Köra annan olja e-tech

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
På en tvåtaktare gör de inte inget att den är blaskigare än oljan tillverkaren rek man får absolut inte köra segare olja än tillverkare rek. Den kommer dra mer olja för blaskigare olja går igenom oljemunstyckena lättare. Oljepumpen är justerad för att trycka segare olja genom munstyckena så nu kommer de bli en virvel i oljeburken. De är bara hälsosamt med mer olja in i motorn så kör den oljan om du har råd med mer förbrukning.
Om den skulle dra hutlöst med olja så kan du justera ner pumpen lite så den drar runt 2% olja i genomsnitt på en tank. Asker vet säkert hur mycket den kommer dra med org inställning på pump.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ok, då sa jag testa den. På 850in har jag för mig att det stod att man skulle köra med xps eller likvärdig olja. Men det är ju en hättebra formulering av texten när de inte skriver vilken spec oljan uppfyller. Har dock hört fllera köra olika oljor i dem utan haverier så det lär nog vara lugnt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Vet inte om brp:s oljepumpar är justerbara. Tror inte det. På oktan sa det något om det när jag tyckte min t3a drog hutlöst mycket olja. Å andra sidan kan den ju dra dubbla mängden och ändå blir det billigare än att köra med xps...
 
Reactions: Mr snow