Köpråd Taiga Electric Snowmobile

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vad har Löfven och genuscertifiering med något att göra? Fattar att du ogillar S, men det är ingen unik merit.

Men ja, lägga en enorm summa pengar på något och köpa grisen i säcken är vanskligt.
Det kräver ekonomi,tilltro och nerver av stål.
Jag personligen saknar alla 3, men inser också att dagens maskiner är förra årtusendets teknik.
Så det är klart att förbränningsmotorerna kommer försvinna, frågan är bara när.
 
Reactions: Psycho Dave

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad har Löfven och genuscertifiering med något att göra? Fattar att du ogillar S, men det är ingen unik merit.

Men ja, lägga en enorm summa pengar på något och köpa grisen i säcken är vanskligt.
Det kräver ekonomi,tilltro och nerver av stål.
Jag personligen saknar alla 3, men inser också att dagens maskiner är förra årtusendets teknik.
Så det är klart att förbränningsmotorerna kommer försvinna, frågan är bara när.
Om man med jävulens våld vill skapa sig lite avdrag hellre än att skatta bort dom var grundidén.
De genuscertifierade krocketklubborna var det värsta "tjollret" jag med tre sekunders betänketid kunde komma på men antagligen överglänser verkligheten mina fantasier med råge.... och Löven får stå ut med att vara posterboy för dumheterna, han är trots allt chefsnöt och hörs vilja ta ansvar.

Förbränningsmotorerna är nog som du säger på utdöende, min förhoppning är dock att en annan lösning hinner fram innan batterivansinnet helt svept över världen!
 
Reactions: snötoken

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo men det är ju tillverkarens angivelse under optimala förhållanden, man hade ju velat se lite verkliga värden på det.
Verklig räckvidd i ospårat och lite halvhård körning är ev inte mer än max 3 mil med Ecco Mountain 180hk för en 2,5" matta 154" lång går svintungt även om den har lövtunna kammar utan en massa veck. Sätter man dit sin egen favvomatta lär den bara gå 2 mil Bondocking. På fin led med ecco körning kan man ev komma 7-8 mil med den maskinen hoppas jag.
Jag hoppas jag har fel ang räckvidden men jag är rädd jag har rätt.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
"The Standard version (98 km range) will have a “ride ready” weight of 242 kg (534 lb), while the Extended model (131 km range) will have a weight of 266 kg (586 lb)."

Lite skillnad på 13 mil och 3 mil, hoppas för alla som köper den att du har fel boost och att sanningen åtminstone ligger nånstans där i mellan 🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
"The Standard version (98 km range) will have a “ride ready” weight of 242 kg (534 lb), while the Extended model (131 km range) will have a weight of 266 kg (586 lb)."

Lite skillnad på 13 mil och 3 mil, hoppas för alla som köper den att du har fel boost och att sanningen åtminstone ligger nånstans där i mellan 🙂
Vi kan ju jämföra den med en nyare 155" Polaris 850 och Brp 850 för de kan köras på så lite som 1,45lm otroligt nog. Lägsta siffran någon uppgett här på forumet är 1,45lm. Kör man däremot dem i djupare ospårad snö hårt så drar de minst 5lm och 8lm är inte ovanligt.43l tank räcker då 29,6 mil led och 5,3-8,6 mil i djup snö rel hård körning. Elskotern bör dra liknade mer energi i djup snö så 2-3 mil är nog en bra gissning. Ska jag va helt ärlig tror jag inte den klarar 2 mil ens om man kör lika hårt som en bensinmaskin då den drar 8lm.
Men hoppas jag har fel för de vore ju helt otroligt bra om man kan köra hårt i djup snö 5 mil som ex för då har den samma räckvidd som en 43 liters tank på liknade soppamaskin. Som ni hör är de förmodligen omöjligt än så länge med dagens batterier. Tänk på att maskinen med största batteriet väger 266 vs en Polaris som väger 189 + ca 34 kg full tank och olja = 223kg kg men den blir lättare under tiden man kör, de blir inte elskotern.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om man med jävulens våld vill skapa sig lite avdrag hellre än att skatta bort dom var grundidén.
De genuscertifierade krocketklubborna var det värsta "tjollret" jag med tre sekunders betänketid kunde komma på men antagligen överglänser verkligheten mina fantasier med råge.... och Löven får stå ut med att vara posterboy för dumheterna, han är trots allt chefsnöt och hörs vilja ta ansvar.

Förbränningsmotorerna är nog som du säger på utdöende, min förhoppning är dock att en annan lösning hinner fram innan batterivansinnet helt svept över världen!
Nu ger inte jag heller mycket för Löfven, enligt mig hade han fel igår, han har fel idag och han kommer att ha fel imorgon. Det sker liksom på automatik.

Men om vi lämnar politiken för nu, vilka alternativ till el ser du som rimliga eller rentav troliga? Frågan är uppriktig, jag tror inte på eldrift som lösning i fordon.
Inte p.g.a prestanda 0-100km/h eller att man inte tar sig nog långt. Inte ens p.g.a att ersätta ett batteri överstiger fordonets värde.
Men däremot har jag svårt och se vart all denna el ska komma ifrån och hur man ska få en fungerande infrastruktur som kan leverera elen.
En viss procent eldrivna fordon lär det komma att finnas, men den totala revolutionen lär utebli.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Nu ger inte jag heller mycket för Löfven, enligt mig hade han fel igår, han har fel idag och han kommer att ha fel imorgon. Det sker liksom på automatik.

Men om vi lämnar politiken för nu, vilka alternativ till el ser du som rimliga eller rentav troliga? Frågan är uppriktig, jag tror inte på eldrift som lösning i fordon.
Inte p.g.a prestanda 0-100km/h eller att man inte tar sig nog långt. Inte ens p.g.a att ersätta ett batteri överstiger fordonets värde.
Men däremot har jag svårt och se vart all denna el ska komma ifrån och hur man ska få en fungerande infrastruktur som kan leverera elen.
En viss procent eldrivna fordon lär det komma att finnas, men den totala revolutionen lär utebli.
Elmotorn lär nog vara med i bilden, det är batterierna som inte "håller". Nu är bränslecesstekniken ineffektiv och krånglig, men om man plöjde ner bråkdelen av forskningspengarna som nu kastas efter batteritekniken i forskning kring vätgasframställning och lagring kanske det gick komma vidare där?!?! Vore då helt säkert att föredra framför batterier.....


Varför inte ångmaskin med kärnkraft som energikälla, de funkar ju på Hangarfartyg :)
Hangarfartygen är så otympliga på skrå!!
....och ingen kommer ha råd att köpa spyneonfärgade dekalkit till ett sånt heller!! =)
 
Reactions: Boost III

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vätgas är nog en trolig väg iofs.
Toyota har väl börjat lägga krut på att utveckla den tekniken om jag minns rätt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Oj vad det spårat här.
Tror ni får leva med batteritekniken ett tag.
Hur mycket pengar tror vi lagts på utveckling av förbränningsmotorer kontra batterier genom åren?

Både Polaris och Ski-Doo kommer med eldrivet inom några år. Blir spännande att se vart det tar vägen. En snöskoter känns ju spontant väldigt svår att få men framtiden får utvisa. Att slippa röken vore rätt skönt dock.
Men vi håller väl på med den enda hobbyn utan krav på katalysator så hur fort saker kommer gå kan man väl gissa.

Snowtrax har ju kört Atlas nu. Men orkar inte ens dela den då det bara var ett reklaminslag som inte sa ett skit.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu vart jag förvirrad jag har blandat ihop Ryska Tayga med Tiaga Canada. Jag va förundrad över att Ryssarna va först med en toppmodern elskoter, men tänkte att de va ju först upp i rymden så de är nog möjligt :)
Jag har för mig jag sett prisbilder för Europa men mins inte priserna?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vet inte om det spårat ut så mycket om det pratas batteriers vara eller icke vara i samband med en batteriskoter.

Batterier är skit, att dom finns i den skala dom gör har mer med politikers oförstånd att göra än att dom är bra.
Å andra sidan så lär väl ett skoterbatteri ha minst samma praktiska livslängd som en tvåtaktsturbo så =)
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nja, finns ett klipp där en kille snackar lite om hans upplevelse av Ekko modellen, längre in i klippet så provkör han den även fast inte i djupsnö direkt. Tror man får vänta tills någon oberoende faktiskt testar den på riktigt, just nu känns de flesta "tester" lite bias...

 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det man vill se är ju ett test med utlåtande från en konsument. Men det lär tyvärr dröja.
 
Reactions: Tengil

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tror faktisk att vi inte kommer se någon riktig körning med denna maskin tyvärr. De visningar än så länge är ju pinsamt.
De som köper denna nu kommer inte köpa den för att få den optimala lössnömaskinen, utan av andra anledningar.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Verkar som att jag tillhör en minoritet som tror deras tre maskiner kommer bli kanon för rätt brukare. Dom är ju inte för alla, det säger ju t.o.m. Taiga då deras primära fokus är mot uthyrare och skidanläggningar med den här första generationen. Utöver det är det ju för folk som kör begränsade sträckor eller kan leva med att behöva ladda mitt på dan när de kör längre. Som jag förstått det så har många av de privatpersoner som förbokat en maskin varit sånna som inte velat ha skoter tidigare pga avgaser och servicebehov av 2t. Så det är väl jättebra att det kommer en ny aktör som breddar sporten till en större köpargrupp.
Den jag är skeptisk till är Ekko då den känns mest för super-el-entusiasterna. Taiga är och kör den nu iaf om man följer dom på instagram/FB. Dock inget puderföre tyvärr.

Jag hade gärna haft en Atlas då jag sällan kör över 8mil på en dag (antar att det blir trolig räckvidd vid mer aktiv körning) och jag skulle inte sakna 2t-ljudet som många verkar älska. Dock är det tre saker som gör att jag inte kommer köpa en. Det är deras första årsmodell och oprövad, priset på den med stora batteriet lär inte vara gratis samt att de ggr jag åker längre skulle det inte funka med en elskoter i dagsläget.

Såg att någon kommenterade att batterierna inte funkar i kyla men det är ju i den miljön Taiga byggt skotern för. Batterierna förvärms precis som när man varmkör en 2t innan man åker iväg när det är kallt. Har man den på laddning så är det bara att åka iväg då batterierna håller rätt temp under laddning.

Blir även spännande att se vad BRP släpper för fordon de kommande 4-5åren då de ska plöja in nästan 3miljarder i elfordonsutvecklingen. Och Polaris släpper väl sin el-Ranger till årskiftet så de satsar även de på eldrift.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jag håller med, all utveckling inom skoterbranschen är spännande, tycker det här är minst lika intressant som tvåtaktsturbon. Det passar inte alla, så är det. Man kommer aldrig kunna få en elskoter att vara intressant för alla kundgrupper. Men för de som gillar innovativ teknik och kan tänka sig att köra utan avgaser eller lång räckvidd kan det verkligen passa. Även om det lär dröja innan vi kan se ett riktigt test så ser jag ändå fram emot den dagen då det slår igenom, även på den svenska marknaden. Börjar de större tillverkarna att satsa på detta så är det nog en tidsfråga innan vi ser detta koncept i Sverige.
 
Reactions: mas