Lag på hjälmtvång.

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Bara positivt om man ser till olycksstatistiken!
Finns det ens något tillfälle då man inte skulle kunna använda någon sorts hjälm?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja det ska ju vara då just vid ren/djurskötsel så det är mycket av och på och springande kan jag tänka mig.
Sen ute i skogen har väl alla vettiga huggarhjälm, vilket kommer klassas som ok rimligtvis.

Men den stora skillnaden tror jag kommer ske bland fyrhjulingar. Där är det nog fler som inte har hjälm.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
hörde aTT 37% av dödsfallen på atv/snöskoter kom från skallskador så det är väl skitbra. Sen kör jag alltid med hjälm så jag "drabbas" inte.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
70% av dödsolyckorna orsakas pga alkohol.

De flesta olyckor sker på sjöar då skotern går genom isen eller kör ut på öppet vatten.

Räddar väl kanske någon nykter förare men övriga lär inte använda den ändå(jobbigt att dricka öl med hjälmen på).

Bästa för att rädda liv borde väl vara att förbjuda alkohol totalt men det lär inte ske då alkoholskatten genererat 12,8 miljarder(2014). Nästa steg som borde vara fler nykterhetskontroller kostar oxå pengar/resurser från polisen. Hjälmtvång gör att handlarna får sälja hjälmar och dom som glömt/skitit i hjälmen får bidra lite extra till staten om polisen dyker upp. Borde väl enligt logiken då även vara lag på att ha isdubbarna dinglande runt halsen?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=60899
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
gissar att 36 procentenheter är atv
Är nog en väldigt bra gissning.
Synd för statistiken att det finns så otroligt många terrängskotrar på hjul...

Och det här är väl för en gång skull en acceptabel lagstiftning.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jahapp, ännu en lag som man måste bryta på. dom kan ju glömma att jag tar hjälmen istället för peltorkåprna.

enda skälet till att dom gör så här är för att staten kommer behöva mer pengar
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Egentligen kan man nog säga att hjälmtvånget på snöskotrar åkte med på en höftsläng p.g.a. just statistiken baserad på skallskador orsakade av framförandet av terrängskoter, dvs mestadels ATV.
Och olyckorna med ATV är som bekanta väldigt sammanlänkade med överdrivet alkoholintag, precis som drunkningsolyckorna med snöskoter oftast beror på berusade skoterförare.

Så förhoppningsvis så kommer lagens långa arm se mellan fingrarna när man är ute och sladdar led eller något annat nyttigt då man på sin höjd fjärtar omkring i ca 20 km/tim...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
aldrig använt hjälm, och då började jag köra vid 6 års ålder, kanske lite tidigare, och jag kommer inte att använda det heller. om jag kör in i ett träd eller vad fan som helst händer i 100 km/h så dör jag oavsett om jag har hjälm eller inte, och det är nog i dom hastigheterna dom flesta olyckor sker
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Egentligen kan man nog säga att hjälmtvånget på snöskotrar åkte med på en höftsläng p.g.a. just statistiken baserad på skallskador orsakade av framförandet av terrängskoter, dvs mestadels ATV.

Och olyckorna med ATV är som bekanta väldigt sammanlänkade med överdrivet alkoholintag, precis som drunkningsolyckorna med snöskoter oftast beror på berusade skoterförare.



Så förhoppningsvis så kommer lagens långa arm se mellan fingrarna när man är ute och sladdar led eller något annat nyttigt då man på sin höjd fjärtar omkring i ca 20 km/tim...

Det är precis vad jag tror också...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Kan försäkra dig om att det händer många olyckor under 100 km/h och det förstår du nog själv också. Att skydda skallen gör man inte enbart för att för att undvika att dö - man kan ju vilja klara sig undan hjärnskakningar och till exempel käkskador..
 

Nicke..

Medlem
11 nov 2015
24
0
1
Tror det var liknande diskutioner när man införde lag om säkerhetsbälten ! Jätte jobbigt sitter i vägen ! Har fler bekanta i nordligaste delen av Svedala som totalvägrar !? Så jobbigt är det inte !
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är själv en notorisk slarver på bilbälte men nu plingar och blinkar ju varenda biljävel. Men hjälmen sitter alltid på när jag kör skoter. Dom gångerna man kört utan har man halvt som halvt frusit ihjäl.
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Är väl en självklarhet å köra med hjälm ?!

Dom som kör utan har inget att vara rädd om isf!

Läste för något år sen att redan då körde 85% med hjälm
Är väl en självklarhet att inte konsumera alkohol?

Dom som konsumerar det har inga hjärnceller kvar att vara rädd om!

Samma logik...
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Dom som inte konsumerar alkohol har så lite hjärnceller att dom måste vara rädd om dom få dom har.

Japp, logiken är härlig, vrid och vänd så blir det bra
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Bästa för att rädda liv borde väl vara att förbjuda alkohol totalt men det lär inte ske då alkoholskatten genererat 12,8 miljarder(2014).
Jo fast nu är ju antagligen skadorna som alkoholen skapar betydligt dyrare än intäkterna är. Nu har jag ju inga moderna siffror, men för inte allt för länge sen så bar det sig då inte. Men då har man ju höjt alkoholskatten nu också.

Och ja alkohol är ett problem på både snöskoter och ATV.

Med hjälmlag är bara bra. Det kommer antagligen finnas ett helt gäng med undantag, för djurskötare framförallt kan jag tänka mig.
Men i skogen t.ex. kommer såklart huggarhjälm räcka.
Vid ledsladdning är lite svårare, jag tror nog man skulle vilja utforma så dom slipper ha hjälm, just för att vid sladdning av led så kollar man ju lika mycket bakåt som frammåt, något som blir jävligt bökigt med hjälm. Så frågan är ju hur man utformar ett sådant undantag?