Lynx 59 600 ACE utplockad och provkörd :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
904
113
Stora Blåsjön
Aha har dom börjat med sådan skit nu. Det var riktigt dåligt då dom alltid så länge jag vet haft utbytbara lager.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Lyfter en gammal tråd. 600 ace verkar vara intressant i denna maskin (eller Skandic Wt). Hur upplever ni accelerationen från stillastående jämfört med 550f motorn? Ingen av dem är ju några fartvidunder men tänkte om den är "slöare, segare" från stillastående än 550f? Kan ju ibland behövas vid bäcköverfart eller sent brant eller dyl. Så svarar 600 ace lika bra som 550f från stillastående?
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Är det så illa. Funderar på att byta från en 5900fce -05 och är ju ingen fartmaskin man är ute efter men vill ju att den klarar av ev hinder och att kunna svara hyfsat snabbt på gasen i vissa situationer är ju viktigt. 5900 funkar ju men får ju inte vara slöare än den i starten
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Även om jag gillar ACE motorerna så får jag hålla med om att de inte är en motor du lättar skidorna med i starten, ex om du ska över ett dike. Den bygger upp kraften jämt och mjukt men som sagt inget klipp i början.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Är det så illa. Funderar på att byta från en 5900fce -05 och är ju ingen fartmaskin man är ute efter men vill ju att den klarar av ev hinder och att kunna svara hyfsat snabbt på gasen i vissa situationer är ju viktigt. 5900 funkar ju men får ju inte vara slöare än den i starten
Jag personligen tycker att det är en fin maskin och just denna mindre bra egenskapen går att arbeta runt, man får köra på ett lite annorlunda sätt.

Men min syn är ju att även din nuvarande maskin är för slö för att gasa sig över hinder då jag själv äger en 800 (men har kört en hel del andra maskiner). Men du kan ju säkert utnyttja din maskin på ett sätt som jag inte kan.

Men tyvärr 600ace har inge acc.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Hur står sig Commander 600 e-tec sig i snön mot 59 yeti å Skandic? Årsmodell typ 2012-2014 på Commandern. Tänkte mest på krypkörningen/smyg i skogen. Har den inte samma boggie å attackvinkel som 59 yeti? Å hur funkar 600 e-etc i commandern? Några kända fel?
Läste att många tycker Commandern går sämre i snön sen den fick PPS boggin, var det typ 2012? Då attackvinkeln blev brantare?
Någon med erfarenhet av Commander
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har en bekant som ska byta pps mot rcg tror jag den heter på sin commander just för att han påstår skillnad. Själv är min upplevelse av pps att speciellt i brytsnö dvs när snön inte riktigt bär att den är hemsk. Trycker sönder den hårda ytan och så sitter man där andra maskiner flyter bättre. Smyga funkade bättre än att försöka gasa sig ur

När det gäller commander specifikt så finns nog folk här som vet hur det förhåller sig