Kan vi flytta norrut? Till snön närmare bestämt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nytt och fräsch av att verksamheten har varit i tillväxt toppen i Sverige på 2000 talet och att man kan göra saker i norrlands inland som sysselsätter folk i den omfattningen.

Biltester utfördes faktiskt redan på 50 talet i norrbotten och det nämnde jag att jag faktiskt visste
Men i A-kommunerna var det i alla fall i mitten på 70-talet det började (faktiskt före militären), med att en mängd biltillverkare lejde lokala entrepenörer att ploga upp testbanor på isarna. En mängd biltillverkarna började sedan hyra eller bygga egna lokaler i slutet på 70-talet. Och på 90-talet började även dom stora komponenttillverkarna byggt upp stora testannläggningar med landbanor, dit även biltillverkarna sökte sig, för att tillsamans med komponenttillverkare (Bosch, Kelsey-Hayes, Knorr-Bremse, Continental Teves och TRW mm. mm) testa och utveckla gemensamma komponenter.
Prov- och testverksamheterna flyttas nu mer allt mer från isbanor till landbanor och landsvägar.
Bland annat så har VAG en enorm anläggning med landbanor, verkstäder och hotell i skogarna utanför Slagnäs. Dom testkör nu året runt i norr- och västerbotten.

Så här är det inget nytt, men ändå från start så har det växt år för år, men med en liten dipp 2009, då världen förlamades av en djup lågkonjuktur. Men den varade bara en säsong.

Att det på andra platser i Norrbotten bedrivits biltester sedan 50-talet är mycket möjligt, men inte i A-Kommunerna i vart fall
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kul med ett nytt engagemang i tråden! Intressant läsning om kommunerna. Skulle lätt välja Kiruna framför Fagersta, då den sistnämnda byhålan ligger bara ett par mil från Säter där jag bor och det finns ingen som helst anledning att åka till, eller ens passera Fagersta. Det fanns dock en anledning för många år sedan i början av 90-talet då Babs (vd på Burning Heart Records) ställde till med Bergslagsrocken och andra trevligheter med punk på schemat. Många spelningar har man bevittnat i Fagersta. Millencolin, No Fun At All, The Hives, Nofx, Lag Wagon, Green Day(innan de slog igenom), Radioaktiva Räker, Dia Psalma och inte att förglömma, Refused! Hade aldrig hört dom, jag stod längst fram. Dom klev på och sparkade i gång och jag fick en käftsmäll(inte bokstavligen) och blev rädd. Jag hade aldrig sett eller ens varit i närheten av deras kraft och energi på scenen. Shit tänkte jag och backade ett tiotal meter i lokalen för att bevittna ett set jag sent skulle glömma. Galet band och en galen publik.
Oj, vilket sidospår det där blev som spårade ur lite....hmm....jag kanske inte är den enda som svammlat lite off topic. Jaja, nog om svunna tider som aldrig kommer tillbaka och back to topic.

Står fortfarande med ena foten kvar i tryggheten och den andra i flyttlådan och frugan är inte helt trygg med tanken att lämna allt man känner till för de okända. Vi får se hur det blir med allt.

Självklart vill jag flytta, vilket alla förstått vid det här laget. Jag vill ha mer vinter. Så enkelt är det. Jag vill helst slippa pendla för att vara med familjen så mycket som möjligt, men jag har fnaskat för NOK tidigare och kan tänka mig att göra det igen, men jag sover hellre i min egen säng. Jag skulle flytta till Kiruna any time om det bara var mig det handlade om. Det spelar ingen roll om vi kan flyga hit eller dit för att shoppa upp gruvstålarna. Det är inte det det handlar om. Det är den den enkla vardagen. Sjukvård. Nu är det inte så att någon av oss behöver sjukvård var och varannan dag, men när den behövs för frun så behövs den ordentligt, även fast det inte finns så mycket de kan göra för henne när hon blir dålig, men jag vill inte att hon ska ligga på någon sjukstuga ute i skogen med tröga sjuksyrror som inte vet vad de ska ta sig till. Jag vet dessutom att mina tjejer, som är uppväxta med gå i t-shirt från slutet av april till slutet av september och ha ett par hundra meter till stranden, skulle få krupp i Kiruna. Så det är tyvärr bara att glömma. Jag skulle som sagt själv kunna flytta dit när som helst. MEN Stugsittaren får gärna försöka övertyga mig och speciellt frugan om vad som kan tänkas locka dit tre tjejer som gillar att shoppa och sola och bada. För mig räcker det med att du säger högalpint och bra lön så kommer jag(!). Östersund med omnejd känns inte som en annan planet för dom och det känns helt ok för mig. Dock inga Kiruna löner. Hur ser det ut med byggjobb i Kiruna föressten? Det borde väl finnas precis hur mycket som helst när stan ska flyttas och vad pratar vi för löner då?
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
I och med årets dåliga vinter har vi funderat på att flytta norrut också, speciellt till gruvindustrin.. Behöver de händiga jurister/lantmätare måntro? Förlänga vintersäsongen med någon månad hade ju faktiskt varit värt en hel del!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kenneth kommer att få bättre ekonomi med att pendla till mamfälten och få mindre tid tillsammans med min familj. Nåågot säger mig att Kenneth kommer att få en smäll när han säger till frun att packa vi ska till Kiruna om det känns igen.
Förstår inte varför Ken(ne)th skulle vilja spendera tid med din familj? Men ok.. ;)

Lite mer OnT:
Kenths "problem" är helt enkelt att han lyckats kläcka fram tre flickor. (Han skulle lyssnat på Foppa "flickor får man, pojkar gör man")

Att 3st tjejer skulle vilja flytta till ett kallare klimat, med mygg, gällivarehäng och epa traktorer, samt njuta av härligheten med att solen inte går upp på vintern, det krävs ju inte bara en ponny för att dom ska gå med på det känns de som.

Men som sagt, kust städerna. Nej det är inga fjäll. Men åtminstone här i Ö-vik så var det en bra bit över 1m snö i år. Och åker man 3mil in i landet så är det 100% snösäkra vintrar. Sen är det inte oöverkomligt långt till fjälls heller. Sverige är inte så brett.

Norrlands kuststäder är inte super duper optimala för skoterkörning, men det krävs garranterat mindre antal ponnysar för att övertyga dina döttrar om en flytt dit än om du säger att ni ska flytta till t.ex. kiruna.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Dessutom har vi fina somrar längs norrlandskusten. Vilket man INTE har i inlandet. Jag är inget fan av sommaren men har man tonårsdöttrar så..

Jag skulle gärna flytta uppåt västerut men det funkar inte med jobbet och frugan skulle ta ut skilsmässa.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
I och med årets dåliga vinter har vi funderat på att flytta norrut också, speciellt till gruvindustrin.. Behöver de händiga jurister/lantmätare måntro? Förlänga vintersäsongen med någon månad hade ju faktiskt varit värt en hel del!
Det låter som ett klokt val för att slippa fattigdom och tråkig skoterkörning. Du är välkommen att pm:a mig för tips om välbetalt arbete och annat som kan vara handy. ;)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Silly Bear: Om det inte är något större problem får du gärna fixa tillbaka Stugsittarens och Arjeplogarens inlägg då de var intressanta om än lite offtopic. Tack.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag kommer att återkomma om dina döttrar och iden om varför de ev skulle kunna trivas här. Vi har iaf något så ovanligt som ett födelse överskott här och det betyder trots allt att det finns en del kvinnor som trivs här. :)

Det som är stort på G här är de nya LKAB dagbrotts gruvorna Mertainen och gruvberget. I dagbrottet Mertainen kommer man att bryta mer sten är i världens största underjords gruva i Kiruna. Man har ett tämligen omedelbart behov av 140 medarbetare och på lite sikt 500 medarbetare. Internt undrar man hur sjutton detta ska lösas.

Har man inget arbete och är sugen på ett äventyr så why not
 
Last edited:

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
jo jag bor i Vilhelmina o kan inte annat än säga att jag trivs.Jag är ju iofs uppväxt här men vi har massvis av vinterturister o de säger då att de tycker det är så otroligt fint här.Kittelfjäll, klimpfjäll, borgafjäll är alla ca 12-14 mil bort men då har du saxnä,matsdahl/dikanäs osv ännu närmare med sjuka vyer o vidder. ett hus får du mellan 400-800 k beroende på vars o hur stort boende du vill ha...MEN du kommer ha problem på arbestmarknaden...tror att jag läste någon statistik med nånstanns runt 35% av invånarna pendlade till annan ort på jobb...samt att sjukhuset eller som vi säger slakthuset är under all kritik men lycksele är 11 mil bort (ca timmen) o där är det ju ett lassaret med bättre kunskaper...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Dom ligger tyvärr på is. Har inte speciellt mycket till flyt i mitt liv just nu. Hint: kolla på plus ikväll.