Kopplad boggie på summit rev? Lössnö setup?

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
I Julas körde jag för första gången min "nya" Summit 600- 08. Jag gillar körställningen på denna maskinen och allt annat men det jag tänkte när vi for runt uppe i kräckelbäcken var att, synd att snön är så hård. Jag fick kämpa för att lägga omkull skotern och hålla kvar den i fina svängar. Eftersom polaren köpte min gamla skoter också en summit 600 men från 99 så provade jag den en sväng och jäklar vilken skillnad. Denna underbara maskin gick att kasta runt och leka med hur mycket som helst så det var med blandade känslor jag satt mig på min nya maskin. Vad beror detta på?

*Är boggien på 08:an mer kopplad?

*Är det dom bredare skidorna på 08:an som ställer till det då det inte är perfekt puder?

*Tyngdpunkten är säkerligen olika på dessa maskiner, har rev chassiet sämre placerad tyngdpunkt i denna aspekt?

*08:an har helt klart högre skidtryck och lättar inte lika lätt på skidorna som min gamla 99:a gör. Högt skidtryck kan jag tänka mig att det gör skotern känsligare för dåligt snödjup eller hård snö/skare. När man surfar runt vill man ju åka på mattan och inte på skidorna....


Bägge maskinerna är "identiska" i setupen så att säga, lösaste fjädringen och balataremmen så slapp det bara går. Att skotern lättar på skidorna ser inte jag som nått negativt snarare tvärtom då det för min del ökar manöverbarheten. Piska efter led är inte min grej.....

Finns det nått jag kan göra för att förbättra min rev? När det är bra med puder så tror jag att skotern kommer gå fint men det är ju inte alltid som det är optimala förhållanden i Mora trakterna.

Har någon nått tips?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sen får du vänja dig... det är inte lätt att bryta omkull nya summitarna. När man väl har lärt sig kan man vända på en femöring ute i snön, men det är fortfarande svårt att ligga och skråköra med ena skidan i vädret, om man nu inte drar på fullt hela tiden (å då går det ju för fort)
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Visst var 600'an 2008 fortfarande good-old rev? Då är det bara att bryta på, det kommer eftersom. Sen märker du hur du vill ha det down the road med fjädring och krängningshämmarens vara eller icke vara. Jag åker snarlika X-trim 2008 utan krängningshämare med SLP PP och den behöver man bara titta åt så "burkas" det i sinne. (Gick även bra med kh mont.)

Ride on!
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Sen får du vänja dig... det är inte lätt att bryta omkull nya summitarna. När man väl har lärt sig kan man vända på en femöring ute i snön, men det är fortfarande svårt att ligga och skråköra med ena skidan i vädret, om man nu inte drar på fullt hela tiden (å då går det ju för fort)
Visst kan jag vända på en femöring med reven men med min gamla kan man vända på en två öring i sömnen, skillnaden är stor, för stor...! Visst är det en vanesak och när snödjupet ökar och det blir mera puder så blir det nog lättare. Jag tror endå att det bör gå att göra nått åt detta.

Jag tycker inte att det är några problem och ligga på burken och pumpgasa med min, har skidorna inställt på det smalaste och tycker den är väldigt lätt burkad..
Det ser ut som att du har ett XP-chassie jag åker rev... :)


Jag kom att tänka på en sak. Balataremmen är så lång den bara kan bli men fjädringen spänner inte ut den, ska det vara så?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Din nya maskin är ju lite mer kompromisslös. En Summit -99 kan väl med dagens mått ses som en en Crossover. Du vänjer dig.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Visst var 600'an 2008 fortfarande good-old rev? Då är det bara att bryta på, det kommer eftersom. Sen märker du hur du vill ha det down the road med fjädring och krängningshämmarens vara eller icke vara. Jag åker snarlika X-trim 2008 utan krängningshämare med SLP PP och den behöver man bara titta åt så "burkas" det i sinne. (Gick även bra med kh mont.)

Ride on!
Ja den har REV-chassiet det första som kom 03 i sin begynnande form. SLP PP är det skidor? I så fall vad hade Lynxen för skidor orginal? Vad blev det för skillnad när du bytte?

Din nya maskin är ju lite mer kompromisslös. En Summit -99 kan väl med dagens mått ses som en en Crossover. Du vänjer dig.
Om min gamla summit är en cross over så är det en j*vla bra cross over eller inte då den fungerar bra på led men så många gånger bättre i lössnö gärna där det är trångt :) Jag tror du missuppfattade mig eller kasst skrivet kanske? Om min nya är mer kompromisslös så borde den vara bättre än min gamla i snön och inte tvärt om? Eller missuppfattar jag dig? En kompromisslös summit borde skutta av leden men funka kanon i snö bland träd och upp för berg :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja den har REV-chassiet det första som kom 03 i sin begynnande form. SLP PP är det skidor? I så fall vad hade Lynxen för skidor orginal? Vad blev det för skillnad när du bytte?


Om min gamla summit är en cross over så är det en j*vla bra cross over eller inte då den fungerar bra på led men så många gånger bättre i lössnö gärna där det är trångt :) Jag tror du missuppfattade mig eller kasst skrivet kanske? Om min nya är mer kompromisslös så borde den vara bättre än min gamla i snön och inte tvärt om? Eller missuppfattar jag dig? En kompromisslös summit borde skutta av leden men funka kanon i snö bland träd och upp för berg :)
Jag varken missuppfattade dig eller skrev kasst, jag uttryckte en åsikt:mad::mad:

Nya Summit är ju en Bergsklättrare, Den funkar förstås jättebra i all typ av puder men den är värst när det gäller att sätta Highmarks och när det gäller framkomlighet.

Ska du burka och busa på en myr så funkar ju dom flesta skotrar bra, bara dom har nog med kammar.

Din gamla summit kallar jag för crossover med anledning av att den har 345's matta med 44mm kammar som standard. Den är iofs smal mellan skidorna och den har en helt okopplad boggie men mattan och boggielängden är inte mkt att komma med om man jämför med en nyare.

Men jag avslutar detta inlägg precis som mitt förra..

Du vänjer dig!
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag varken missuppfattade dig eller skrev kasst, jag uttryckte en åsikt:mad::mad:

Nya Summit är ju en Bergsklättrare, Den funkar förstås jättebra i all typ av puder men den är värst när det gäller att sätta Highmarks och när det gäller framkomlighet.

Ska du burka och busa på en myr så funkar ju dom flesta skotrar bra, bara dom har nog med kammar.

Din gamla summit kallar jag för crossover med anledning av att den har 345's matta med 44mm kammar som standard. Den är iofs smal mellan skidorna och den har en helt okopplad boggie men mattan och boggielängden är inte mkt att komma med om man jämför med en nyare.

Men jag avslutar detta inlägg precis som mitt förra..

Du vänjer dig!
Jag menade att jag hade förklarat dåligt och att du missuppfattade mig... Det är bra att du uttrycker din åsikt! Jag menade inget illa!

Dock är min uppfattning en helt annan. Min gamla vill jag inte kalla en cross over den går för dåligt efter led för det min nya är i så fall en cross over..... Höga kammar är långt ifrån allt enligt mig en Mountain Max med 51mm kammar är rätt bökig i snön tex.

Jag frågade på dootalk och citerar delar ur ett svar som jag håller fullständigt med om "I agree with you that the old ZX chassis was a very fun sled and easy to boondock, except that it would beat the dog crap out of you on the trail compared to the Rev. Then the Rev shines and even more on the climbing."

Jag vänjer mig säkert eller lär mig att acceptera läget men går det att förbättra rev:en så vill jag göra detta. Min gamla var perfekt för mig förutom körställningen som gjorde min rygg trött efter en dags åkning.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Detta är vad jag har kommit fram till och vad jag ska prova efter disskusioner i denna tråden och på andra ställen. Jag har även pratat med Tords motorservice (undviker helst min egen ÅF). Tord har just service dom förstår vad jag menar troligen pga att dom kör skoter själva sen vill han hjälpa till.... Tord tyckte inte att jag skulle byta skidor då många skidor kan ge ett högre skidtryck och sen kostar det pengar...men det kan det ju vara värt kanske....ja vi får se....Tack ännu en gång för hjälpen Tord!

Åtgärder

1:a Spänna den främre boggiefjädern för att minska skidtrycket.

2:a Boggien är kopplad så ett alternativ är att ta bort staget i boggien som kopplar denne. Tords motorservice trodde den skulle bli alltför glad i nosen men tyckte endå att jag kunde prova om jag inte hade nått bättre för mig :) Gör jag detta så skulle jag tro att jag får korta av balataremmen men det märks... Min gamla zx saknar detta stag(ej bort taget...) så den boggien är inte kopplad. Jag tycker då att det borde gå på rev:en också....

3:e och sista eftersom det kanske är krångligast åtminstone om den ska bort helt är krängningshämmaren. Alternativt kan man släppa på en sidan bara...

Återkommer med ett utlåtande när jag testat detta (för framtida sökningar....)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Bredåker....

Jag har nu plockat bort staget i boggien och jag saknar det inte!!! Jag har även spännt den främre boggiefjädern. Skillnaden är inte stor men helt klart märkbar. Jag har även märkt att det går lättare att surfa om man ställer sig lite längre bak, körställningen blir lidande men det funkar väldigt bra.

Jag är nu nöjd med min nya skoter men min gamla zx har en särskilt plats i mitt hjärta (tur att kompisen köpte den av mig :) )
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Bredåker....

Jag har nu plockat bort staget i boggien och jag saknar det inte!!! Jag har även spännt den främre boggiefjädern. Skillnaden är inte stor men helt klart märkbar. Jag har även märkt att det går lättare att surfa om man ställer sig lite längre bak, körställningen blir lidande men det funkar väldigt bra.

Jag är nu nöjd med min nya skoter men min gamla zx har en särskilt plats i mitt hjärta (tur att kompisen köpte den av mig :) )
Du skulle inte kunnat ta lite bilder på vad du har tagit bort m.m :)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Den röda pilen pekar på staget. Staget och längden på balataremmen har nog störst betydelse förspänningen på boggiefjädern har inte lika stor påverkar, upplevde jag åtminstone.

 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Summiten har ingen kopplad boggi. Dessa stag är till för att stötdämparen inte skall slitas sönder när den är max utfjädrad. Tänk även på detta när du gör balataremmen längre på frontarmen. Stötdämparen håller inte om inte balataremmen begränsar den maximala utfjädringen.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Summiten har ingen kopplad boggi. Dessa stag är till för att stötdämparen inte skall slitas sönder när den är max utfjädrad. Tänk även på detta när du gör balataremmen längre på frontarmen. Stötdämparen håller inte om inte balataremmen begränsar den maximala utfjädringen.
Tords motorservice sa att boggien är kopplad och jag undrar om inte staget även ger den effekten lite grann. Det vart hur som helst en positiv förändring men jag inser nu att du har rätt men staget får ligga på hyllan för det :D åtminstone tills dämparen går sönder om den nu gör det. Min gamla summit har inte detta stag men den dämparen kanske är konstruerad så den inte tar stryk i ändläget?

Jag har inte gjort några nya hål i balataremmen så framdämparen ska inte ta nå stryk tycker jag.

Tack för varningen i alla fall det uppskattas!!
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Mer information i ämnet har tillkommit och jag vill dela med mig av denna till dom som är intresserade. Följande är ett svar jag fått.

"De där staget har endast med dämparens funktion att göra, boggin är byggd med de där staget, du skall absolut inte plcka bort det. DEn ahr med dämpninegn att göra, utan de staget kommer du få rejält minskad funktion av bakre stötdämparen. den kommer inte att kuna arbeta med sin fulla slaglängd, plus att den kommer bli mycke svagare i sin funktion, kanske därför du upplever den som lättare att få upp på rullen, för dämpningen har blivit alldeles för mjuk.

Du kan INTE jämföra din boggi med den du hade på din -99:a, de är inte samma boggi!!!

Om du kryper under skotern så kommer du mest troligt upptäcka att dämparen haft närkontakt med nedre infästningen eftersom den utan detta stag kan vika sig framåt så att dämparhuset tar i fästet, med tiden kommer den skadas. Dessutom måste hela den klena axel som dämparen sitter fast i ta upp hela dämpkraften utan de där staget, vilket så småningom kommer leda till att axeln krökas alternativt gå av.

Ett gått råd om du vill ha en hel boggi länge; montera tillbaka staget! Det har INGEN SOM HELST kopplingsfunktion! De är ett stötdämparlänkage för att få optimal stötdämpning, inget annat!

Om du vill ha samma dämpning som du har nu utan de där staget så ska du shimsa dämparen mjukare, större bleedhål i dämparkolven skulle nog ge ungefär den funktionen du har nu..."


Bara för att göra en sak klar så har "åka på rullen" har aldrig varit mitt mål utan jag ville göra skotern mera lättmanövrerad i lössnö, framför allt när pudret inte är meter djupt.

Jag kommer montera tillbaka staget motvilligt, jag vill ju inte att nått ska gå sönder.... Så nu vet ni som läser detta hur det ligger till.

Over and out!