Lösa remproblem med variatorkit ? 800-etec

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Om remmen nöts fort pga värme och remslir. Borde inte ett variatorkit med högre remtryck lösa problemet ?
Är inte hemma på variatorer... Men bara en fundering :)
Och isånnafall vad ska man kasta dit ?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Om remmen nöts fort pga värme och remslir. Borde inte ett variatorkit med högre remtryck lösa problemet ?
Är inte hemma på variatorer... Men bara en fundering :)
Och isånnafall vad ska man kasta dit ?
Dynamoe joe kit...speedtech i skellefteå säljer, nära dej :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
klart..eftersom dem är felkalibrerade..endast kalibrerade för ledkörning..
du säger åt han hur din körstil är. så lägger han upp ett kitt för just din stil..

dock har inte ja bytt på min maskin. kört 74mil på samma rem..sen börja den fransa...de var stenhårt ute den dagen så bytte bort remmen för att slippa flyga över styret och landa på stenhård skare
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
En 800e-tec som tar rem bör ju vara ett fall för ÅF att försöka åtgärda, då du har garanti... Är skotern helt orginal, eller har du bytt matta, drev osv.? Kör kör du, led, lössnö, full gas konstant?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Kör väl så mkt full gas som möjligt. Den är helt orginal. Kör blandad. Den verkar inte gilla djupsnö iaf. Remmen börjar gå varmt då ! Så jag antar den slirar. Har beställt ett 23:as drev samt ventkit får se ifall det blir nån skillnad. Får det monterat imorgon.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Kör väl så mkt full gas som möjligt. Den är helt orginal. Kör blandad. Den verkar inte gilla djupsnö iaf. Remmen börjar gå varmt då ! Så jag antar den slirar. Har beställt ett 23:as drev samt ventkit får se ifall det blir nån skillnad. Får det monterat imorgon.
Utnyttja din garanti i stället.....
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Utnyttja din garanti i stället.....
garantin är så att du får en ny rem när du sprängt din befintliga och lämnar in den i en påse...
dem vet inte vad dom ska göra..och börjar dom göra nånting med variatorerna så måste dom göra på allt..å då får ÅF stå för de..eftersom att inte BRP står för de..

kolla X-rs 800 etec variatorkalibrering samt linjering..
körde med 44matta och 25/45 drevning..dvs. original drevning.. remmen höll lätt 55mil.sen lämna ja in på service..smackade på ett 22 drev.. körde 20mil.sen börja remmen fransa..funderar seriöst på att dreva upp den igen..

på min freeride nästa år tänker ja då lägga flytande sekundär samt v-kit från dynomoe joe..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
.....................
på min freeride nästa år tänker ja då lägga flytande sekundär samt v-kit från dynomoe joe..
Inte en dålig idé. Jag monterade flytande Team Tied på min Freeride i höstas och min rem fyller nog 100 mil till helgen, (den har gått 90 nu). och det är mestadels lössnöbuskörning på dom 90 milen.

Kör du på Teams kompletta kit så följer det med alla grejer du behöver till primären också, dvs komplett varaitorkit, vilket nog bör innebära att det blir billigare totalt än att "flyta sekundären" med andra grejer och sen DJ-kitta.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
eftersom det inte sitter flytande sekundär på xp så gäller det att motorn är linjerad exakt och det har inte brp gjort därför drar de remmar .
Har linjerat min skoter (tnt) ska ju inte dra så mycket remmar med dessa hk men innan jag fixade till detta inför denna sesong nog blev variatorerna stekheta även efter leden och tänk er då hur det blir i tyngre före = remmen håller ju inte ett skit. nu sitter 197 brp original rem på och ser hur fin ut som hällst :)
samma med killens och han har en 800r funkar hur bra som hällst nu!
Och varför tror ni det sitter flytande på rs..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
eftersom det inte sitter flytande sekundär på xp så gäller det att motorn är linjerad exakt och det har inte brp gjort därför drar de remmar .
Har linjerat min skoter (tnt) ska ju inte dra så mycket remmar med dessa hk men innan jag fixade till detta inför denna sesong nog blev variatorerna stekheta även efter leden och tänk er då hur det blir i tyngre före = remmen håller ju inte ett skit. nu sitter 197 brp original rem på och ser hur fin ut som hällst :)
samma med killens och han har en 800r funkar hur bra som hällst nu!
Och varför tror ni det sitter flytande på rs..
problemet med flytande är att du får inte ner all effekt..dvs. man får effekt förlust ..men enligt mig så "rör det mig inte i arslet" om ja tappar effekt..tänker inte betala 2000spänn per 10mil i rem bara för att man kanske får 5hk mer:)..

dock satt de ingen flytande 08a.. inte 09e heller?.. dessa tog inte nå rem.. dock är dom ju sjukligt mkt nerdrevad än en STD maskin så de går ju lätt.samt bra linjerat..

men säger bara.. WORD sätt flytande BRP.FLYTANDE:)..

JAAG: vars beställde du de kittet ifrån? och vad är slutsumman på de?:)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Inte orkat läst allt, men ett vent-kit kan göra väldigt stor skillnad! sen ett variatorkit och nerdrevning så blir det ännu bättre :)
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
problemet med flytande är att du får inte ner all effekt..dvs. man får effekt förlust ..men enligt mig så "rör det mig inte i arslet" om ja tappar effekt..tänker inte betala 2000spänn per 10mil i rem bara för att man kanske får 5hk mer:)..

dock satt de ingen flytande 08a.. inte 09e heller?.. dessa tog inte nå rem.. dock är dom ju sjukligt mkt nerdrevad än en STD maskin så de går ju lätt.samt bra linjerat..

men säger bara.. WORD sätt flytande BRP.FLYTANDE:)..

JAAG: vars beställde du de kittet ifrån? och vad är slutsumman på de?:)
Varför skulle en flytande sekundär stjäla effekt? Det lät väldigt märkligt skulle vilja ha närmare förklaring på det....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Variatorn flyter så länge du inte belastar den, när du gasar på och den inte är exakt linjerad så ligger den kvar "fellinjerad" tills du släpper gasen och den kan linjera om sig...

=effektförlust

Detta tycker jag dock känns som ett teoretiskt problem och inget man borde märka.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
dreva ner så ska du se att de löser problemet då du nyttjar mindre av primärens botten vilket gör att remmen får längre anläggningsyta= mindre risk för slir=lägre remtemp! Funkat klockrent på 2 freerides som tidigare käkade en rem/25-30 mil och nu har båda gått 130mil enbart lössnö på samma rem! På korta e-tec´en skulle jag satsa på samma drevning som 600RS 21/45 för visst är de väl 25/45 på ski-doo´n och 23/45 på Lynx´en, rätta mig om jag har fel. tycker då jag är alldeles för hög drevning. körde 21/45 på min -09 TNT å de va klockrent!
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Variatorn flyter så länge du inte belastar den, när du gasar på och den inte är exakt linjerad så ligger den kvar "fellinjerad" tills du släpper gasen och den kan linjera om sig...

=effektförlust

Detta tycker jag dock känns som ett teoretiskt problem och inget man borde märka.
Då kör man alltså nästan uteslutande med helt fel linjering när man kör flytande med andra ord, för jag är tveksam att sekundären ligger prefekt linjerad innan varje gaspådrag och därför borde en skoter med flytande sekundär käka mer rem i så fall....

Jag själv trodde givetvis att den även linjerade sig under belastning, den gör det i alla fall om man står i garaget upphissad och gasar och då är det belastning dock ingen stor men ändå...

Annars kan jag inte se syftet med flytande sekundär
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Då kör man alltså nästan uteslutande med helt fel linjering när man kör flytande med andra ord, för jag är tveksam att sekundären ligger prefekt linjerad innan varje gaspådrag och därför borde en skoter med flytande sekundär käka mer rem i så fall....

Jag själv trodde givetvis att den även linjerade sig under belastning, den gör det i alla fall om man står i garaget upphissad och gasar och då är det belastning dock ingen stor men ändå...

Annars kan jag inte se syftet med flytande sekundär
Nja det har ju använts med framgång på ski-doo under 90 talet men en perfekt linjerad motor tycker jag är att föredra. Ibland går det inte (xp tydligen) och då måste ju en flytande funka klockers.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Det går på alla modeller men -08 är det mycket jobb och -09 är det lite mindre (motor fästena ser ju inte ideniska ut på alla års modeller häller) men självklart det tar ju tid att få till det men det är värt det om man ska köra dessa maskiner.. från att remmarna är slut på efter en fullgas repa i tungt före i lösnö till att hålla säkert 200mil men sen är det ju inte bara linjering utan man måste ju också dreva ner och bestycka om variatorerna och 800cc kan ju kräva luft intag också.

och det här med efekt förlust med flytande ja det vet jag inget om men kan lova att det blir minst lika mycket efekt förlust om motorn står snett 3cm ..
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Om motorn skulle stå snett 3cm så skulle de väll vara skrot av varje rem du äns satt dit dom första 5 milen ?
Ang flytande sekundär, varför skulle man då åka med trimmade maskiner i skotercrossen och ha flytande sekundär ist för att ha en "bra linjerad motor" om de nu är effektförlust ?
Sen tycker JAG brp är ett jävligt uselt företag som inte äns kan göra maskiner som är rätt justerade från fabrik, inte ska väll kunden måsta kosta på maskinen en massa pengar för att remmarna ska hålla för att brp har gjort fel på maskinerna....