Körupplevelse KHAOS vs ASSAULT?

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Om man vill busa till en SKS eller pro till att bli lite mer "lättfotad" så är ju ett välkänt trick att byta hål i tunneln. (och vice versa)
Är ett bättre alternativ att plocka på prylar från Khaosen å låta boggien sitta där den sitter? Hur är känslan i dom?
Nån som kört båda under liknande förhållanden?
Samma skenor på Assault och Khaos?

Det enda jag vet är jag inte gillar hur SKS 155 är i std utförande. För tung på skidorna. Tror Assault eller Khaos skulle passa bättre, men vill ha elstart, stora kylsystemet boggiehjulen mm.
Har kört SKS med boggien i "assaulthålet" och den känns betydligt mer rätt. Hur skulle jag uppleva en SKS med khaosboggie?

Tack på förhand
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Angående att välja sks boggie i assulthålet, jag har hört att assultboggien har annan utformning (mer böjda skenor framtill) vilket ska undvika att skenorna kan fara genom mattan. Stämmer det även för axys eller var det fallet för proride? Det kanske inte är nåt problem oavsett.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Skulle nog säga att du hamnar precis mellan pro/sks och assault om du gör om den till khaos.
Assault och khaos skenorna är mer uppböjda framtill.
Ska nog inte vara något större problem att köra pro/sks skenor men man får räkna med mer durr och slitage längst upp på skenorna.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Jag skulle inte rekommendera att man flyttar ner boggien på axys pro rmk.
Jag spetsade min matta med boggieskenan.
Kanske fungerar om man monterar anti-stab.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Intressant! Har inte lusläst art.nr men misstänker att khaos har ärvt assault skenorna. Känns spontant som detta är ett sätt att få bort en chassievariant från linan då rmk assault försvinner och alla lössmömaskiner nu har främre boggiefästet på samma ställe.

Om man vänder på steken, kan man sätta elstart på en khaos? Ryms batteri och QD?
Kylning och lite extra boggiehjul går ju lösa...

Gissar att Khaos är lite av axys "scandi beast" då detta chassie oxå börjar sjunga på sista...
Håller beltdriven nuförtiden? Både Scandinavian beast och assault hade ju kedja av en anledning...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Håller beltdriven nuförtiden? Både Scandinavian beast och assault hade ju kedja av en anledning...
Khaos har väl Quickdrive?

Och nu för tiden håller den väl tämligen bra. Många som strök med första året var väl nedre bulten som for?
Sen är det fortfarande begränsad teknisk livslängd till skillnad från en kedja. Men konsekvenserna vid haveri är ju mindre.

Dom flesta haverierna med beltdrive man läst om har har ju varit eftermarknadsprylar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Håller beltdriven nuförtiden? Både Scandinavian beast och assault hade ju kedja av en anledning...
Jag skulle till 99.99% säkerhet säga att QD'n som nu är på axysen är mer lr mindre skottsäker. Har faktiskt inte hört om någon som haft av en rem. Alla tokskallar som är upp å ner i luften mer än va dom är på backen kör ju med QD's å de håller.
Emil Ahrling kör ju t.ex QD på alla sina samt Henrik Nilsson manglade sin skoter rätt hårt ifjol och inte en enda rem for.

Med de sagt... Klart de går ha av en rem. Manglar man å landar på en stubbe å den nyper t.ex. Ja då finns ju risken.
Men då skulle jag inte heller vilja ha haft kedjehus för då hade man nog haft värre problem!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Jag skulle till 99.99% säkerhet säga att QD'n som nu är på axysen är mer lr mindre skottsäker. Har faktiskt inte hört om någon som haft av en rem. Alla tokskallar som är upp å ner i luften mer än va dom är på backen kör ju med QD's å de håller.
Emil Ahrling kör ju t.ex QD på alla sina samt Henrik Nilsson manglade sin skoter rätt hårt ifjol och inte en enda rem for.

Med de sagt... Klart de går ha av en rem. Manglar man å landar på en stubbe å den nyper t.ex. Ja då finns ju risken.
Men då skulle jag inte heller vilja ha haft kedjehus för då hade man nog haft värre problem!
Nu är ju den ena polaris elit och den andra sledtrax.. så jag tror inte dom kommer lägga upp bilder på trasiga beltdriveremmar på Instagram :)
Men jag kommer nog att ha QD på min nästa maskin, så får väll se om det håller. Men har hört väldigt lite om haverier på senaste år, så jag vågar prova nu. När den kom så var det ju katastrof..
 
Reactions: suregom

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Först å främst så undrar jag varför man ska lägga upp en bild på insta om en rem går sönder? Helt ologiskt.
Är ju bara fråga dom om man undrar.
I Henriks fall vet jag exakt hur många beltdrive remmar han förbrukade ifjol då jag körde med honom hela säsongen. Och svaret på de är 0st.

Många är tro de eller ej faktiskt ärliga när man frågar dom. Även dom mest färgade! Och de gäller även på brp å yammo sidan av detta:)

Jag var också skeptisk tidigare, varav jag körde tki beltdrive för att de skulle hålla.
Nu kör jag QD då de visat sig vara de som håller, och inte eftermarknads.

Det ja mest uppskatta med QD är hur enkelt de är att byta mattan. Att lätt kunna göra de på parkeringen när man är i fjälls är sjukt bra. Har alltid med mig en reservmatta för hårdare fören!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Är nog bara jag som är less på ves extreme bilder på insta... :)
De flesta är ärliga det vet jag. Men det som läggs ut är ofta den bättre sidan om man säger så.. och det ingår såklart i överenskommelsen om man vill fortsätta.
 
Reactions: suregom

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Hur är det om man plågar en QD hårt och länge då? Låt oss säga att man kör en ospårad kraftledning, eller bryter ospårad led? Då kan man ju hålla på i mil efter mil. Det händer ju sällan då man klättrar, då hinner ju grejerna svalna av utimellan tänker jag.

Skyller Polaris fortf kedjan på 3" modellerna på fel utväxling med belt?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
En QD rem blir inte varm som en variatorrem. Så de behöver du inte oroa dig över.
Variatorremmen har sprängts länge innan QD remmen ger sig av värmen haha ;)

Jag har en teori gällande varför de sitter kedjehus på vissa av polaris modeller. Och de är inte på grund av utväxlingen.
Tror de har å göra med att dom har upphandlat ett visst antal kompletta kedjehus per år i inköp. Och för att klara den kvoten så måste dom sprida ut de på modeller som säljer bra (rmk).
Kan ju vara något som är bundet i ett kontrakt lr liknande.

Jag är helt övertygad om att QD skulle sitta i fler modeller om de gick. Kan hända de blir så framöver, och även på ledsmiskare.

En maskin med QD måste vara bra billigare att tillverka än en med kedjehus.