Intresserad av 2019 modeller?

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Verkar som hardcore håller på att ta slut det är inte tagit hem så många,alpha blir arctics storsäljare iår,
gav mer än 135 med monstercheck.
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Möjligt...
Men jag är helt klar i min övertygelse.
Skulle inte vilja ha en matta som viker sig i sidled.
Har haft det (T-motion) och vill inte ha det igen.
I mina ögon är denna sämre än T-motion.

Men men, jag kan ha fel :)
Få se om jag blir överbevisad med tiden...
Verkar som att du blivit överbevisad, jänkarna som hunnit få snö är lyriska over there över nya alphan, tidigare axys och doo förare hyllar den. Vetkar va längesen Arctic har sålt så här mycke skotrar
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Någon som kört något än? Hört om knäckt boggieskena men inte sett bilder..

även läst någon ekonomisk rapport från Textron med galet dåliga siffror och sammanslagningar, men inget som känns orimligt för att skruva på organisationen efter uppköpet..i Sverige känns det ju som att artic blivit det alla vill åka?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ingen som testat sin alpha ännu och vill delge sina tankar?
Har också hört om att boogieskenan knäcks lätt, men bara rykten i stilen "jag har en arbetskollega som..."
Så hur ser sanningen ut där ute i Sverige?
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Har kör min A1 7-8h nu. Är ju ingen super expert och bara 1/2 m snö. Men jäklar vad lätt den är att skråa med. Det som imponerar mest är när man måste byta riktning i tät skog. Tidigare har man brutit med kanten på mattan i snön. Och lätt sprunit ner sig. Nu får man också bända..men bara att små dutta på gasen å smyga fram. Trots att det är jäkligt brant. Som att åka med trail hoj, fast på snön.

Har dock vipat omkull några gånger. Speciellt när man stannar å hela mattan inte har stöd.
Man måste lära sig komma ur sväng. För svänga vill den gärna göra. Blir klart bättre med dämparna i hårda läget. Kör man mjuka läget svänger det väl mycket.
Skall prova ett par CaPro Bc nästa gång.
På led funkar den som vilken mountain maskin som helst. Skönt att slå över till mjuka läget på dämparna. Med isrivare så låg jag runt 45 grader på led.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Verkar som att du blivit överbevisad, jänkarna som hunnit få snö är lyriska over there över nya alphan, tidigare axys och doo förare hyllar den. Vetkar va längesen Arctic har sålt så här mycke skotrar
Har inte sett detta svar förrän nu...

Så man är överbevisad för att några jänkare säger si eller så???
Hur många nya maskiner blir inte höjd till skyarna i början???

Minns hur alla var lyriska över T-motion.
Många är det fortfarande, och visst den passar vissa åkare.
Men när folk kört ett tag, läs en säsong eller 2 så inser man nackdelarna.
Därför bygger numer en del åkare om sina T-motion så den blir stum.

Jag själv köpte en ny XM-Summit -13.
Första säsongen var jag supernöjd.
Säsong 2 började jag inse nackdelarna, små egenskaper som växte med tiden.
Små nackdelar märker man inte direkt, de växer fram.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Nu har jag bara kört kanske 4-5 timmar och vi har ingen snö värd namnet.. men den är väldigt lik mina Summitar (på ett bra sätt) när det är lite snö, behövs väldigt lite av föraren och åker dit man vill; men såklart blir den ju å andra sidan känslig om man gör/styr för mycket. Jag trivs otroligt bra på den och känner mig hemma. Steget från summiten med t-motion känns jäkligt liten faktiskt. Ska bli spännande att se hur den går när vi får lite mer snö om den är mer förutsägbar än summiten..

Än så länge känns det i vart fall jäkligt bra!
 
Last edited:

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Har sett på blocket att några ska sälja sin Alpha 1 redan efter bara någon mil. Är det något tok med maskinerna?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har sett på blocket att några ska sälja sin Alpha 1 redan efter bara någon mil. Är det något tok med maskinerna?
Tror folk inte är mer långsiktig än att om det inte är super före början av Januari så blir det ingen vinter så man säljer maskinen. =)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Nu är jag inne på för mig okänd mark, men jag måste bara fråga... Vad är det som lockar med alpha one?
Visst, det är en lite annorlunda konstruktion än vi är vana med, intressant på sitt sätt. Men för skandinaviskt före, vart är användningsområdet?

No offense, just wondering...
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Nu är jag inne på för mig okänd mark, men jag måste bara fråga... Vad är det som lockar med alpha one?
Visst, det är en lite annorlunda konstruktion än vi är vana med, intressant på sitt sätt. Men för skandinaviskt före, vart är användningsområdet?

No offense, just wondering...
samma användningsområde som vilken annan 154 eller dito.
väldigt lättsvängd i trånga ställen
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tror ni monorailen kommer till fler modeller 2020?
Då folk verkar hoppa in i stenar och stubbar för att sen skylla på Monorailen så tror jag A-C håller det till att det blir en M8000 & en M6000 som får den. Sen behåller man en Hardcore för dom som knäcker skenor.
Användningsområdet känns ganska smalt också, hade det varit till fördel på led så hade nog SX maskierna haft det redan dom också.