Kunskap om dynamo Joe (dj variatorkit)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Jag börjar få nåt sammanbrott på detta snart. Var uppe på 24 gram idag. Bättre, men fortfarande övervarvning. Blivit bättre ju mer jag viktat på men vill inte bli bra. Köpte detta från en privatperson. Allt var i plast dock. Kan jag ha blivit lurad? Maskinen matar på kanonfint ända tills den börjar övervarva. Visar ca 8300 på mätarn när motorn klipper. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.
Primärfjädern är gul om det nu hjälper något. Nästa steg är att honka i 25 grams vikter. Låter det ens rimligt?

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Vet inte hur relevant det är men jag har 22,8g i min. Dock har jag cudneys.

Men brukar inte dj ha mjukare fjäder och mindre vikt än cr?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Vet inte hur relevant det är men jag har 22,8g i min. Dock har jag cudneys.

Men brukar inte dj ha mjukare fjäder och mindre vikt än cr?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Tvärtom vill jag minnas. Dj har tyngre och cudney kör lättare.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag har 24g. Clicker 4 och varvar 8200. Vill minnas att min fjäder är röd men inte helt säker.

Vad sitter det för ramper i din variator? Kanske är där felet sitter...

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Jag har GUL med rosa prickar (200/380) och kör 25g clicker 3. varvar 8300RPM. Får inte ner varvtalet jag heller.. Kör TEAM fjäder och helix. Röd sekundärfjäder är det.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag börjar få nåt sammanbrott på detta snart. Var uppe på 24 gram idag. Bättre, men fortfarande övervarvning. Blivit bättre ju mer jag viktat på men vill inte bli bra. Köpte detta från en privatperson. Allt var i plast dock. Kan jag ha blivit lurad? Maskinen matar på kanonfint ända tills den börjar övervarva. Visar ca 8300 på mätarn när motorn klipper. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.
Primärfjädern är gul om det nu hjälper något. Nästa steg är att honka i 25 grams vikter. Låter det ens rimligt?
Kolla så att pinnen inte är för bred! Max 42mm annars tar den i locket och då slutar det växla vid 1,2:1 delvis du kan bara använda ca 80% av variatorn och med 19-45 i drevning kommer du dit fort.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Kolla så att pinnen inte är för bred! Max 42mm annars tar den i locket och då slutar det växla vid 1,2:1 delvis du kan bara använda ca 80% av variatorn och med 19-45 i drevning kommer du dit fort.
Normalt set kommer en 42mm bred pinne från dalton(rödlåda) i dj kitet. Men om du har skaffat dig nya tyngre pinnar kan du ha fått en 46mm bred(det är vanligt) men den tar som sagt i locket på TRA 3,4,5 & 7 redan på C#3. Den pinnen är för den större (äldre)TRA 1&2.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Kunskap om dynamo Joe (dj variatorkit)

Kolla att pinnarna inte tar i locket. Kontrollera så variatorerna inte kärvar och därför inte växlar ut.
Vikta inte på mera utan byt då fjädrar i stället. Tex 200-380 är ett skapligt spann. Prova typ 200-340

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Drevningen är 19-43 och inget annat.
Har idag viktkittet TRA SpeedTech VIKTKIT.

http://billetx.com/prestanda-tillbehor/variatorkit-delar/ski-doo-lynx/tra-speedtech-viktkit/

Verkar inte ta i locket av vad jag kan se.

Variatorn kärvar definitivt inte då jag nyligen gått igenom allt och rengjort hela variatorn.

Det som följde med i DJ kittet var:
kit c/w 230/350 primary spring, 4200 engage, 225/300 secondary spring, SMT2 helix

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Fungerar det inte med 25 g så blir det nästa steg att dreva upp till 21/43 som är standard.
Precis, funkar det inte med 25g för att primären ska orka öppna upp sekundären då måste du dreva på den. För djs helixar har extremt lite slutgrader och det i kombi med en hyfsat hård sek fjäder och den låga drevningen gör sekundären svår öppnad, specielt för en 600 motor. Detta är anledningen till varma variatorer. Kombinationen lågt drevad med hård sekundär håller emot för mycket och det skapar ett tjuv slir i primären som blir värme. Normalt sett så ger inte en std 600 nån värme alls i variatorena att bry sig om. Kan du inte hålla händerna på primär skivorna längre än 5 sek så har du stora problem och effekt förlust ner till mattan.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Testat med 25 g vikter och fungerar fortfarande inte tillfredställande.
Blir till att slänga i 21/43.
Men vad ska man köra med för vikter då? 23,5 gram eller?
Ångrar idag att man inte satsade på ett diablo kit. Men nästa gång kanske man lärt sig.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Å där gick spiken i kistan. Efter att ha monterat isär kedjehuset ( som skulle ha 19/43) och konstaterat att där sitter ett 21 t drev. Blev jag less. Kommer köra på 25 grams vikter idag och sen får åf återställa det till original. Helt utan kostnad hoppas jag då det skulle suttit 19/43 och inget annat.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kan din rem vara så smalnött att du får detta problem? Hade på en maskin en gång så nött rem att skotern betedde sig skumt.

Har du rådfrågat säljaren av kittet? Dom kanske har en teori utöver det du fått som hjälp här.