Lynx 49 ranger

tosses

Medlem
20 feb 2016
21
0
1
Luleå
Jag går i funderingar att köpa en 49 ranger och skulle vilja veta vad ni som äger en har att säga om den, både 600 e-tec och 900 ace är av intresse. För och nackdelar.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
600 e-tec hade jag nog valt . Du kör ju den på 0.9l milen om du kör lugnt. Går ju 2000 mil innan man behöver fundera på att börja byta något i motorn.

Enda fördelen jag ser med 600 och 900 Aids motorn är att den går tyst och man slipper fylla på 2-taktsolja. Men annars bara nackdelar.
 

tosses

Medlem
20 feb 2016
21
0
1
Luleå
600 e-tec hade jag nog valt . Du kör ju den på 0.9l milen om du kör lugnt. Går ju 2000 mil innan man behöver fundera på att börja byta något i motorn.

Enda fördelen jag ser med 600 och 900 Aids motorn är att den går tyst och man slipper fylla på 2-taktsolja. Men annars bara nackdelar.
Men är det inte lite väl tilltagna kammar på den? Blir det inte vibbrationer när man kör efter led?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
En polare hade en 600 etec och den lät hemskt ifrån mattan. Min -17 850 154” med 3” kammar lät mindre och vibrerade mindre. Han lämnade in den flera ggr men fick till slut veta av åf att den skulle låta så...

Vibrationerna var väl det som var jobbigast misstänker jag.
 
Reactions: trixa

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Jag har en Lyxn Ranger 2016 som nu har gått 450mil. Jag är väldigt nöjd med maskinen och dess mjuka och lugna setup.
Dock har jag upptäckt att nästan alla av de yttre kammarna på mattan har fått en spricka nere vid basen av kammen. Två st av dessa kammar har också lossnat. Det har inte gått av en bit utan hela kammen har lossnat från sin infästning i mattan. Troligtvis är även de andra kammarna på väg att lossna. Nu vet jag att kammar går av, men då inte så många i rad efter varandra utan kanske bara en bit som gått av. Så jag misstänker ett fabrikationsfel. Någon annan som råkat ut för detta ?

Mattan är en Flexegde matta med 59mm kammar.
Jag är 60 år och maskinen är gubbkörd och inte över stock och sten.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Jag har en Lyxn Ranger 2016 som nu har gått 450mil. Jag är väldigt nöjd med maskinen och dess mjuka och lugna setup.
Dock har jag upptäckt att nästan alla av de yttre kammarna på mattan har fått en spricka nere vid basen av kammen. Två st av dessa kammar har också lossnat. Det har inte gått av en bit utan hela kammen har lossnat från sin infästning i mattan. Troligtvis är även de andra kammarna på väg att lossna. Nu vet jag att kammar går av, men då inte så många i rad efter varandra utan kanske bara en bit som gått av. Så jag misstänker ett fabrikationsfel. Någon annan som råkat ut för detta ?

Mattan är en Flexegde matta med 59mm kammar.
Jag är 60 år och maskinen är gubbkörd och inte över stock och sten.
Nu fick jag en ny matta av BRP som min återförsäljare fixade åt mig.
 
Reactions: Swedn och mrplasma

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Det som gör att kammar släpper är oftare överhettning än slirande över stock och sten, i alla fall om det rör sig om mer än enstaka kammar här och där.

Kör man på packad led och/eller vårskare så är det till att köra sakta om man har höga kammar annars så kan man förbereda sig på kamsläpp.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Det som gör att kammar släpper är oftare överhettning än slirande över stock och sten, i alla fall om det rör sig om mer än enstaka kammar här och där.

Kör man på packad led och/eller vårskare så är det till att köra sakta om man har höga kammar annars så kan man förbereda sig på kamsläpp.
Vårföre och/eller skare är väl alltid ett problem med varmkörning av matta och slides, det är väl därför isrivare finns. Nu hade jag sådana monterade från mil 0 och vi kunde konstatera att slidesen/matta inte hade något tecken på varmkörning av vid bytet. Handlaren berättade också att BRP inte ofta ersätter matta på garanti/goodwill med just hänvisning till varmkörning. Men visst är inte mattor med höga kammar gjorda för hård ledkörning, så det gäller att vara försiktigt och som alltid tänka med gastummen. Ny matta till en Ranger med montering ligger straxt under 20 papp, så jag hade flyt att jag fick en av BRP.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Isrivare klarar inte av att kyla mattan på skrappelföre, en 50mm+ kammad matta kräver "lössnö" för att klara lite hastighet någon längre stund.
Isrivarna klarar hjälpligt av att riva upp tillräckligt för att smörja slidesen.
 
Reactions: trixa

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Nog är det så...en skoter med +50mm kammar mår väl bäst att stanna hemma när det är sånt före om man inte med jämna mellanrum kan hitta lösare snö.

Var går gränsen för att bättre klara sådant före? 44mm?
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Är det så att 49 ace900 bara har fördelar med lukt, tysthet.

Funderar på en beg, min körning blir mest "touring " fjällen med gumman och korvgrillning, men någon gång hänga på grabbarna på lite friåkning, men inget som "bergsget" men visst lite mer avancerad åkning blir det ändå.
Mera varit in på 900 ace och tänker på 90 HK( med möjlighet chippa till 120 HK) kanske räcker vs 600 e tec 120 HK?


Har inte haft möjlighet att testa en 900 i verkligheten.

Är det bättre gå på en 600 e tec i alla fall??
Åker idag M 800 men behöver inte så mycket köra idag.

Erfarenheter mottages tacksamt



Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Hämtat ut min 49 pro 600r idag och jag är helnöjd änsålänge 🙂 väldigt lågt tillslag men det är väll inte så konstigt med tanke på vad maskinen är till för (just över 2000rpm). 900ace har 95hästar nu och utrustad med p-drive variatorn också vilket är en stor förbättring jämfört med den gamla. Hade jag inte varit så brydd om att jag ska kunna åka och leka med kompisarna i snårskogen hade jag lika gärna kunnat ta en 900ace. Jag hoppas ju att dom släpper en 49 med 900ace turbomotorn nästa år det skulle nog bli en riktig storsäljare 🙂 jag har satt en mediumruta (36cm) på min och handtagsskydd utökat handskfack dyna från en xterrain då jag tyckte original blir för stor när man är ensamen på skotern 🙂 några andra ändringar jag tänkt göra är väll montera led istället för halogen och montera qrs lager i sekundären och kanske en lite styvare primärfjäder vi får se hur den beter sig efter inkörning 🙂