• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Läsa nya stift?!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.037
80
48
Orsa
Hur länge ska man köra innan stiften blir läsbara?? jo såhär ligger det till.

Slängde på munstycke/adaptern i soppaslangen i somras, och har kört nu i vinter utan nåt munstycke i för i väntan på tid och väder för att testa. så idag tänkte jag att det kikas hur den går,
tog en fullgasrepa idag (ca 300m)för att kolla färgen på stiften UTAN munstycke och till min förvåning är stiften gråa, inte vita men mer mellan vita och gyllenbruna så den går juh uppenbarligen lite snålt !?!? hur e detta möjligt. båda stiften ser exakt lika ut så nå tjuvluft har jag nästan uteslutit (även testat med startgas), men en tanke är eftersom stiften är näst intill nya (ca 3 mil) så kanske man inte kan läsa dom riktigt bra ännu? eller hur ligger det till är det nån som VET detta?, (gissningar håller vi på med i "vi i femman" tack) kan man lästa stiften med en gång eller ska de "brännas in" lite innan dom blir läsbara??
Skotern är en -04 F7 original förutom en 1.5graders tändkil och en tom "inline fuel reducer" dvs utan munstycke i (sen är den nerdrevad 2 kugg men det känns som onödig information).
För övrigt går skotern mycket bra.. inga tveksamheter i nåt register, sticker till ca7800- 7900 direkt och håller sig där. (har inte kollar så exakt noga för jag har fullt upp att hålla mig i styret =) )
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.526
3
38
luleå
dom blir mera åt ljusbruna hållet då du fått mera tid på dom , stiften ser oftast ljusa ut ,
när dom har gått långt brukar dom förjävligt belagda ... och även waschen indikerar bra bestyckning men de finns ändå bra marginaler på en std maskin , waschen är renspolningen vid överströmmarna på kolvtoppen , brukar vara som en 1/2-3:e dels lillfingernagel på en std maskin ..
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.037
80
48
Orsa
Men denna BÖR/SKA gå fett på fullgas.
och hur mycket spelar -17 in på förbränningen?.
Finns det nån "uppdatering" att göra på styrboxen så den går snålare som kan vara gjord av någon tidigare ägare? och hur kan man se det, eller får man lov att kolla det på en verkstad via dator (antar det men man kan juh alltid fråga)?.
Aja tackar och bugar för svaret, ska ut i morgon o kolla igen då jag har mer tid (ledig) över hela registret och knäppa kort så får ni se om det är nån fara annars blir det väl att riva älsklingen och leta eventuella fel
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
39
48
42
Piteå
Du bör stoppa i gamla stift om du ska kunna läsa av, annars måste du köra i några mil innan du får ett bra värde.

Jag har samma problem som du och jag ska plocka stiften från frugans skoter bara för att känna mig säker. (Dom har gått typ 50 mil)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som vidgren säger, det är helt meningslöst att försöka läsa av nya stift...
Kan inte säga hur långt du ska köra innan de visar rätt färg men som du märker ser de ut att gå magrare än de egentligen gör innan stiften e inkörda...
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.037
80
48
Orsa
bra tackar för inputen =)
Fast nu ser det ut som om det blir lite annat att göra än att tänka på hur förbränningen ligger till :)
va ut i morse och plockade av grenröret för att kika washen men OMFG, kolven och cylindern på mag sidan är totalt jätte repiga, känner tydligt reporna med fingret, men kolvtoppen va helt spegelblank så jag gissar att den går fett, (kommer bilder i morgon) på mag sidan ser det mycket bra ut.
Hur kollar jag oljetillförseln på smidigaste vis så jag ser att oljan kommer ända fram till cylindern?. Nåja jag kommer lägga ut lite bilder i en ny tråd när jag lyft av toppen och cylinder så får ni "proffs" hjälpa mig att avgöra vad som har gått snett =)
vad är en bal på slottet? :p