Köpråd vector eller Rx-1

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Hej!
Jag är en grabb på 21 år som ska sälja min motorcykel och prova på skoter istället, har snöat in mig på Rx-1an.

Honda gör ju inte skotrar, så det kvittar egentligen vilket märke jag väljer:) men har haft Yamaha motorcyklar och har hört gott om skotarna. Vill även ha 4-takt och då verkar Yamaha ligga bra till. Dock har jag även upptäckt Vectorn. Är det stor skillnad prestandamässigt på dem?

Är det något speciellt man bör kolla efter på dessa maskiner?

Tack på förhand.
MVH
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
ja vectorn är för det första på 120hk och 3 cylindrigt å lite annan typ av fjädring broende på modell.
rx-1an har 150 hk och är 4 cylindrig å lite annan typ av fjädring broende på modell.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
ja vectorn är för det första på 120hk och 3 cylindrigt å lite annan typ av fjädring broende på modell.
rx-1an har 150 hk och är 4 cylindrig å lite annan typ av fjädring broende på modell.
Okej, jo det där motormässiga hade jag koll på. Men om man står i valet så att säga, vilken är att föredra?
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
okej.
ja men då kommer frågan hur kör du? du kanske inte alls ska ha en sån typ av maskin förstår du hur ja tänker.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
okej.
ja men då kommer frågan hur kör du? du kanske inte alls ska ha en sån typ av maskin förstår du hur ja tänker.
Jag kommer väl mest köra led och sjö, hoppa runt är inget för mig, lössnö har vi ju inte så mycket av här vid kusten:)
Helt enkelt en bra allround skoter som går billigt och bra är väl det jag är ute efter.
Jag har väl i princip redan bestämt mig för vilken maskin jag ska ha, dvs en vector eller rx-1a. Och har jag bestämt mig för nån maskin brukar jag hålla fast vid den. Så valet står mellan dessa, så om ni vill rekomendera någon av dom?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Och tänk att de som alltid uttalar sig om att Yamaha dels aldrig har haft någon själv och dels aldrig anmärker på vikten på MachZ eller Thundercat...

Inget inlägg hittills i tråden berör ju själva frågeställningen.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag tror juh personligen att en rx1 kan vara en lite för tung skoter med tanke på att han inte har haft en tidigare.. då är det nog mest skotern som kommer att vara ute o åka med han =P
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Jag tror juh personligen att en rx1 kan vara en lite för tung skoter med tanke på att han inte har haft en tidigare.. då är det nog mest skotern som kommer att vara ute o åka med han =P
Känns vectorn lättare då? Är bara lite "rädd" att jag ska tröttna på vectorn prestandamässigt.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
du kommer nog inte tröttna på vectorn, det du vinner i att vectorn är en smula mer lättkörd kommer överväga dom 20 hästarna som du får extra med rx1an.
sen finns det alltid v_kitt och lite annat lull som skrämmer upp maskinen lite om du nu skulle "tröttna"
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om du inte siktar på -06 och nyare så skulle jag försöka hitta en 05'as RX'1a. Den har monoshock boggien (samma som 06 och nyare maskiner)

Att sen Vector som är äldre än 06 skulle vara mer lätt körd är bullshit.
Den viktmässiga skillnaden är försumbar iaf om man jämför med en 05as RX1'a.

Dom 20 hästarna det skiljer gör en hel del det kan jag lova.

Kolla bara att alla uppdateringar är gjorda om du går på en 05'as RX'1a.
Byter du en till en Apex dyna och styrhöjare så har du en riktigt fin maskin.

Äldre RX1or kan jag inte uttala mig om då det till 05 hände en hel del.
Monoshock boggien, lättare stag i framvagnen, lättare avgas, lättad bromsskiva, magnesium både här och där. Mmm. Det surras om många saker som kom 06 men en hel del av dessa kom redan 05...

Skillnaden mellan vikt på 05 Vector / RX1 är som sagt försumbar.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Om du inte siktar på -06 och nyare så skulle jag försöka hitta en 05'as RX'1a. Den har monoshock boggien (samma som 06 och nyare maskiner)

Att sen Vector som är äldre än 06 skulle vara mer lätt körd är bullshit.
Den viktmässiga skillnaden är försumbar iaf om man jämför med en 05as RX1'a.

Dom 20 hästarna det skiljer gör en hel del det kan jag lova.

Kolla bara att alla uppdateringar är gjorda om du går på en 05'as RX'1a.
Byter du en till en Apex dyna och styrhöjare så har du en riktigt fin maskin.

Äldre RX1or kan jag inte uttala mig om då det till 05 hände en hel del.
Monoshock boggien, lättare stag i framvagnen, lättare avgas, lättad bromsskiva, magnesium både här och där. Mmm. Det surras om många saker som kom 06 men en hel del av dessa kom redan 05...

Skillnaden mellan vikt på 05 Vector / RX1 är som sagt försumbar.
Härligt! Nu börjar det ramla in lite svar!
Eftersom budgeten ligger på max 50 000:- så ser det tungt ut att hitta en -05a eller nyare. -05as vector under 50 000 är ju inga problem i dessa tider. Men som du säger, kan tänka mig att 20 hästar gör en del och trots att jag inte kört nå mycket tidigare så vänjer man ju sig fort. Vad kan man jämföra en vector med mot 2T? 600cc 2T? Väljer jag vectorn får jag ju nyare skoter med mindre mil, dock mindre effekt och det är ju en övervägande faktor.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Och tänk att de som alltid uttalar sig om att Yamaha dels aldrig har haft någon själv och dels aldrig anmärker på vikten på MachZ eller Thundercat...

Inget inlägg hittills i tråden berör ju själva frågeställningen.
Självklart skriver man inte i forum som detta utan att ha kött på benen....eller det gör väl en del nördar förståss:rolleyes:

Jag vet inte hur det är med andra som svarat tidigare i tråden men jag har haft en Rage -05a, Apex -06a och en Venture MP -08:a. Rage'n och Apexen är blyslädar (precis som de gamla dinosaurierna T-cat och MachZ) jämfört med motsvarande 2-taktare det kan ingen argumentera mot för det är kalla fakta. De jag närmast jämför med och har ordentlig erfarenhet av (mer än bara provkört) är Arctic Cat F6 SnoPro -08a och SkiDoo Renegade 600 sdi -07. Sen att de (Rage och Apex) är fullt körbara är en annan sak....mycket går ju att kompensera med effekt (som i Apexen's fall) men det är maskiner för jämna och hårda leder med svepande kurvor och sjöisar, det skall man ha klart för sig. Ingenting att ha när det blir bökigt och jävligt eller för den delen att ge sig utanför lederna med.

Jag undrar hur många som uttalar sig odelat positivt om 4-taktarnas köregenskaper som har kört ordentligt många bra 2-taktare....tvärtomfrågeställning så att säga:rolleyes:

Och för att återgå till frågeställningen....JA...det är ganska stor prestandaskillnad på Vector och RX-1, speciellt om du med den senare får en Apex med insprutar-4an och Deltabox II-chassit. Apex = prestanda som de vassaste 800 2-taktarna men tyngre och bängligare när det blir knöligt och krokigt på lederna. Vector prestanda som en ordinär 600 (nyaste insprutar 2-T 600-orna känns vassare/rappare) och samma nackdelar som Apex när det blir bökigt.

Sen finns annat som talar för 4-taktarna såsom Yamaha-kvalitet i största allmänhet och driftsäkerhet i synnerhet. De är byggda som stridsvagnar och motorerna bara går och går:cool:

Om du går upp 10.000 i pris till 60.000 kr kan du hitta en Polaris IQ 600 cfi -07:a....då får du en maskin som kör cirklar kring både Vector och Apex på ordinära knöliga svenska leder:D

Ha'de / Matti