Lösa remproblem med variatorkit ? 800-etec

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
-ellsworth- du kanske ska läsa vad jag skrev först innan du skriver... jag skrev jusst det att motorerna står så pass snett att remmarna inte håller ett skit! jamen det är ju verkligheten att dom inte lyckats med desse variatorer!

sen skriver jag från egen erfarenhet och kommentera inget inlägg med några gissningar.

Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
REn har samma drevning som X-rsen 25/45..
jag har kört 55mil på samma rem med 44mm matt och 25/45 drevning..
drevade ner den till 22/45.. kom 20mil.sen fransade remmen.. så 74mil på samma rem

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Om motorn skulle stå snett 3cm så skulle de väll vara skrot av varje rem du äns satt dit dom första 5 milen ?
Ang flytande sekundär, varför skulle man då åka med trimmade maskiner i skotercrossen och ha flytande sekundär ist för att ha en "bra linjerad motor" om de nu är effektförlust ?
Sen tycker JAG brp är ett jävligt uselt företag som inte äns kan göra maskiner som är rätt justerade från fabrik, inte ska väll kunden måsta kosta på maskinen en massa pengar för att remmarna ska hålla för att brp har gjort fel på maskinerna....
njaa de är ju så marginellt att de inte märks i praktiken. BRP har ju kört med flytande... yamma gör de.polaris gör de.arctic gör de..inga av dessa har problem med remslit..
men som jag brukar säga när folk börjar såga BRP att dem inte kan fixa detta..

Nee ni har rätt.de är sjukt att dom låter de fortsätta..men som de är idag så behöver man inte betala remmarna om den smäller..de är bara ta med delarna och gå till ÅF och visa upp.då får du en ny rem...garanti alltså..
när de gäller Freeriden och alla andra summitar så har de ju kommit fram att man satt i andra ramper i dem (dom är ledanpassade i sverige). vilket gör att dom inte klara av när de blir lite snö..att byta dessa ramper kostar kring 900kr.. inte så farligt... men då säger ni, de är ju sjukt att man måste betala detta på en ny skoter..
joo de är sjukt att man måste bytta om sin skoter för egna slantar...MEN

ska vi hoppa över till nästa märke? Polaris.
det har vart stora diskutioner och allt djävulskap nyss om folk som köpt assulter..RMK osv..dom spricker i fotstegen.. då säger ni..JAAA men de är ju bara sätta fotstegsförstärkare..joo visst de är ju bara å göra de. men den förstärkningen kostar kring 1300kr ungefär..ja lite mer än lösningen på BRP...
och vad jag tkr är sjukt nu..polaris lämnar inte garanti på de..dom borrar hål i slutet av sprickan och förstärker sen fotsteget..mkt uselt tkr jag..jag hade då¨vela ha nytt chassi..

men men. alla har vi våra åsikter..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ahh har inte sån jättekoll vilka modeller:) men men..i stort sett så är flytande överlägset..körde 2 säsongen med samma rem på min IQ som hade flytande..min yamma kollade ja aldrig remmen..inte arcticen heller..första polarisen jag hade (05as switchback 600) bytte jag rem i förebyggande.för att den var sliten..den hade gått drygt 300mil... skidoon är första som jag MÅSTE byta på

ChrilleV

Medlem
22 mar 2011
14
0
1
LULEÅ
Inte orkat läst allt, men ett vent-kit kan göra väldigt stor skillnad! sen ett variatorkit och nerdrevning så blir det ännu bättre :)
Stämde bra för mig. Monterade slp luft kitt och efter det har jag hunnit köra närmare 150mil. Hörd ledkörning samt relativt mycke med lös snö, Även ner drevad till 21kugg på lilla.böt i förebyggande syfte för 60mil sen och den har inte ens nära börjat räffla upp något.

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna

Min rem står ju inte rakt direkt.. Ska det se ut så här?!
Skotern är en rave 800 -10!

Funderar på att ev. byta primärfjäder och dreva om igen...
Kör nu på 22/45, original i variatorer och 44a matta. Remarna håller 50 mil sen blir det fransar.

Om man skulle byta tillbaka till originaldrev, 25/45 och byta primärfjädern till en Pink/Purple 230/320, hur tror ni det skulle bli?
Vad borde tillslagsvarvet hamna på? Originalfjädern har 160/290 i tryck..

Vill ha en pigg skoter, är inte så noga med toppfart men det borde väl finnas kraft i 800an för att köra 25/45?
Tips och idéer är välkommna!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Tycker också att det ser ut sådär på min 1200 xr -09. Såg även ut lite

Min rem står ju inte rakt direkt.. Ska det se ut så här?!
Skotern är en rave 800 -10!

Funderar på att ev. byta primärfjäder och dreva om igen...
Kör nu på 22/45, original i variatorer och 44a matta. Remarna håller 50 mil sen blir det fransar.

Om man skulle byta tillbaka till originaldrev, 25/45 och byta primärfjädern till en Pink/Purple 230/320, hur tror ni det skulle bli?
Vad borde tillslagsvarvet hamna på? Originalfjädern har 160/290 i tryck..

Vill ha en pigg skoter, är inte så noga med toppfart men det borde väl finnas kraft i 800an för att köra 25/45?
Tips och idéer är välkommna!
Tycker också att det ser ut sådär på min 1200 xr -09.

Såg även ut så på min Mxz Rev -05, fixade då en bussning och gjorde sekundären flytande och direkt gled sekundären ut och allt såg rakt ut.

Qrs shimskittet vad jag har förstått flyttar ut sekundären. Dvs skulle detta vara monterad på denna bild skulle sekundär komma längre ut och det skulle se rakare ut.

Är det någon som har erfarenhet av Qrs shimskittet? Det skulle vara intressant att mäta värmen på variatorerna med och utan detta kitt monterat.