Lite småfrågor om Mxz 800 -01

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej har lite småfrågor om Ski-doo´s Mxz 800 från 01.=)

för och nackdelar?
bensinförbruking?
fjädringarna?
motor?
Ledegenskaper?
lösnöegenskaper?
går den hoppa med?

Vad behövs göra för de saker som är "nackdelar"?

Mvh Alexander
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Hej!

Kolvarna var dåliga i dessa motorer, och så packboxen på variatorsidan ploppar ur. Men är det åtgärdat så ska den väl vara hyffsat driftsäker!


Skulle dock kika på en Lynx Rave 800 -01 ifall jag vore du.. ;)

Bättre boggie, Bättre dämpare och så en annan framvagn, en bättre tycker jag.. Men det är ju MIN åsikt.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej!

Kolvarna var dåliga i dessa motorer, och så packboxen på variatorsidan ploppar ur. Men är det åtgärdat så ska den väl vara hyffsat driftsäker!


Skulle dock kika på en Lynx Rave 800 -01 ifall jag vore du.. ;)

Bättre boggie, Bättre dämpare och så en annan framvagn, en bättre tycker jag.. Men det är ju MIN åsikt.
har lite små planer om den de är de! ;) plus jag fick sån bra deal mot min

men hur är dämparna och annat på den? lösnöegenskaper? och sånt?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Dämparna i mxz:an ska väl funka bra dom med ifall dom är fräscha!

Lössnö går dom väl rätt bra i för att vara en kort maskin..
Har man en bra matta och håller gasen så tar man sig rätt långt! ;)
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
OKej så de var bara kolvarna och sånt som var lite negatift? hur är tunnel ?

oj glömde skriva att har tidigare ägt en mxz 600 -99, är de stor skillnad? förutom storleken på motorn?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Här har du en fin länk om motorerna:

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932&highlight=Varf%F6r+rasar+rotax

"Det är framför allt 3 olika problem med Serie-3 motorerna

1. Kolv och kolvrings utformningen och material sammansättningen
2. Kappslade vevaxellager + fel material i lagerhållaren
3. Yttre packboxen på vevaxeln mot variatorn ploppar ut" (2stroke som skrivit)


Skillnad på chassi och det har jag faktiskt ingen koll på när det gäller ski-doo! ;)
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
men vadå om jag köper nya kolvar som tex Wiseco kolvar så borde de väll inte bli samma sak?:eek: eller?

har fått höra att dämparna både i boggie och i framvagnen är ganska så stumma, är de sant ? isf kan man ställa om dom på nått sätt eller måste man inhandla nya?
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Brorsan min hade en mxz 800 rer -02 och den hade faktiskt ganska hård dämpning, men kör man hårt med maskinen så utnyttjar man de rätt så bra, ligger man och fis kör så upplever man den som ganska stum i dämpningen.

Och magnapullerna är ju total kassa på dessa också, 2-3 ggr gick den sönder på hans så han fick köpa nytt. Har för mig de kostade 1500kr :p
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
jo magnapullen har jag hört att de varit problem med!
kör sjävl ganska hårt efter leden så! då borde de ju gå, nackdelen är ju att jag också har en tjej så jag skjusar ju också, och då till min fråga, hur är dom att skjusa med?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Åkte själv en mxz800x -01 i tre säsonger. Går som kulor och krut! Monterade en 38mm matta och den skottade bra uppför fjällsluttningar också! -01an är hårt schimsad och jag trivdes med setupen! Plockade bort krängningshämmaren fram, blev i mitt tycke mkt trevligare maskin (schimsningen tålde detta utan problem). Ett variatorkit från Goodwin gjorde susen under huven, saknade sällan mer effekt :) Hade själv inga kolvproblem, de var bytta en gång när jag köpte (ca 400 mil), han som köpte av mig har just bytt å den bör ha gått ca 850 mil nu (minst). Inga magnapullproblem heller!
Funkar väl att skjutsa på till nöds men säkert bättre med nån form av Seat-Jack eller dubbeldyna?
Saknade -02ans breda fotsteg, samt elbacken, min hade vanlig mekanisk back. Ngt högt drevad orginal.

Edit: Tog mig friheten att visa upp en bild på min gamla pärla, gillade verkligen den maskinen!
DX330008.jpg
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
tack! :D mycket bra skrivet! blir nog av ett byte iaf! kommer väll göra lite småfix på den sen i sommar!
hur är boggie för övrigt? tål den styrk?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
hur är boggien för övrigt då? tål den stryk?
hur hög styhöjare hade du plus styre innan kablarna var för korta?
är den bra i lössnön?
Svarar här istället!
Boggien höll bra för min körning, mkt körning i kustlandet där lederna ofta ser ut som tvättbrädor men man höll god fart för det..
Styrhöjaren var en 4"are och ovanpå det ett Air-fatbarstyre som i sig höjde kanske 2". Behövde inte förlänga något alls för detta, minns dock inte hur mkt som var "över" efter denna höjning. Minns att jag tog lös gasvajern och lät den ta en annan väg till styret.
För att vara en kort sportmaskin så kan jag inte säga att den var dålig i lössnön, den slängde skidorna i luften så det hjälpte nog till en hel del i djupsnön...men jag kan tänka mig att det är bra skillnad mot din MM ändå..."en lång matta är längre" :)
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
bor ju som sakt på "samma ställe" (skellefteå) så de borde endå bli bra för min körning! dock så har den en 32 matta men kommer nog bytas ut senare!
ang styhöjarn så har jag nämligen en liggandes hemma och tänkte om den skulle passa men tror inte jag får under en 18 cm utan att förlänga!
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
denna maskin hade bytt kolvar på garantin och har gått ca670 mil nu, måste jag byta kolvar på den då? för tänkte även om dom bytt kolvar på garantin så kasnke den har kvar samma problem? och om jag nu byter kolvar så kommer jag väll byta till wiseco kolvar och kommer problem kvarstå då?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Tror att dom satte i en nyare modell kolvar, vet dock inte ifall dom är något bättre.. Men lite bör dom väl vara!
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
härligt! de står att om kolvarna är bytta och kolvringarna så ska de inte vara några problem och kolvarna och kolvringarna m.m är bytta på garantin! så får hoppas att dom är i fint skick!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
nu en fråga, får man in en 44s matta utan att göra nånting?
Jag mätte med träkloss innan jag köpte matta. Då var det precis på håret att 44mm gick runt, så jag köpte en 38, men har läst om flera här på forumet som monterat 44or utan problem..