Köpråd Taiga Electric Snowmobile

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tror jag också, alternativ guidade skoterturer på led.

Känns inte alls som det kommer gå (i dagsläget iaf) med riktiga "djupsnö"maskiner - i varje fall i USA.. Kollar man tex när Turcotte kör, så är det ju led 2-3mil ut till en stuga och sen dagen efter åker ut dit dem ska köra. Fungerar ju som inte ladda mitt ute i en stuga...
Nä, det ska till ett väldigt kraftfullt elverk för att kunna ladda bara en enda elskoter inom rimlig tid. Mitt elverk i stugan kan ge maximalt 2,5kW, så säg att man har ett batteri på 60 kWh eller något så är det ett dygns (24h) kontinuerlig laddning för att få det från helt tomt till fullt. Ladda från halvfullt till fullt då 12 timmar, vilket väl är görbart om man låter elverket vara igång över natten. Men då som sagt bara för en enda skoter. Väsentligt mycket enklare i så fall att ha några bensindunkar med sig. Kanske även miljömässigt är bättre att bränna bensinen direkt i skotern än i ett elverk, måste ju vara en hel del förluster i att konvertera bensinen till elektricitet också.

Så gruppen användare som elskotrar fungerar för är väl rätt begränsad i dagsläget, i och med att både räckvidd och tid för att ladda (om man ens har möjlighet där man kör) ställer till det. Men får Taiga sälja till många skidorter och/eller turistföretag så kan de säkert gå runt. Med tiden så kanske deras skotrar kan bli ett alternativ för mig också, men där är vi inte ännu.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Verkar börja skeppa ut Nomad till de som beställde för nått år sedan nu. Aktien studsade upp 12% på nyheten (den ligger dock på ca1/3 av noteringsvärdet)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
En konkurerande tidning som bara finns på nätet hade provkört den, dom var inte jätte imponerad.
Sen var det väl inte direkt så uttömmande artikel i vanlig ordning heller.

Men finish etc. var inte på topp, vilket är lite trist, framförallt då det åtminstone förut kändes som mkt dom hade var BRP teknologi. Men alltid svårare att massproducera än bara trycka ut enstaka bra exempel (fråga Polaris).

Samma tidning testade Tayga eller vad ryss skotern heter med V800 4T motor och gav den idel beröm, och jag har sett dom och dom funkar säkert bra men nog är det Lada Niva stuk på grejerna. Så vet inte hur man ska se på det hela.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
En konkurerande tidning som bara finns på nätet hade provkört den, dom var inte jätte imponerad.
Sen var det väl inte direkt så uttömmande artikel i vanlig ordning heller.

Men finish etc. var inte på topp, vilket är lite trist, framförallt då det åtminstone förut kändes som mkt dom hade var BRP teknologi. Men alltid svårare att massproducera än bara trycka ut enstaka bra exempel (fråga Polaris).

Samma tidning testade Tayga eller vad ryss skotern heter med V800 4T motor och gav den idel beröm, och jag har sett dom och dom funkar säkert bra men nog är det Lada Niva stuk på grejerna. Så vet inte hur man ska se på det hela.
Reagerade också på Taiga i förhållande till Tayga omdömet. Visst det skiljer över 100kkr i pris på dom men tyckte ändå det var märkligt mycket hyllande av Taygan och rätt hård sågning av Taiga.
Tråkigt om de har en risig kvalité på Taiga då det lätt blir att det sätter sig som ett signum för märket. Än mer oroande är ju om den är så orolig att köra som Sledtrax uttryckte.
Hoppas dom ändå blir uppskattade av kunderna så dom får en hyfsad försäljning och har råd att vidareutveckla sin plattform. Själv inväntar jag tester av Taiga Atlas 180hk versionen då den känns mest intressant för mig, men det blir väl tidigast nästa vinter eller 2024 som den kommer ut till försäljning och då testas av skotermedia.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Man ser ju på bilderna att det är en slags touring modell dom körde. Att kommentera mattbredden på 38cm samt framvagnsbredd på 42'' är ju löjligt då det är branschstandard på denna touring typ. Sen att alla foton, oavsett skoter som testas, numera ska vara någon slags mountain-actionbild utanför spåret, gärna wrong-foot-forward samt avsluta med en 180 gradig vändning mot en driva har också blivit löjeväckande. Däremot så är det ju trist att fit-and finish inte verkar hålla måttet. Men testen som helhet gav jag inte mycket för.
 
Reactions: suregom

mathuyaar76

Ny medlem
9 nov 2022
1
3
3
23
India
hell yeah! I'm an engineer who has studied battery technology for years! Most current electric snowmobiles (pre production like taiga) max out their range at 70 or so miles. So you need a charging infrastructure because you could supercharge these is 25 ish minutes. Awesome you for the environment but I in the end don't think they are worth it at least yet. Being quiet and having instant torque is dangerous. Also batteries hate the cold. Taiga has a battery heater that drains itself to keep the battery warm. Not too much but batteries plus cold in efficient tracks and snow just don't really mix. But we'll see where technology progresses! It's a huge win for places like ski resorts! No maintenance or gas. Electric groomers are here too !
router login

watch IPL
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Saxat lite från Taigas Q3 rapport pressrelease

Taiga has utilized real-world data from its connected snowmobiles operating in fleets to further improve its snowmobile platform. The upcoming Nomad has been enhanced with better handling dynamics and chassis stiffness among other updates for improved robustness and capability. The Company has also improved the snowmobile platform's production efficiency through greater part integration.

Taiga is currently manufacturing its personal watercraft, the Orca, and expects to continue its production into the first half of 2023. Orca deliveries will continue in Canada and will be initiated in the southern United States in the coming weeks. Taiga will also begin production of its 2023 Nomad snowmobile in the first quarter of 2023.

In 2022, production continues to remain limited by various factors, such as, supply chain pressures, availability of raw materials and other components, manufacturing process optimization and volume related cost efficiencies. Taiga has invested in its supply chain and inventory in order to de-risk certain key components. As a result, it is now in a position to progressively ramp up its weekly production later in the fourth quarter of 2022 with the expectation of delivering 2,500 to 3,500 units for 2023. The current Orca production is expected to extend into the first half of 2023 with the snowmobile production beginning in the first quarter of 2023.

Dom som beställt Atlas och Ekko blir nog utan maskiner även vintern 2023 tänker jag.

Hela pressreleasen https://ir.taigamotors.ca/English/news/news-details/2022/Taiga-Announces-Third-Quarter-2022-Results/default.aspx
 
Reactions: klstjo

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön

Svensktillverkad(!) elskoter. Vad tror vi?
Jag tror mest på att den precis som Taiga bara funkar i skidbackar och på guideturer.
Kul ändå att det tillverkas skotrar i lilla Sverige igen! Eller man kanske inte ska ropa hej än. Skotrarna är än så länge bara planerade att göras i en förserie och man vet ju hur det brukar sluta...
Kul, men jag tror tyvärr att detta kommer gå i graven. En förserie på 5st skotrar som ska utgöra basen för en produktion av ev 50 maskiner till skistar.
Sen tror jag fasiken att det blir tufft att sälja en helt "oprövad" maskin med massa nackdelar som el idag innebär för ca 350k vilket kommer vara priset enligt en artikel, gäller att träffa otroligt rätt i allt om det ska ha en chans mot de stora etablerade tillverkarna. Känns som VD:n erfarenhet av snöskoter är typ 5km skotersafari i sälen :)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Blir troligen som för de stackare som köpte en tidig Tesla , istället för att fabriken testar innan release får kunden göra det ....

Man behöver nog ha bra kondition för att ta sig hem igen men å andra sidan kommer elskotrarna inte så långt i verkligheten innan batteriet tar slut så jag kanske är onödigt pessimistisk .

Idén är egentligen inte dum men varför inte släppa en snikversion först med klen motor och lite mindre batteri så att den troliga målgruppen ( storstadsbor med miljöångest ) inte begränsas av ett hiskeligt pris ?

Ska du bara skjutsa dig och frun en halvmil efter pistad led upp på fjället behövs inte mer än 40 hästar
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Blir troligen som för de stackare som köpte en tidig Tesla , istället för att fabriken testar innan release får kunden göra det ....

Man behöver nog ha bra kondition för att ta sig hem igen men å andra sidan kommer elskotrarna inte så långt i verkligheten innan batteriet tar slut så jag kanske är onödigt pessimistisk .

Idén är egentligen inte dum men varför inte släppa en snikversion först med klen motor och lite mindre batteri så att den troliga målgruppen ( storstadsbor med miljöångest ) inte begränsas av ett hiskeligt pris ?

Ska du bara skjutsa dig och frun en halvmil efter pistad led upp på fjället behövs inte mer än 40 hästar
Nu tror jag målgruppen är skidanläggningar och guide-verksamhet plus en liten skara privatpersoner. Sen är det inte direkt mycket dyrare att ha mycket effekt i ett eldrivet fordon. Gissar att Taiga har samma motor i 90, 120 och 160hk drivlinorna (160hk finns bara idag i Orca vattenskotern) men olika batteripaket.
BRP släppte ju sina elskotrar i år i en liten upplaga och jag har för mig att de är både dyrare och på betydligt lägre effekt än Nomad.