Köptips runt 30k

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Har inte F5/F7 kort och lite smalare matta = inge vidare i puder?
Polaren (kör f5) svor i vintras att det aldrig mer skulle bli en kort modell ;)

vad är det för intervall på kolvbyte på en f5?
500mil? (kan ha fel)
Nått att tänka på innan det är för sent.

F5/F7 modellerna känns som om de var före sin tid i början på 2000-talet så det är ett bra köp, dock inge lössnömaskiner utan ledpiskare av rang.
F5/F7 har väl 325x35xXXX dvs det är mininal skillnad mot en "vanlig" kort 307x38xX. Som sagt är inget av dessa alternativ för att agera som en riktig lössnömaskin, men trådskaparen var ute efter en kort maskin.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Det är nog 50/50 puder och led.

F5/F7 har väl 325x35xXXX dvs det är mininal skillnad mot en "vanlig" kort 307x38xX. Som sagt är inget av dessa alternativ för att agera som en riktig lössnömaskin, men trådskaparen var ute efter en kort maskin.

Låter inte som om en kort är bästa alternativet ;)
50/50 puder & led = crossovermaskin enligt mig.

Renegade, Switchback, Ranger Mountain låter bättre!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Kan bara tillägga att en F5/F6/F7 slår nästan alla korta skotrar på fingrarna när det gäller lössnöåkning
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Kom på att priserna ligger högre än 30k för de jag nämnde tidigare.. Då ska man ha rejält med tur att hitta nån av dem för 30k.

Annars verkar f5,6,7 vara grymma maskiner, men enligt polaren som är erfaren förare så suger hans f5 i djupsnö (puder). Han kör med Ripsaw 32mm (om jag inte missminner mig), kan ju bero på det åxå iofs !?
 
Last edited:

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Kom på att priserna ligger högre än 30k för de jag nämnde tidigare.. Då ska man ha rejält med tur att hitta nån av dem för 30k.

Annars verkar f5,6,7 vara grymma maskiner, men enligt polaren som är erfaren förare så suger hans f5 i djupsnö (puder). Han kör med Ripsaw 32mm (om jag inte missminner mig), kan ju bero på det åxå iofs !?
Den jag har kikat på har en 38mm i fint skick så det kanske blir lite bättre iaf. Dock vet jag inte om f5an är speciellt bra om man tänkt köra mer freestyle och kanske försöka sig på att hoppa lite? Vet dock inte hur mycket sånt man kommer ägna sig åt men bra med så mycket info som möjligt..
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Någon som har koll på vad det är för exakt skillnad på en f5 snopro och firecat? Är det bara folk som väljer att skriva olika eller är det helt olika egenskaper?
 
B

Biosteel

Någon som har koll på vad det är för exakt skillnad på en f5 snopro och firecat? Är det bara folk som väljer att skriva olika eller är det helt olika egenskaper?
en firecat 500 är en modell snopron är väll mera sportigt utrustad men frågan e ju om de togs in nån annan modell i sverige än just snopro på 500 ?:confused:
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
en firecat 500 är en modell snopron är väll mera sportigt utrustad men frågan e ju om de togs in nån annan modell i sverige än just snopro på 500 ?:confused:
Alright, det låter vettigt. Kikar runt lite mer men hittar jag ingen Edge till bättre pris så blir det nog en F5a :rock:
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Om vi gör en helvändning och säger att jag är ute efter den brutalaste maskinen i 30tkr-klassen, vad ska man sikta på då? Då snackar jag rå kraft..
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Såg den, verkar rätt brutal. Kan dock inte vara spec. billig i drift..

Någon i allmänhet som har tips på en bra skoter, rent generellt, för en körglad 22åring, som ligger i prisklass runt 30tkr? Alla förslag är välkomna! :)

Tack på förhand
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Lite "luddigt" från din sida måste man säga ;)

Frågar du en Arctic åkare = F5 mfl..
Frågar du en Polarisåkare = Edge mfl..
Frågar du en Lynxåkare = Enduro mfl..
Frågar du en yamahaåkare = Srx, Sxr mfl..
Frågar du en Ski-dooåkare = Mxz

Läser man div trådar på forumet så verkar Lynx Enduro från typ 00-01 vara väldigt omtyckt och pålitliga.

Mitt tips är att försöka köpa en så ny skoter som möjligt som är välskött och med så få mil som möjligt ;)
Gärna inte med minsta motorn heller!
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Lite "luddigt" från din sida måste man säga ;)

Frågar du en Arctic åkare = F5 mfl..
Frågar du en Polarisåkare = Edge mfl..
Frågar du en Lynxåkare = Enduro mfl..
Frågar du en yamahaåkare = Srx, Sxr mfl..
Frågar du en Ski-dooåkare = Mxz

Läser man div trådar på forumet så verkar Lynx Enduro från typ 00-01 vara väldigt omtyckt och pålitliga.

Mitt tips är att försöka köpa en så ny skoter som möjligt som är välskött och med så få mil som möjligt ;)
Gärna inte med minsta motorn heller!
Ja det blir gärna lite luddigt om man inte riktigt vet vad man är ute efter :)
Tack för svaret, ska kika runt lite! :beer:
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Enduro 700 är en maskin jag rekomenderar.

Går riktigt fint, bra dämpare, bra boggie, hyffsat stadigt chassi.

Runt 3 l/m blandad körning! ;)
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
från 1000cc - f5 hmm låter knepigt en f5 är ju inte att jämföra med brutala cc direkt.. skulle sattsat på en fyrtaktare med turbo jag.. men med 30tusen i budjet så antingen en 800cc som inte gått tok långt eller firecat tusen om du nu är inne på a-c annars brp har bra skotrar i den summan men dock inga 1000cc och polaris är ju OK med.

svårt men lättast är ju kika runt själv på blocket, men köp dock inga skotrar som ex polaris 800 storm och 3.cyl skit.
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Edge 800 CA Utan Ves (01-02) - 135
Med Ves (03-05) - 145

Om jag inte missminner mig, står annars i skoterbanken.

Åker edge 800 -01 själv och tänker inte byte ännu iaf är rätt nöjd med mitt köp.

Betalar 4200 helförsäkring / helår på MIG. Bor strax utanför övik och är dryga 20 bast.
Soppa förbrukningen har jag ingen koll på, tanka och blunda bara:p

Det här med kolvbyten är så olika, en del påstår att dom skär vid 500 mil och vissa säger att dom går 6-700 mil utan tvekan.


Personligen hade jag nog köpt en rev om jag jagade ny skoter, mysig körställning!

Vet inte om det är till någon hjälp men!