Ingen gnista yamaha 700

N_Andesson

Medlem
28 jan 2019
10
1
3
43
Bengtsfors
Hej!
Har en yamaha mm 700 -00, som när jag försökte starta den i höstas gick igång 2 gg i typ 2sek under på startas. Sen blev den stendöd. Och det finns ingen gnista.
Har kollat dödarknappen och den verkar fungera som den ska.
Och kollat alla kablar i elsystemet och finner inga brott eller skav på dom. Plus att jag satt på en ny stator.

Den gamla såg lite bränd ut på ett par lindningar. Men forfrarande ingen gnista.. Funderar på om de kan va cdi boxen?

Men de verkar nästan omöjligt att hitta en till en -00a. Men till -01 finns de massor att få tag i. Kan det fungera med en till en nyare trots att det är olika nummer på boxarna?
Mvh Niklas
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
samma motor så länge det är en venture/vmax/eller SXR 700 då ska det passa ifrån -01
passar inte om det är ifrån SRX
 

N_Andesson

Medlem
28 jan 2019
10
1
3
43
Bengtsfors
samma motor så länge det är en venture/vmax/eller SXR 700 då ska det passa ifrån -01
passar inte om det är ifrån SRX
Aha så de är inte så noga med boxnr? För min box heter 8CH-00 F8T34071. Och dom boxarna som säljs ersätter boxnr 8DG-85540-00. Vore kanon om det funkade. Ser att dom går till en massa olika yamaha Skotrar
 
Reactions: allimac32

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Som jag nyss skrev i andra tråden med samma problem så kolla under sadeln så inte kablarna till baklyset är nötta då plus går ut i jord! De kan knäcka en ny stator!
 

N_Andesson

Medlem
28 jan 2019
10
1
3
43
Bengtsfors
Kabeln under sadeln såg bra ut.
Märkligt är att det kommer ström till tändspolarna när jag mäter på kabeln som kommer från cdi till spolarna.

Vore skumt om alla 3spolarna är trasiga samtidigt.
Går den kabeln som kommer ur spolarna till jord? Kanske är dålig jord nån stans?

Riktigt frustrerande att skotern inte går nu när det äntligen finns riktigt med snö här nere i Dalsland
 

janne.w

Ny medlem
11 mar 2019
1
0
1
60
janne.w1
Hej har samma problem. Dock inte kollat kablarna under sättet. Allt annat kollat. Har nu köpt stator som sen ska testas. Cdi funkade den du köpte 01 cdi box??? Har läst att Yamaha kan ha en krock sensor om man skulle köra på ett träd ska en så kallad nöd stopp slå till. Kopplad i fronten. Har inte min skoter i närheten så har ej kunnat kolla detta. Om så är kan felet vara där
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hej har samma problem. Dock inte kollat kablarna under sättet. Allt annat kollat. Har nu köpt stator som sen ska testas. Cdi funkade den du köpte 01 cdi box??? Har läst att Yamaha kan ha en krock sensor om man skulle köra på ett träd ska en så kallad nöd stopp slå till. Kopplad i fronten. Har inte min skoter i närheten så har ej kunnat kolla detta. Om så är kan felet vara där
Mät upp eller byt picuppspolen som sitter utanför svänghjule jag tror den sitter fast i statorn utan kontakter så du måste nog kapa kablarna och löda fast den mot statorn vid byte (ej säker på det kan finnas delning). Om picuppen är väck får man ström till cdi box men ingen inpuls när de ska gnista. Jag vet inte vilket ohm den ska ha men pickar brukar ligga allt från 150-400 ohm du bör hitta rätt värde med googling. Men obs den kan även va väck om den har rätt motstånd så man måste även mäta den medans man drar i dragstrt elkler kör en startmotor för att se om den ger stötvist med ström. Om den är ok ska den ge korta strömpulser 3ggr per varv på motorn.
Läs denna korta tråd där de va fel på picup coil de är visserligen en Viper men jag tror kabelfärger stämmer.
cs.amsnow.com/sno/manufacturers/f/29/t/39005.aspx
 
Last edited: