr i tiden :)
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Ett år har gått, hur har 59 fungerat?

Provade nästan alla BRP:s modeller med 600 ace motorn på mässan i piteå och jag är riktigt imponerad på egenskaperna. Så fort jag nuddar gasen så smyger den snällt iväg, sedan ljudnivån och även jag blev imponerad av att det ändå fanns drag i skotern. Iaf på xtrim modellen. Har väl med utväxlingen att göra.

Har faktiskt lite smått börjat titta på 59:an istället för commandern. Kommer mest att sladda lederna och dra familjen i pulka vilket talar mycket mer för 59:an (bränsleekonomi, avgaser och ljudnivå) Det som talar för commandern är väl att få stilla djävulen när man vill leka själv.. Vilket om sanningen skall fram inte är speciellt många dagar per år.

Vore iaf kul att höra vad du tycker efter ett år. Farsan har ju v1000 och tycker den fungerar bra men fy fasen för att köra fast. Man sitter mer som på ett lok på rälsen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Efter 590 mil så kan man dra vissa slutsatser.
För det första så finns det vissa saker som måste åtgärdas. För det första kundkontakten.

BRP har än inte lärt sig att använda genomgående axlar i boggin. Det är ju lite trist när boggin går igenom mattan vid 300 mil. Jag vet av två skotrar som har gjort så. BRP vägrade ta detta på garanti 3 månader efter köpet. Efter två veckor och en massa bråkande gav de äntligen med sig. Bidragande var att båda som hade fått problem gjorde gemensam sak.

Massor av småracklande är inte accepteptabelt, bla att variatorn låser sig, startmotorn pajar, boggidämparna går sönder osv.

Sen är pps-boggin värdelös i snön, kanske är det komfortabelt men när man köper en skoter med tranben så har man redan valt bort komfort.

Dock är skotern billig. Både i inköp och i drift. Däremot skulle jag aldrig våga äga en efter garantitiden.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Är det så många småfel på den? på dootalk forumen verkar de flesta vara nöjda med Skidoos WT. förutom en del som gärna hade haft mer kraft. Har inte hittat något om variatorproblem eller startmotorn. Borda ju vara samma på 59? Boggin kan jag inte säga nått om eftersom det inte är samma.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Är det någon mer som haft haft problem med dessa arbetsskotrar som har 600 ace motorn i sig?

Skidoos WT 600 ace borda kanske vara ett bättre val eftersom den har en annan boggie och extra dyna. Fast extra dynan kan jag klara mig utan. Är WT bättre i lössnön pga annan boggie?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Har nu kört ett år och lite drygt 100 mil med en hel del lössnökörning och sladdning.

Jag är väldigt nöjd med maskinen men ska man ut i lössnön så blir den lite vinglig men med bredare belägg på skidorna går den som på räls.

Den tar sig riktigt bra fram i snön, allt prat om att boggien är dålig i lössnö vill jag inte alls hålla med om, den tar sig fram otroligt bra och det går bra att backa i lössnön utan att den gräver ner sig.

Jag har lyckats köra fast två gånger så jag fått gräva och båda gångerna har det inte varit speciellt svårt att få upp den. Jämfört med den Yeti V1000 jag hade tidigare som var ett landmärke när man körde fast så går den här få upp relativt enkelt.

Det är ingen fartmaskin men den är smidig i snön och en mycket bra dragare.

Jag har inte hört någon som haft problem med variatorn eller startmotorn men det finns väl alltid måndagsexemplar antar jag.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Kul att läsa, för mig står de egentligen mellan commandern och 59 ace just nu. Tyvärr så skriker regeringen för mycket när det går över 100k just nu även om kanske commandern skulle va lite bättre för mina behov. Dock så tror jag att jag kommer trivas väldigt bra med 59.

Sladdar rätt mycket i byn med en viking III (klubbskoter).. kommer bli mer av det när man har en egen som står och väntar hela tiden samt dra familjen med pulkan. tror det kommer lysa med sin frånvaro vad gäller egen tid (leka) med skotern, just här hade commandern varit att föredra.

Har testat 59 ace 2 gånger på skotermässa, men kan aldrig riktigt minnas hur det kändes så här efteråt. Det jag verkligen minns som någonting riktigt härligt var krypkörningen och ljudnivån. Så fort jag tog på gasen så rullade den sakta igång utan ryck etc.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Här har vi måndagsexemplaret. Tog bilden i våras men jag har inte kommit mig för att ladda upp den.
Jag citerar SKF: "Lager är det enda maskinelement man redan på ritbordet kan livstidsbestämma"
Eller med andra ord: Brp bygger med planerat åldrande.
710 mil.



Här har vi ännu en bild från måndagsexemplaret ni pratar om. Två år och 850 mil.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
A.Holm: Ja som asker säger. Det är ett boggihjul. Inte mindre än 4 boggihjul var ungefär lika sladdriga och byttes följdaktligen.

asker: Jag vet inte om du skojar men jag tar det i alla fall som ett skämt. Ett boggihjulslager levereras livstidssmort
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
asker: Jag vet inte om du skojar men jag tar det i alla fall som ett skämt. Ett boggihjulslager levereras livstidssmort
Nej, jag har ingen humor. Boggiehjulslager bör man åtminstånde minst kolla innan säsongen och byta vid behov.
Spelar ingen roll om dom heter skf eller kkf om det kommer in vatten i dom så går det fort. Möjligen att skf lager har något bättre tätningar men jag har då aldrig märkt någon större praktisk skillnad.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nej, jag har ingen humor. Boggiehjulslager bör man åtminstånde minst kolla innan säsongen och byta vid behov.
Ja då pratar vi om samma sak. Jag trodde du menade underhåll som i att underhålla lagrena och inte underhåll som i att byta lager.

Förövrigt så är det första gången jag blivit tvingad till att byta lager redan efter 700 mil.

Numera har brp olyckligtvis byggt om hjulen så att man inte längre kan byta bara lagret utan tvingas till att byta hela hjulet.