Köpe av 509 googles alternativ hjälm

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Gokväll! Har lusläst allt jag hittat kring att köpa en hjälm samt glasögon från alla olika märken, och än mer har jag irrat ut mig i snårskogen ;)

Har fallit för 509's produkter och gillar deras glasögon skarpt, samt att jag sett många god ord om dem.

Skulle även behöva en ny hjälm och är inte alltför sugen att lägga ut pengar för flera tusen. Det jag snappat upp tidigare är att de amerikanska hjälmarna inte ska passa med godkända europeiska föreskrifter gällande försäkring om en olycka sker, hur är det med detta i dagsläget ?

På 509's http://www.509films.com/store/509-evolution-helmet.html hemsida och hjälmmodellen "Evolution" så står följande:
Safety Meets or exceeds DOT, ECE 22/04 & AS safety standards

Och det är väl om inte annat samma säkerhetsklassificering som i Sverige ? Eller har jag fattat fel.

Har även sett länkar till http://www.dirtbikexpress.co.uk/ och dess hjälmar som då är airoh så passar 509's glasögon utmärkt, men som sagt dessa kommer upp i en prisklass som känns för mycket för mig, just för stunden.

Den storlek jag letar efter är xl och jag tror att det viktigaste för mig är vikten, då jag har en nackskada och i längre skoterturer inte vill belasta alltför mycket vikt på huvudet. Det jag blir skeptiskt till här är ju att "carbon" modellerna väger kring 950g-1kg och de "vanliga" runt 1250gram, på pappret känns det inte så värt att lägga ett par tusen mer för en vikt av 250gram.

Hur stor skillnad är det för er som provat dessa "lättvikts hjälmar" ?

Om vi nu koncentrerar oss på glasögon, jag personligen har aldrig gillat att ha sådana för att jag stör mig på ljuset, har då provat gröna/gula och mot orange hållet. Har dock ett par "Elton John" brillor från 70-talet som är just orange och ljuset de ger känns jäkligt avkopplande :bigsmile:

En har ju varit och provat i butik, men det ger liksom inte samma känsla som när allt är vitt ute i kontrast. Personligen vilka glasögonfärger känner ni andra är mest behagliga ?

De jag kolla på hos 509 är sinister, tycker givetvis att "black ops" modellen är gör frän. Men svart glas hur funktionellt är det ?

Samt en fråga som är lite annorlunda kanske, jag ser ganska så dåligt utan glasögon om en ska se detaljer. Kan en ha glasögon under någon av dessa "googles" ? Eller är det linser som gäller.

Tack på förhand Joel

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jag fick hem evolution hjälm och sinister x5 från staterna för nån vecka sen. Evo hjälm och Evolution brillor;)
Jag har ju inte "fält testat" dem än men tycker att de verkar bra nu såhär i hemmet iallafall. Jag upplever inte hjälmen som tung. Men jag är 185cm lång och väger 88kg och har inga problem med nacken så kanske inte är rätt person att uttala mig om tyngden på hjälmen. Men ca 2400kr för hjälm, brillor och andningskydd är väldigt prisvärt! (Med frakt och tull). Hjälmen och brillorna är ju gjorda för varran och de sitter otroligt bra måste jag säga. :)

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Jag fick hem evolution hjälm och sinister x5 från staterna för nån vecka sen. Evo hjälm och Evolution brillor;)
Jag har ju inte "fält testat" dem än men tycker att de verkar bra nu såhär i hemmet iallafall. Jag upplever inte hjälmen som tung. Men jag är 185cm lång och väger 88kg och har inga problem med nacken så kanske inte är rätt person att uttala mig om tyngden på hjälmen. Men ca 2400kr för hjälm, brillor och andningskydd är väldigt prisvärt! (Med frakt och tull). Hjälmen och brillorna är ju gjorda för varran och de sitter otroligt bra måste jag säga. :)
Jag är 2 cm längre och 2kg tyngre så skulle säga vi är bra likadan :blink1:
Får lägga nuvarande hjälm på vågen och se skillnaderna, men då är det mörkt glas i dina glasögon ?

Det är ju ett förmånligt pris en får om en beställer både googles och hjälm :) Det här andningsskyddet, vilken funktion fyller det ? är det för att det inte ska bli kallt runt munnen, eller duger en facemask av tyg lika bra.

Hur mycket fick du betala i straff på din införsel ?

Hade gärna velat kört på ett par oranga glas, men allt ser ju ut att vara "back ordered" betyder det att det är slutsålt och de väntar på nya ?

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Ja då har jag funnit svaret på min egen fråga att de är ECE och DOT godkända så det blir väl bara att välja modell :)

Då återstår vara färg på glaset, hur fungerar det med svarta, antar de är som solglasögon. Hur blir det när det är mörkt ute ? Ser en något överhuvudtaget.

Ska ställa den där roliga frågan, vilken färg är bäst i vinterklimat dagtid som kvällstis ?

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Körde sista svängen med rosa glas förra året, sinnesjukt bra! Speciellt när det började skymma lite, man såg överlägset bra.
Annars brukar jag ha blåa på dagarna, fast blir nog rosa hela tiden denna säsong :)

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Tjo, Köpte själv 509 Aviator när jag bodde i staterna. Otroligt Nöjd!

Ett tips till er som ska köpa 509 Hjälm

THH TX-12

Samma hjälm som 509, de lackar bara om den. Sen vet jag inte hur mycket som skiljer i stoppningen men plasten är densamma. 509(och många andra) köper skalen från THH och lackar om den sen tar de 2000kr mer.

Fick hem min THH TX-12 för 770kr med frakt till dörren från http://www.dirtbikexpress.co.uk/
eftersom det är inom EU ingen tull osv plus att de är europeisk säkerhetsklassning.
Sluter i princip helt tätt mot mina Aviators. Kört 1 säsong och är fruktansvärt nöjd med hjälmen.

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Tjo, Köpte själv 509 Aviator när jag bodde i staterna. Otroligt Nöjd!

Ett tips till er som ska köpa 509 Hjälm

THH TX-12

Samma hjälm som 509, de lackar bara om den. Sen vet jag inte hur mycket som skiljer i stoppningen men plasten är densamma. 509(och många andra) köper skalen från THH och lackar om den sen tar de 2000kr mer.

Fick hem min THH TX-12 för 770kr med frakt till dörren från http://www.dirtbikexpress.co.uk/
eftersom det är inom EU ingen tull osv plus att de är europeisk säkerhetsklassning.
Sluter i princip helt tätt mot mina Aviators. Kört 1 säsong och är fruktansvärt nöjd med hjälmen.
Vad väger den där THH hjälmen?

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
oj tack för den länken! Det var inga dåliga priser och de är ECE godkända också, som tidigare vad väger dessa hjälmar ? Samt passformen hur känns de.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Om du har en tidigare nackskada tycker jag definitivt det är värt dom extra pengarna för dig att köpa en lättare hjälm!
Jag själv kör med en V3 carbon hjälm som väger 1250g men använder ibland en Airoh som väger cirka 1000g. Jag lovar dig, det känns stor skillnad när huvudet kommer i rörelse även fast det bara skiljer 250gram!
I ditt fall tycker jag du köper ett par billigare googles än 509 och lägger dom slantarna på en ordentligare hjälm istället.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jag är 2 cm längre och 2kg tyngre så skulle säga vi är bra likadan :blink1:
Får lägga nuvarande hjälm på vågen och se skillnaderna, men då är det mörkt glas i dina glasögon ?

Det är ju ett förmånligt pris en får om en beställer både googles och hjälm :) Det här andningsskyddet, vilken funktion fyller det ? är det för att det inte ska bli kallt runt munnen, eller duger en facemask av tyg lika bra.

Hur mycket fick du betala i straff på din införsel ?

Hade gärna velat kört på ett par oranga glas, men allt ser ju ut att vara "back ordered" betyder det att det är slutsålt och de väntar på nya ?
Okej ! Andningsskyddet funkar för kyla och imma och en facemask duger lika bra men det följer med alla 509 hjälmar annars :) Stod så för mig med men jag fick grejjorna efter ca 2 veckor ändå så det är inte så lång vänte tid :) jag och min syster beställde tillsammans en hjälm och ett par brillor var. För priset som stod på 509s sida. Sen åke vi på 1000kr i tullen så 500kr på det som blir på deras sida. Glaset är nästan som klarglas något mörkare i mina evolution brillor. Men ska köpa polorised yellow tint till våren också. Som ska vara bästa allround :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Om du har en tidigare nackskada tycker jag definitivt det är värt dom extra pengarna för dig att köpa en lättare hjälm!
Jag själv kör med en V3 carbon hjälm som väger 1250g men använder ibland en Airoh som väger cirka 1000g. Jag lovar dig, det känns stor skillnad när huvudet kommer i rörelse även fast det bara skiljer 250gram!
I ditt fall tycker jag du köper ett par billigare googles än 509 och lägger dom slantarna på en ordentligare hjälm istället.
Tacksam för alla svar :) Ja har kollat på dessa carbon hjälmar, men de kostar så fasligt mycket pengar. En annan är ju snål :p Nu ska en ju iofs inte tumma på säkerheten, men när det kostar över 2000kr tycker jag det känns så mycket pengar.

Beställer jag 509s glasögon från USA och tar inge avancerat samt ber dem skriva ner priset så slipper jag momsen och då får ett par riktigt bra glasögon för en billig peng. Är väl bara Biltema som har bättre pris.

Så et alternativ är ju att beställa enbart glasögon, och som du säger satsa på en bra hjälm. Samtidigt får en tänka att det är ju min kropp och hjälmen har en ju ett bra tag.

Vilka hjälmar kan ni rekommendera som är lättta för en rimlig peng ?

När det kostar 3500 och uppåt känns det nästan hutlöst mycket. Antar at import från dirtbikeexpress eller vad det hette i England är bästa alternativt. Men jag såg ingen viktangivelse på hjälmarna där?

Vore grymt schysst om en fick tips på bra modeller, det är storlek 61-62 dvs XL jag behöver.
Får punga ut extra på hjäm och skära ner på klädfronten :p Blir gammoverallen :)

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag bytte från en 1500g hjälm till en 1000g's hjälm, så sjukt skönt!
Man känner inte ens att man har den på sig.
Rekommenderar starkt att lägga några slantar extra på en lätt hjälm.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Okej ! Andningsskyddet funkar för kyla och imma och en facemask duger lika bra men det följer med alla 509 hjälmar annars :) Stod så för mig med men jag fick grejjorna efter ca 2 veckor ändå så det är inte så lång vänte tid :) jag och min syster beställde tillsammans en hjälm och ett par brillor var. För priset som stod på 509s sida. Sen åke vi på 1000kr i tullen så 500kr på det som blir på deras sida. Glaset är nästan som klarglas något mörkare i mina evolution brillor. Men ska köpa polorised yellow tint till våren också. Som ska vara bästa allround :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Åhh härligt tack för svar! Jag kollade på svarta polarized, men som en skrev innan var rosa glas grymt.

Någon som vet någon sida där en kan se bilder på hur synen blir med olika färg tint på glasen ? Såg på en sida där de visade vitt/gul och 2 andra färger. Så att det en får lite hum om hur det kan tänkas se ut.

Kanske skulle satsa på vitt glas med chrome polarised. Såg ju att nästan alla tillvals glas var "backorsered" på deras hemsida.

streamner

Aktiv medlem
27 okt 2013
56
0
1
Ockelbo
Jag bytte från en 1500g hjälm till en 1000g's hjälm, så sjukt skönt!
Man känner inte ens att man har den på sig.
Rekommenderar starkt att lägga några slantar extra på en lätt hjälm.
Det låter ju riktigt bra! Vad är det för hjälm du har då ? Samt hur mycket fick du lägga ut.
Kläder är ju inte så noga, men huvudet är det prio 1 på! Får jag värk, är det slutkört på ett par dagar.

RedMarathon

Medlem
7 apr 2013
16
0
1
Holmsund
Köpte en ny hjälm Stelth Carbon för några månader sedan, vikt ca 950g och nu under helgen 509 Sinister X5 som passar hjälmen bra, tog med med hjälmen vid inköpet av 509 googles.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Åhh härligt tack för svar! Jag kollade på svarta polarized, men som en skrev innan var rosa glas grymt.

Någon som vet någon sida där en kan se bilder på hur synen blir med olika färg tint på glasen ? Såg på en sida där de visade vitt/gul och 2 andra färger. Så att det en får lite hum om hur det kan tänkas se ut.

Kanske skulle satsa på vitt glas med chrome polarised. Såg ju att nästan alla tillvals glas var "backorsered" på deras hemsida.
Btw om färgen på glaset. Såg för ett tag sen en tråd här på forumet som länka till en sida med beskrivning på alla olika färger på glas vad de har för för och nackdelar. Då har jag föt mig att yellow och pink hade samma egenskaper. Försökte söka fram tråden igen men utan att lyckas nu i all hast. Men ett tips är att kolla den tråden, om du nu lyckas hitta den det vill säga... :)

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Lens color explanation:

Polarized Smoke: Conditions: Great sunny day lens. Polarization cuts sun glare.
Polarized Yellow: Perhaps our best all around lens. Yellow is great for definition on snowy/foggy days and the polarization is excellent for cutting sun glare.
Polarized Brown: A great all around lens for terrain definition and cutting sun glare.
Fire Mirror/Rose Tint: Great lens for sunny days. Fire mirror cuts sun glare, while rose tint is great for terrain definition.
Fire Mirror/Clear: Great all around lens. Fire mirror cuts sun glare, while clear inner lens is great for low light days.
Green Mirror/Rose Tint: Great sunny day lens. Green mirror cuts sun glare, while rose tint helps with terrain definition.
Red Mirror/Rose Tint: Great sunny day lens. Red mirror cuts sun glare, while rose tint helps with terrain definition.
Bronze Mirror / Smoke Tint (Standard): Conditions: Best in bright sunny conditions
Chrome Mirror / Yellow Tint: Conditions: Great in sunny conditions, good in low light.
Gold Mirror / Yellow Tint: Conditions: Great in sunny conditions, good in low light.
Blue Mirror / Blue Tint: Conditions: Best in bright sunny conditions
Yellow Tint: Conditions: Great low light (cloudy, foggy, overcast) lens.
Orange Tint: Conditions: Great low light (cloudy, foggy, overcast) lens.
Clear (no tint): Conditions: Best lens for night riding. Also good in low light conditions.
Rose Tint: Excellent low light lens. Rose tint is superb for terrain definition.
Smoke Tint: Great mid range lens. Works well in both sunny and overcast days.