Köpe av 509 googles alternativ hjälm

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Tacksam för alla svar!

Detta är ju oändligt, funderar på att köpa en riktigt billig hjälm så att en har en bara till att börja med.

De som jag hittar och gillar kostar nästan uteslutet från 2000kr och uppåt, men det kanske är normalt pris. Rentav billigt ?

Till val av goggles så tror jag att det faller på ett par orange eller gula med möjligt ett tillvals glas som är vanligt glas.

Men kollar en på 509 så säger det ju "backordered last october" på nästan alla glasögon av sinister x5, betyder detta att de inte få in någe mer detta år ?

RedMarathon

Medlem
7 apr 2013
16
0
1
Holmsund
Det viktigaste är att den sitter skönt på skallen.

Sinister X5 finns att köpa i några skoterbutiker i Umeå fortfarande, dock finns inte alla modellerna kvar.

Beställde extra glas Polarized Yellow, skönt att ha ett allroundglas, känns lite stökigt med att byta glas efter väderförhållandena som ändras.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
250g är en väldigt kännbar skillnad på skallen efter en dag, se det så här köper du en lite billigare hjälm säg 1500-2000 spänn å dyra glasögon då har du kastat dom i sjön, köper du en dyrare hjälm kan köpa billigare glas å köpa nya utan att ha kastat bort lika mycket.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Det viktigaste är att den sitter skönt på skallen.

Sinister X5 finns att köpa i några skoterbutiker i Umeå fortfarande, dock finns inte alla modellerna kvar.

Beställde extra glas Polarized Yellow, skönt att ha ett allroundglas, känns lite stökigt med att byta glas efter väderförhållandena som ändras.
Ja har har sett att en butik hade x5 i Sverige för strax under 1000, tror att helt vanligt glas är mitt att börja med.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Sv: Re: Köpe av 509 googles alternativ hjälm

250g är en väldigt kännbar skillnad på skallen efter en dag, se det så här köper du en lite billigare hjälm säg 1500-2000 spänn å dyra glasögon då har du kastat dom i sjön, köper du en dyrare hjälm kan köpa billigare glas å köpa nya utan att ha kastat bort lika mycket.
Så sant så sant! Köper ett par med vitt glas på Biltema för strunt pengar och ser hur bra de fungerar. Har varit osäker på vilken färg av glas, eller om jag tar hem något billigt från eBay.

Om jag ska satsa på en bra hjälm som är lätt, vilka är det då som gäller ? Jag vill gärna hamna kring 2000kr, men är det en som är riktigt bra och har hög klass kan jag nog gå upp en 500kr. Känns nästan som uteslutet att en får handla utanför Sverige. Fast det var ju en som länka den där terminator hjälmen här i Sverige för strax under 2500 om jag inte minns fel.

Jag har ingen aning vad jag jag ska ha för något :/

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
105
63
Örnsköldsvik
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_IE/?ViewObjectID=21873313&Currency=SEK

Har en sån hjälm och är nöjd med den. =)
Väger 1050gram i storlek medium har jag för mig. Gick på runt 1800-1900kr hem till dörr för mig från Fc moto. Finns i sVerige för liknande pris tror jag. =)

Ska försöka hitta nån bättre bild eller sida men explorer bråkar..

Edit:

http://www.24mx.se/crosshjalm-oneal-812-svart

Bättre bild där på en helsvart, har själv en helvit. Hade fel på vikten tydligen. =) 1150gram. Men har vägt min egen medium hemma på köksvågen och har för mig den vägde en gnutta mindre dock.. Aja:p

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_IE/?ViewObjectID=21873313&Currency=SEK

Har en sån hjälm och är nöjd med den. =)
Väger 1050gram i storlek medium har jag för mig. Gick på runt 1800-1900kr hem till dörr för mig från Fc moto. Finns i sVerige för liknande pris tror jag. =)

Ska försöka hitta nån bättre bild eller sida men explorer bråkar..

Edit:

http://www.24mx.se/crosshjalm-oneal-812-svart

Bättre bild där på en helsvart, har själv en helvit. Hade fel på vikten tydligen. =) 1150gram. Men har vägt min egen medium hemma på köksvågen och har för mig den vägde en gnutta mindre dock.. Aja:p
Tänker som så att väger hjälmen 1100-1200 kan jag lika gärna köpa Biltemas hjälm för 650kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Offroadhjalm-82725/

Jag ändå läst hyfsat bra recensioner om den hjämen och att då hitta likvärdiga som kostar med råge 1000-2000 kr mer och väger 200-300gram mer så känns det inte vidare prisvärt.

De flesta jag sett som väger 950gram är då i storleken small/medium och går en upp på XL så väger de ändå 1050-1100gram.

Någon här som provat biltemas hjälm och hur skön den är, att stänga ute ljud känns ganska så lönlöst på en skoter, ska ju låta lite :p

Kan väl tänka mig att airoh hjälmarna för 2000 är bättre... Eller är det mycket märket en betalar för ? När hjälmar som THH-TX 12 kostar 40£ från http://m.dirtbikexpress.co.uk/helmets/motocross_helmets/thh_motocross_helmets/thh_tx-12_helmets

Inklisive frakten frakten på 25£ och en slutkostnad på runt 650 kr som biltemas, nu väger väl den förvisso lite mera också. Och då känns biltemas för de pengarna och den vikten riktigt prisvärd.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
105
63
Örnsköldsvik
Vad väger Biltemas hjälm i storlek XL då?:)

Aldrig ens dragit på mig en biltema hjälm så låter det vara osagt hur skön dom är.

Men jag skulle säga att ja, Airoh hjälmarna är riktigt jäkla sköna hjälmar. Många ggr värd den extra peng dom kostar. Men då ska man köpa dom till rabatterat pris. För att lägga 5k eller vad dom går på i Sverige ursprungligen är bara sjukt.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Skulle gissa på att biltemas landar på kring 1335gram för en L, så säkert 1400g för XL med andra ord likadan som THH's varianter.

Airoh stelt väger ju 950gram, men är det en produkt som utgått ? Och ersatts av enbart aviator och terminator.

Nä jag måste hitta ett rejält nedsatt pris, är ju ohållbart att betala priser som 5500 för en carbon lättviltshjälm eller ner till 4000. Är ju samma pengar som servicen på skotern inför vintern går på...

Får jag ner ett pris till 2000 kronor för en så Airoh hjälm som ser bra ut så klipper jag nog till, men många vill rusa vidare i pris till en 500 mer och så har de satt ett löjligt "frifrakt" pris på 2500kr.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jag har kört med biltema hjälm i två år (mattsvart och stilren). Tyckte den var bra har inget att anmärka på faktiskt väger ju inte mer än en vanlig hjälm och satt skönt. Böt till en 509 nu för att min Biltema blev stulen ^^ Jag har ganska mycket problem med imma när jag kör, då jag svettas som en gris^^ jag har hört och läst att 509s grejor ska vara de som är bäst mot just det så man får ju se nu i vinter:)

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Jaja, har man dåligt med kosing så får man köpa det man har råd med.
Vad är det för jävla attityd ? Handlar snarare om prioritet att jag är inte intresserad av att lägga över 3000kr på en hjälm med ett klistermärke som kostar skjortan.

Här rådfrågar jag om en hjälm för 2000kr, max 2500. Och får som svar att jag ska köpa en för 3500kr...

Är som att du går in till en bilhandlare och ber att få titta på en bil för 400 000 och får som svar köp denna för 600 000...

Last edited: