Köptips runt 30k

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Hej,

Jag har tänkt köpa mig en ny skoter nu efter några års frånvaro från skoterleden. Har kollat runt lite och har tänkt mig en skoter för runt 30 000:-.

Har fastnat för en Edge 700/800 eller F5a, så tänkte kolla om någon har erfarenhet/tips av någon av dom modellerna? Finns det någon annan modell i den prisklassen som kanske är bättre? :hmmmm:

Tack på förhand!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Vad ska du ha skotern till, smiska led och leka?
Då hade jag nog valt en Edge 600/700/800 :)
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Det är nog 50/50 puder och led. Har varit intresserad av att lära mig hoppa lite och så också och då kanske edgen vore ett alternativ men har hört mycket bra om f5an att den ska upplevas otroligt pigg för en 500.

Det som talar för f5an är väll också att dom kanske är lite billigare i försäkring och drift än exempelvis en edge 700/800?

Har kollat på en f5a för 30tkr, då har den gått 400mil, är det mycket för en skoter runt 02-03?
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Ja det jag ärligt talat är ute efter är ju egentligen en ganska enkel skoter som gärna ska vara pigg och funka bra i pudersnö. Tanken är att inte lägga ut för mycket pengar på den men samtidigt ha en driftsäker skoter. Känns som att det lutar lite åt f5an..

Någon som haft en sån tidigare och har något att rekomendera eller ge ett varningens finger åt?
 
B

Biosteel

Ja det jag ärligt talat är ute efter är ju egentligen en ganska enkel skoter som gärna ska vara pigg och funka bra i pudersnö. Tanken är att inte lägga ut för mycket pengar på den men samtidigt ha en driftsäker skoter. Känns som att det lutar lite åt f5an..

Någon som haft en sån tidigare och har något att rekomendera eller ge ett varningens finger åt?
kompisen hade en sån skoter. så körde ganska ofta med den. gick fint pigg för sina 105 hästar drar lite mycket sås och just den hade stora problem med variatorn som krånglade ofta i övrigt en kalas maskin grym led komfort:rolleyes:
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
kompisen hade en sån skoter. så körde ganska ofta med den. gick fint pigg för sina 105 hästar drar lite mycket sås och just den hade stora problem med variatorn som krånglade ofta i övrigt en kalas maskin grym led komfort:rolleyes:
Vad var det för problem med variatorn då?

Han var nöjd annars med köpet eller? Försöker inbilla mig att det är ett bra köp bara :D
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jag har en edge 600, så jag kan uttala mig i frågan. Jag tycker det är en väldigt trevlig skoter att köra, driftsäker, snabb, bra acc, bra i snön (för att vara kort). Dock saknar den en egenskap jag saknar, då den har väldigt svårt att lyfta på skidorna! Utom resovilligheten tycker jag det är en toppenskoter väl värd vad den kostar!

Mvh Pontus
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag har en edge 600, så jag kan uttala mig i frågan. Jag tycker det är en väldigt trevlig skoter att köra, driftsäker, snabb, bra acc, bra i snön (för att vara kort). Dock saknar den en egenskap jag saknar, då den har väldigt svårt att lyfta på skidorna! Utom resovilligheten tycker jag det är en toppenskoter väl värd vad den kostar!

Mvh Pontus

Kul att höra att du är nöjd! Hittat lite på internet men många har gått
runt 700mil, det känns lite väl långt? Är rädd att dom är "plågade" och buskörda med alldeles för mycket.

Är det rimligt att ge 30tkr för en 700 -02 som gått runt 750mil?
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Kul att höra att du är nöjd! Hittat lite på internet men många har gått
runt 700mil, det känns lite väl långt? Är rädd att dom är "plågade" och buskörda med alldeles för mycket.

Är det rimligt att ge 30tkr för en 700 -02 som gått runt 750mil?
700 mil är inte så farligt långt, skotern är ju trots allt över 7 år gammal.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ski-doo Rev 440, det finns ju några runt 30k sträcket. Då får du lite modernare körställning, en nackdel det är ju en 440cc motor dvs något tätare kolvbyten och kanske lite mer känslig för höjdskillnader. Annars tror jag på Arctic Cat F5/F7 det är trevliga maskiner att köra. I alla fall F7 som jag har provkört en del, kan nog tänka mig att F5 är minst lika trevlig förutom effekten är lägre.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Har inte F5/F7 kort och lite smalare matta = inge vidare i puder?
Polaren (kör f5) svor i vintras att det aldrig mer skulle bli en kort modell ;)

vad är det för intervall på kolvbyte på en f5?
500mil? (kan ha fel)
Nått att tänka på innan det är för sent.

F5/F7 modellerna känns som om de var före sin tid i början på 2000-talet så det är ett bra köp, dock inge lössnömaskiner utan ledpiskare av rang.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Jag hade en f5 2004 tidigare och den var SVIN dyr i försäkring:eek: tyckte dynan var för mjuk men på 05-06 ska den vara hårdare.. trots att mattan är smalare så tar dom sig hyfsat för att vara kort, har för mig att mattan är lite längre än andra korta:hello:

Den drog 2.2L milen lungn/blandad körning
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag har en edge 600, så jag kan uttala mig i frågan. Jag tycker det är en väldigt trevlig skoter att köra, driftsäker, snabb, bra acc, bra i snön (för att vara kort). Dock saknar den en egenskap jag saknar, då den har väldigt svårt att lyfta på skidorna! Utom resovilligheten tycker jag det är en toppenskoter väl värd vad den kostar!

Mvh Pontus
När byter man kolvar på en Edge då vanligtvis?
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Jag hade en f5 2004 tidigare och den var SVIN dyr i försäkring:eek: tyckte dynan var för mjuk men på 05-06 ska den vara hårdare.. trots att mattan är smalare så tar dom sig hyfsat för att vara kort, har för mig att mattan är lite längre än andra korta:hello:

Den drog 2.2L milen lungn/blandad körning

Du var inte nöjd med din?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
På en skoter som är 7 år gammal tycker jag att man får räkna med att den gått en bit, så 700 mil är inte alls mycket. Enligt mig är det väldigt lite.. bara 100 mil/säsong.

Kolvbyte på edgen är väl kring 600 mil, men den kan säkert mycket väl gå 1000 mil på samma kolvar. De flesta byter ju i förebyggande syfte.

Hade jag varit dig så hade jag köpt en skoter med större motor än vad f5an har, men det är ju jag det :)
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Både edgen och f5 är fina skotrar, Edge har jag nog inte mycket negativt om då alla kompisar åkte edge i vintras och alla var driftsäkra och funkade bra både på och utanför leden, det enda felen som verkar vara rätt vanliga på edge är att man måste byta topplockspackning då skotern ändra börjar ryka mycket grå rök eller när den går varm intensivt. Har då i 2 fall av 2 jag känner till varit just den packnigen. sen brukar det hända att vändhjulen kan lossna. Sällan men kan hända. Ska du ha en edge duger 600 gott och väl, 800 blir både dyrare att försäkra och tanka. Just f5 har jag inte mycket erfarenhet av men körde en f7 förra vintern och det var den smidigaste skotern jag nånsin kört efter led, sen utanför leden funkade den också utmärkt. Som sagt 2 fina skotrar men jag skulle helt klart ha valt f-chassiet före edgen. Lycka till med köpet!
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Någon som ägt/äger en f5a 03 eller Edge 02-03 som har någon koll på vad man betalar per år i försäkringskostnader och ungefär hur törstiga dom är?
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Minns inte riktigt vad jag betalar för min försäkring. Min Edge drar ungefär 3,5 liter/mil vid hård körning.