Köpråd vector eller Rx-1

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Byter du en till en Apex dyna och styrhöjare så har du en riktigt fin maskin.
Yesss...å där rök 7-8000 kr till:rolleyes:

Skillnaden mellan vikt på 05 Vector / RX1 är som sagt försumbar.
Nä...även om absoluta viktskillnaden är liten är det fördelningen av vikt som avgör. Vectorn känns bra mycket lättare i nosen (skiljer 6-7 kg i motorvikt och de märks). I varje fall upplevde jag det starkt när jag under en veckolång tur för några år sedan ömsom åkte på min egen Rage -05:a och på polarens Warrior -04:a (samma chassi och boggi på dessa två modeller). RX-1:an kompenserar en del med effekt men när det är riktigt knöligt är den betydligt mer bänglig och framtung.

Så...om du inte kan få tag i en Apex....skulle i varje fall jag valt en Vector istället...helst en SP -06:a med Öhlinare runt om....då är den så bra på knöliga leder som dessa slädar nånsin kan bli :) Står en hel del sådana långmilare hos handlare (gamla hyrmaskiner vilket tack vare att det är Yamahakvalitet och 4T ändå kan vara bra köp)....bara att åka dit och skambuda ;)

// Matti
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köpt min dyan ny för 3000 lax hos handlare iofs ett erbjudande :) Brukar dyka upp på skroten då och då också...

Sen kan jag säga att mellan 04 och 05 så bantades det bort en hel del vikt på RX'en...
05 är lite speciell , lättad som f-n och det märktes när jag kastade på 08ans warrior boggie på min ink alla Yamaha orginal plåtar. Bara bakre infästningen var rejält mkt tyngre.

05an har andra a-armar som är lättare. Lättare avgas lite extra magnesium, monoshock boggien är lättare än den gamla osv. Sen har den mellan dynan också. Stoppade dit Apex dyna och styrhöjare för att på Vector SP körställning. (yes enda skillnaden på körställningen)

Sen slipper du oljeförbruknings "problemet" på 05ans modell också.
Men visst en fin 04'a och sen lite budget över till fix är ju nice också.

Det du kan då göra är fixa Apex framvagn från nån skrot tex, högre dyna , högre styre och byta boggie så har du en värsting maskin sen :)

Effekt lär du då inte sakna med en RX1a iaf.. det kan jag lova :)

Om man nu ska jämföra lite så är det annan framvagn på 05ans Vector/Rage mot 04as RX. Lite andra vinklar i framvagnen och ev känsla i "framtunghet" kan ju bero på just det.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Just det...tänkte inte på aspekter såsom skoterskrotar...där kan man ju naturligtvis göra fynd:)

Du har en idé där om framvagnsändringarna på -05:ans Rage kontra -04:ans Warrior (kortare styrspindlar och ökad caster var det va' !?). Kanske de ändringarna gjorde mer för känslan av hanterbarhet än de extra kilon Warriorn bar över skidorna. Den senare hade ju också smalare skidor skall i rättvisans namn sägas, på Ragen satt ju "mountainskidor" som standard:eek:

mvh / Matti
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vet inte om Ragen hade mountain skidor men det kom nya skidor -05 sen fick RX1MM -06 dom feta skidorna. Kanske kom med Vector MM men jag är osäker. Går ju att byta skidor också blir nästa grej på min maskin...
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Ja som sagt, rädd att jag lessnar på vectorns effekt. Men sitter det insprut. på vector -05? Om man trycker dit effektpipa + nån slags powercommander, hur mycket ger det?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Ja som sagt, rädd att jag lessnar på vectorns effekt. Men sitter det insprut. på vector -05? Om man trycker dit effektpipa + nån slags powercommander, hur mycket ger det?
Nej, insprutning på 3-cyl genesismotorn kom först på Nytron.

Skall du ha effekt är tydligen 3-cyl förgasarsnurran som gjord att turbomatas (långslagig och lågvarvig). Finns tom ett hål i tunneln (där 4:e avgasröret från 4-cyl normalt går, samma bulk/tunnel på Vector/RX-1) där man drar fram tryckröret från den aktermonterade turbon. Effektuttag på dryga 200 hk är en barnlek på denna motor....den är ohyggligt starkt och sunt konstruerad. Du slipper också nedväxlingsdreven som måste till på RX-1:an. På Vector sitter variatorn direkt på vevaxeln precis som på 2-taktare.

mvh / Matti
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag skulle gå på RXen så sen årsmodell som möjligt. Helst 05 eller nyare.
Vector SP skulle också kunna vara ett alternativ och sen förlänga till 345.

Om du funderar på vanliga vectorn gå då direkt på en RX1'a.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Hittat en -05as vector som gått strax över 100 mil för som jag nog kan få lös för under 50 lappen. Får väl byta upp mig när jag lärt mig köra om inte annat:cool: Frågade på "uppkörningen" vart bromsen satt:D