"Luktfri" olja?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej då, luktfri 2t-olja finns väl inte.

Men, jag vill be om tips på en 2t-olja som luktar så lite som möjligt. Och som givetvis gör sitt jobb ändå.

Tack!

(1. Ja, jag har sökt trådar men ej hittat. 2. Nej, jag tycker inte att 2t-lukt är kul/härligt/luktar gott.)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Triboron verkar ju jävligt grymt!
HÄHÄ =)


Ipone anser jag vara lite, lite överskattat, men det fungerar helt klart! Luktar ju inte riktigt så där jävligt som en billig 2T-olja.

Statoils skoterolja har jag tidigare kört på (såg att den blev någon sorts testvinnare nu i vintras??) och den var väl inte heller av värsta luktslag.

Ett bra tips:
Kolla vad du har för blandningsförhållande på oljan. En fet oljeblandning orsakar mycket lukt. Vet inte vad man skulle våga sig på, men jag har kört 2.5% de senaste 3-4 säsongerna utan problem orsakat av oljan.
Toppfyll oljebehållaren, kör ett par tankar och håll reda på hur mkt soppa du spiller i, sen spiller du i olja och ser hur mkt som har gått. Sen drar du förbrukad oljemängd genom förbrukad bränslemängd, så får du fram vad du har för blandningsförhållande.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Triboron verkar ju jävligt grymt!
HÄHÄ =)


Ipone anser jag vara lite, lite överskattat, men det fungerar helt klart! Luktar ju inte riktigt så där jävligt som en billig 2T-olja.

Statoils skoterolja har jag tidigare kört på (såg att den blev någon sorts testvinnare nu i vintras??) och den var väl inte heller av värsta luktslag.

Ett bra tips:
Kolla vad du har för blandningsförhållande på oljan. En fet oljeblandning orsakar mycket lukt. Vet inte vad man skulle våga sig på, men jag har kört 2.5% de senaste 3-4 säsongerna utan problem orsakat av oljan.
Toppfyll oljebehållaren, kör ett par tankar och håll reda på hur mkt soppa du spiller i, sen spiller du i olja och ser hur mkt som har gått. Sen drar du förbrukad oljemängd genom förbrukad bränslemängd, så får du fram vad du har för blandningsförhållande.
Har du fått ditt prov av Triboron?

Själv tycker jag Statoils 2t olja luktar dåligt :(
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
fast triboron oljan är dyr, 250 kr för en liter
Det vet du för att?

Tro inte att man kör 2.5-3% med bor-smörja.
I vanlig-olja-index är "Triboron" nästan billigare än billigaste vanliga oljan, då man (enligt Triboron-mannen) kan köra med 15 ggr mindre smörjmedel (hans 0.2% bor-smörja mot 3% vanlig olja)
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Pröva Aspen 2t olja,luktar inte mytje.
Kostar kanske några kronor mer än statoil men d e den värd.
 

P-engström

Aktiv medlem
3 okt 2008
96
0
6
sollefteå
bäste öljen är ju baugi 2takts olja som man köper i 25liters dunk billig som fan:D men ja vet inte riktigt om den luktar så jävligt. men de ska väl lukta skoter av en då man vart ute å kört skoter?;)
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Det vet du för att?

Tro inte att man kör 2.5-3% med bor-smörja.
I vanlig-olja-index är "Triboron" nästan billigare än billigaste vanliga oljan, då man (enligt Triboron-mannen) kan köra med 15 ggr mindre smörjmedel (hans 0.2% bor-smörja mot 3% vanlig olja)
Jag mailade till triboron och frågade var man kunde köpa deras olja :

Hejsan!


Du undrar var man kan få tag i Triboron's 2-takts vätska!
Av:
Friboron produktion AB.
Master kostar 199:-+moms
249:- inkl räcker till 50 liter soppa.
se bifogade info
 
Senast redigerad av en moderator:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Tegelby_: Kör du på xp-s helsyntetolja?

Xp-s oljan kostar drygt 600 spänn för 4 liter, iaf här i skellefteå hos ÅF. Har svårt att tänka mig att det är så stor prisskillnad :confused:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag mailade till triboron och frågade var man kunde köpa deras olja :

Hejsan!

Du undrar var man kan få tag i Triboron's 2-takts vätska!
Av:
Friboron produktion AB.
Master kostar 199:-+moms
249:- inkl räcker till 50 liter soppa.
se bifogade info
Heter 2T-oljan "Master"?
1 liter "Triboron" på 50 liter är fortfarande 2%...
 
Senast redigerad av en moderator:

liggsår

Medlem
14 sept 2006
28
0
1
ingen som fått sina triboron prov? eller vet av nån som testat,om dom nu har släppt sina mirakel produkter borde det ha varit lite skriverier om de:stupid:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag mailade till triboron och frågade var man kunde köpa deras olja :

Hejsan!


Du undrar var man kan få tag i Triboron's 2-takts vätska!
Av:
Friboron produktion AB.
Master kostar 199:-+moms
249:- inkl räcker till 50 liter soppa.
se bifogade info

Måste ju finnas några återförsäljare som säljer den där oljan. Lite konstigt om man måste köpa den direkt av dom. Vad har dom för hemsida?
 
Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag tycker inte Polaris VES II olja luktar så illa, tycker nästan den luktar gott. Själv kör jag på nån Castrol olja som inte luktar speciellt mycket och farsan kör på VES oljan. Och de gånger man hamnat efter han eller startat skotern samtidigt så brukar jag tänka att den luktar "godare" än min.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Fick ett mail nyss från triboron , där skriver dom :

Hej,
Du undrade var man kunnd köpa våran tvåtakts vätska, och
den kan köpas på Raceway Repair AB, Wollmaryxkullsgatan 52 i Stockholm söder.
Tel. 08-840175
Öppettider: 10-17, lunch mellan 13-14

Det kommer att komma ut en lista på hemsidan snart med platser i
Sverige där man kan hitta sortimentet.

Oljan kostar 250 kr för 0,5 L. 1%.

Flaskan motsvarar 1 L vanlig 2-takt 2%
Med vänlig hälsning

Tommy Lindblom