Köpråd crossover

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Åker mest själv och mest led men vill ändå kunna ta mig fram på sidan av leden, är 345 matta det bästa eller? Ska ha drag och ibland ha med familjen både på skoter n och i pulka bakom. Tittat på blocket och läst på forumet, fastnat för några olika maskiner.

Tittat på Renegade, Crossfire med 345 matta samt x-trim och Viper mountain 365 matta på båda va?

Vad täcker mina behov bäst samt köpråd på den maskinen.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag hade satsat på en x-trim-09!
Otroligt trevlig skoter att köra! Inga problem att dra pulka med familjen, spåra i lössnö och ändå underbar fjädring när du vill spöa leden eller hoppa av dig lite! Mycket lättkörd, i alla terränger. Ultimata crossovern enligt mig!
 
D

Deleted member 6797

då är ju en polaris sks 800 03a ett bra val. har haft en sån och gillar man halvlånga skotrar så är de ett bra val. den är 365
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Lynx Super touring 600 -04? xD En Sportig touring med fina dämpare och bra fjädring. Tror även dämparna är renoveringsbara!

Dom ser ut såhär:

 
Last edited:
D

Draken

Men snälla nån det där är ingen crossover,det där är en stridsvagn a´la 350kg.

En crossover tar sig fram i snön,det gör inte den där.

Renegade för det priset skulle jag inte köpa,isåfall en zrmodell i 6-700cc utförande.
Liknande denna: http://www.***********/pajala/Renegade_600_ho__03_121_mil_20900054.htm?ca=1_11&w=3
Fast det hade ju varit bättre med 44 matta.
Men hur som helst ingen gammal och långmilad revmodell iallafall.


Xtrim finns nog inte så mycket att välja på för dom pengarna,är väl bara 550f som finns och den är ju ingen raket direkt.

Crossfire är ingen dum maskin.

Yamaha är inte heller dumt.
 

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
x-trim -09 ! farsan har en, helt underbar faktiskt. 08an var inte alls lika trevlig men den här drar du pulka med, surfar i lössnön och hoppa fungerar också bra :) Snackar inte om nå 30 meters hopp nu men ni förstår nog.
 
D

Draken

x-trim -09 ! farsan har en, helt underbar faktiskt. 08an var inte alls lika trevlig men den här drar du pulka med, surfar i lössnön och hoppa fungerar också bra :) Snackar inte om nå 30 meters hopp nu men ni förstår nog.

Ok,jag tar den för 45k osedd!! :bootyshake:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vipern går juh riiiktigt bra i motorn och på led men den e inte nå vidare att ta med familjen på då proaction boggien inte är enligt mig den bästa (om du ska ha nån bakpå).

Dessutom om du ska ha en lynx ska du nog kika på en rangermountain 800 då den är bra i fjädringen, på den kan du nog lasta på en halvtjock kärring utan att den vill slå igenom :) .

Crossfiren är nog det bästa valet om du hittar en i din prisklass, det är om nåt en riktigt bra alloround skoter.

renegaden kan jag inte uttala mig on då jag aldrig kört en rev renegade, men den borde juh vara bra antar jag....
det gäller väl bara att hitta en maskin som passar dig o din körstil,
det bästa är väl att prova sig fram tex testköra nån bekants skoter på en liten tur =P
 
D

Draken

Vipern går juh riiiktigt bra i motorn och på led men den e inte nå vidare att ta med familjen på då proaction boggien inte är enligt mig den bästa (om du ska ha nån bakpå).

Dessutom om du ska ha en lynx ska du nog kika på en rangermountain 800 då den är bra i fjädringen, på den kan du nog lasta på en halvtjock kärring utan att den vill slå igenom :) .


Jag köpte en yamaha med proaction boggi ny -98 och körde över 1000 mil med den och en del gånger var vi två på och det var inga som helst bekymmer trots att jag körde hårt och att vi vägde kanske 140 tillsammans.:hmmmm2:

Ranger Mountain?
Ok själva skotern i sig är bra men finns det nån endaste 800 av zrmodellen som inte racklat? Tror dom är lätträknade.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jag köpte en yamaha med proaction boggi ny -98 och körde över 1000 mil med den och en del gånger var vi två på och det var inga som helst bekymmer trots att jag körde hårt och att vi vägde kanske 140 tillsammans.:hmmmm2:

Ranger Mountain?
Ok själva skotern i sig är bra men finns det nån endaste 800 av zrmodellen som inte racklat? Tror dom är lätträknade.
Väger din kärring bara 40kg? :ciao:
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Supertouring 600 går bort, tung, osnygg och för klen.
Det blir nog någon av ungarna på skotern och hon i pulka så skotern behöver bara klara 100kg.....

Hur är en vipermountain efter led, är trots allt en mountain!
Funkar det att sätta drag och dra kälke efter en crossfire 700, man vill ju kunna krypköra någorlunda. Är det någon som haft problem med rackel med en sån? Annars verkar det ju vara mkt skoter för pengarna, man får en -06 alternativt en -04 renegade för ca 45K vad är bättre av dem två för mig som kör mest led men inte vill sitta pluggad eller hålla full gas om man ska på sidan av leden.
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Testköra nu blir lite svårt, iaf fall i Boden där jag bor =)

Man vill ju handla nu när priset är lägre
 
D

Draken

Väger din kärring bara 40kg? :ciao:
haha,hur tänkte du nu?



Hur är en vipermountain efter led, är trots allt en mountain!
Funkar det att sätta drag och dra kälke efter en crossfire 700, man vill ju kunna krypköra någorlunda. Är det någon som haft problem med rackel med en sån? Annars verkar det ju vara mkt skoter för pengarna, man får en -06 alternativt en -04 renegade för ca 45K vad är bättre av dem två för mig som kör mest led men inte vill sitta pluggad eller hålla full gas om man ska på sidan av leden.
En viper mountain är inga problem att köra led med.

En cf7 är ingen dum maskin alls!
Skulle välja en sån alla dagar i veckan före en gammal renegade.
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Gammal renegade, tänkte mig från -04 men det kanske var det du menade?

Om jag åker och tittar på en cf7 förutom sprickor i variator och boggie?
 
D

Draken

En riktig karl väger väl ändå över 100 kg....

Haha,och en riktig tjej under 40?

Men nu har jag gjort mig av med tjejen och börjat träna så det verkar skita sig i vilket fall som helst.
Men om man går ner ett par kilo så kan man skaffa en tjej som inte behöver vara anorektiskt lagd för att få samma matchvikt på skotern :rolleyes::laugh:
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Cf7 verkar vara en trevlig maskin. Dock lite för mjuka variatorer då man ska iväg, iaf den jag sett. Men det är väl bra om man ska krypa kanske :)
 
B

Biosteel

Tips på svaga punkter på xfire 700 förutom boggieskenorna?!

finns nog egentligen inte så många svaga punkter då man kör som folk. dessutom skulle jag rekomendera en xfire 700 som en crossover maskin =):ciao: