Mxz 800 (2001) Fakta

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Har funderingar att införskaffa en Mxz 800-01a.
Den har bla 44as matta styrhöjjare och lite smått å gott!

Men har noll i erfarenhet av denna maskin, eller ski-doo överhuvudtaget så nu ber jag om lite rådgivning ang detta skoter köp!

Motor,
Soppa förbrukning?
Pålitlig?
Värd att trimma?

Chassie,
Hållbart?
Förstärkt?
Viktfördelning? vid hopp osv!

Styrning,
Tung styrd?

Boggie,
Hur är dämparna?
Renoveringsbara?
Hållbar?

Sen i helhet.
Saker jag ska kolla extra noga på?

Och allmänt tyckande om skotern.
Själv är jag 170cm och på stadiga 65kg.

Skotern har gått c:a 600mil!

//Rasmus
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tja, om jag inte missminner mig hade en kompis en -01'a. Var väl typ 4-5 rättningar på kolvar/kolvringar till 800'an det året. Motorn går bra, men är inte tillförlitligt om kolvar/kolvringar inte är bytta. En 800x rätt inställd går grymt fint på guppig led dock. Bara gasa mer och den går bara bättre och bättre.

Kan gå varm, spolarna till el/ tänding kan vilja gå sönder. Expansions kärlet har det också varit problem med. Kan dock vara mkt skoter för pengarna då dom har sjunkt rejält i pris.

Skulle dock heller satsa slantarna på en viper -02a som du bör kunna hitta runt 40 000. Helst ska dock dämparna vara bytta på 02an till engans eller öhlins. Rätt justerad går den också fint (dock inte lika fint enligt min mening, svår justerad också) Med fint så syftar jag på fjädring/dämpning. Skillnaden här är att den kommer hålla, dock så drar den nån dec mer..

Ett tips är dock att 600an kan vara ett vettigare alternativ till 800an.
Ska du hoppa och köra som en galning och kan ta att du får skruva i sånt som man inte skal behöva så ja, då är 800x fin fin :) Men för hopp och lek får du en Rave 550F -06a för nästan samma pengar.. dock inte samma motor... Mitt tips är dock en viper till rätt kurs som är i vettig skick men tro fan inte på att den tar 2 liter milen. 2.2 och uppåt.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Okej, nej jag har en som vill byta skoter med mig det är därför detta blev intressant!

Så jag vill veta mera om den, ingen fläkt aldrig i livet!

Skruva är inga problem, så länge det inte är pengarna som styr, Tex att behöva byta stator eller andra dyra elkomponenter!

Får se vad ni har och säga här, ifall det blir något byta eller om Sno pro'n får stå kvar på gården?

Vad är det för effekt på 800:an?
Variatorerna?
Något som är värd att trimma?

*edit*
Har en Pro-action boggie på gårn redan så skulle vilja testa någon annat...
Dock har jag haft Rx-1 mountain i tankarna då dom har sjunkit i pris!

//Rasmus
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kan och kan.. Det är skrivet en väldans massa om mxz 600,700 och 800. HIttar du inte svaret där då vet jag inte...


Serie 3 motorerna har haft problem med kolvar och ringar. Är kolvar och ringar bytt så ska det inte vara något problem.

Jag vet inte om dämparna är renoveringsbara men det är ju väldigt enkelt att kolla.

Som helhet är zx ett väldigt trevligt chassi. Motorn är pigg och rapp och den är en perfekt busskoter.

01 så tror jag att mxz hade boggien sc-10 II. En bra kopplad boggie.

Och till sist min åsikt om trimning.. Vill du sätta pipor, slutburk och v-force 3 så kan du göra det. Det kostar tyvärr mer än det smakar, men skotern går redan stenhårt så du blir nog nöjd.

Jag är ingalunda någon expert på mxz -01 men du frågade om åsikter så...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag påbörjar nu min tredje säsong med en Mxz 800 X -01, den har snurrat strax över 700 mil. Kolvbulletinen är utförd och jag har inte haft några som helst kolvproblem hittils.
Jag monterade en 38mm matta och en Goodwin Performance variatorkit vilket gav en "helt ny skoter". Den går som kulor och krut!
Det enda fel jag har haft på den är att statorn har lagt av, fick lämna in den på omlindning för 1700:- (om jag minns rätt, därikring).
Jag har även skruvat lös krängningshämmaren på min vilket jag personligen tycker blev en stor förbättring, -01an har ganska "vass" stötdämparschimsning så det är inga problem (-02 är tamare). Jag är 185cm och väger runt hundringen, inga som helst problem med orginaldämpningen. Bränsleförbrukningen har jag ej mätt, men den känns "normal". Jag har en hemgjord slutburk på min av den enkla anledning att den låter ganska tamt orginal...kommer man åkandes på vändhjulen så vill jag höra det också ;) Den har gamla modellen av skidor med enkelt styrstål, -02 har Precision som relativt många byter ut pga. de kommer inte överens.
Nu till vintern kommer jag att montera reedspacers, ska blir intressant!

Kommer inte på nåt mer just nu, fråga gärna om du undrar mer.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
med reedspacer minskas vevhuskompet:(
om man gör egna så vet man att dom inte blir onödigt tjocka som kan vara fallet hos vissa leverantörer
de räcker ju att reedkorgarnas spetsar lämnar spol-kanalens flödes linje