Kompprov kg?

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Vad ska en Mach Z 780 ha för kg för att va kry i motorn.. någon som vet? Det är en 780 men uppborrad till 800cc.

Jag har sökt runt på nätet men ej hittat något.

Tack på förhand :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ska vara jämn på alla tre. Vilket värde som anses bra eller anus är svårare. Beror på:
Höjd över havet
Mätaren
Armstyrka mm..

Är du osäker så kolla kompen i alla 3, sätt sen i en tesked olja i tändstiftshålet och prova igen. Stiger värdet kraftigt av olja så kan man anta att ringarna läker.

Om du tycker jag svamlar och bara vill ha ett jävla värde så 9-10 typ.
 

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
12 till 13kg var det på alla. Så det är dåligt och kolvringar kan behövas bytas?
Motorn är renoverad för 10 år sen för dryga 30 000kr på motorn men bara blivit körd ca 200mil därefter.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Om det är 12 på en och 13 på den andra så är skillnaden lite stor.
Har du avrundat lite så det är 12.2 på ena och 12.8 på andra så är det inom marginalen.

Det är bra om det inte skiljer mer än 6%
 

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Ja då är det skillnad.. men det ligger mellan 12-13 på alla alltså inte 12 på en och 13 på en menade jag.

Okej tack så mycket för hjälpen Smurfen :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
12 till 13kg var det på alla. Så det är dåligt och kolvringar kan behövas bytas?
Motorn är renoverad för 10 år sen för dryga 30 000kr på motorn men bara blivit körd ca 200mil därefter.
De lät högt och bra de behövs bara lite mer bränsle i en cylinder så diffar de rätt mycket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
9,7 på 1a och 9,8 på 2a och 9,2 på 3dje. Är det farligt?
De är rel bra typ duger ,. 3 cylindern har nog en liten repa men inget att bry sig i än. Komptrycket är mycket beroende av porthöjden på utblåset så om den är portad eller uppchimsade cylindrar får man lägre komptryck. Därför är de bra om man har koll på om den är portad när du frågar om komptryck.



Följdfråga är den portad?
 

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Vidgren: det är ju i det mellanrumet du skrev om. Men 9,2 på 3dje cylindern kanske är att den ger för lite bränsle då.?
 

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Boost: Det duger bara alltså..kanske inte är att satsa på den om den nu är renoverad för 10år sedan för över 30tusen i motorn och motorn var en 780 men "uppborrad" till 800cc nu så den borde vara portad tycker jag iaf? Jag ska kolla upp det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Boost: Det duger bara alltså..kanske inte är att satsa på den om den nu är renoverad för 10år sedan för över 30tusen i motorn och motorn var en 780 men "uppborrad" till 800cc nu så den borde vara portad tycker jag iaf? Jag ska kolla upp det.
Varför har den sjunkit från 12-13 bar till 9,2 helt plötsligt?
Om 9-10 bar duger är helt ber på hur du drog och gasade,,hur stark du är,,,hur kall motorn va,,hur rätt mätaren visar. Man ska ta trycket vid varm motor och full gas samt dra minst 5ggr stenhårt med bägge tassarna.
 

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Jadu fråga inte mig..ägaren som skrev så till mig och han fattade inte heller det. Ska kolla med honom om han gjort så..kanske kompprova med kall först sen varm lr tvärtemot.
Tack för hjälpen iaf. Den jag skriver om finns på blocket för 13k med rätt nya plastskidor o nya styrstål samt ny rem, renoverad i motor för över 30k och över 14k i boggie osv för 10år sen.