Ingen gnista rotax 600 -02

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Skotern som är en grand touring 600 SE -02 bara tvärdog mitt på leden och efter det finns det ingen gnista!

Vad tror ni det är som har gett upp? Statorn, tännspolen, mpemboxen !?

Vad ska jag börja någonstans för att så fort som möjligt hitta felet?

Mycket tacksam för hjälp!

Matte

N

N_w

börja med att byta tändstift kolla tändhattarna. hoppa aldrig på de värsta först! titta så alla kablar är hel på tändspole mpemboxn, sen kan du be något företag hjälpa dig att resistans mäta tändspolen till och börja med, mpem boxen går inte testa

// Jonatan

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Om du har ett bra universialinstrument med Ohm och voltmätare kan du mäta dig fram till var felet är. I din maskin sitter det ett 290 watts system och då kan du kolla mätvärdena enl. följande:
Ur primärtändspolen som sitter på tändplattan kommer det en svart/röd och en röd kabel. När du mäter mellan dessa skall du få 11,6 - 21, 6 Ohm. Du kan även mäta volten ur spolen genom att mäta mella dessa kablar och dra i startsnöret eller köra startmotorn. Då skall du få 15 - 30 volt.
Om dessa värden är ok så blir nästa steg att mäta volten ur MPEM boxen. Mät i mella stiften i uttaget som går till tändspolen. Du skall då få 25 - 100 volt när du drar i startsnöret eller kör med startmotorn. Får du detta värde kan du naturligtvis även mäta tändspolen men det behövs ju egentligen inte för du har ju redan fått svaret. Tänk på att dessa värden gäller vid rumstemperatur 18 - 20 grader. Lycka till

MarcusD

Medlem
13 mar 2010
20
0
1
Östersund
Håller med bost och gillar att han anger voltantal från spolen. CDI:n ska ju få Volt växelström (VAC )från tändplattan (Statorn) CDI:n laddar upp sig i väntan på signal från impulsgivaren som sitter vid statorn och genererar en mindre strömpuls en gång per varv. Så impulsgivaren måste också fungera. Mät resistansen mellan de två kablarna. På min Vmax 600 ska det vara 207 Ohm.

Har CDI:n ström och får signal så ska den skicka ström till tändspolen som ger gnista till tändstiften. Har den det så får du mäta om det kommer ström till tändspolen. Gör det inte det så:
1. är CDI:n trasig
2. Dödarkretsen är sluten och stänger av CDI:n (Kolla kabeln ända fram vid CDI.n så att den inte är jordad)
3. Voltantalen är för låga.

Som referens har jag mätt upp max 32 VAC på tändningslindningen och max 1 VAC från impulsgivaren på v-maxen. Min skoter startar ändå inte fast jag provat med två olika CDI-boxar. Den tänder och går några varv ibland. En CDI-box borde ju vara antingen hel eller trasig. Fast det är ju så att den laddas och kanske måste den upp i visst mycket innan den skickar en puls?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu har våren och sommaren gått och vintern närmar sig. Har inte lyckats tagit tummen ur arselet och fixat skotern men nu är det så dags.

Började idag och gjorde en avdragare och fick bort svänghjulet så jag kommer åt statorn. Kan man mäta den nu när svänghjulet är borta eller hur ska jag gå tillväga för att fastställa att det är fel på den vilket det troligen är? Skulle vara skönt att veta om det går så man slipper mät upp alla eldetaljer då jag är kass på vad allt el heter.

Bifogar en bild

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.048
929
113
Kramfors
Statorn är garanterat väck.. jag har lindat om uppimot 10st av just denna sort. Mät ohm värdet mellan den svart/röd och röda kabeln och då ska det visa ca 11-20ohm

Du behöver inte ta lös något alls för dennas mätning,,bara mäta i kontaken som går in i boxen.

Jag extraförstärker statorerna vid omlindning genom att linda alla trådar i värmetåligt lim . Påsåvis kan dom inte senare vibrera sönder

pma om du vill ha lindat

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Håller just nu på att leta efter den svart/röda och svarta kabeln men lyckas inte hitta på den? Vilken box är det du menar att kontakten går in i?

bifogar en länk till en sprängskisser på skotern om det skulle kunna hjälpa mig på något sätt!

http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=12&A=513

När jag väl hittar kabeln, troligtvis med eran hjälp ska man köra skotern på startmotorn då för att kunna få något ohm värde?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.048
929
113
Kramfors
Det är kontakten längst till vänster på sprängskissen som går till "see magneto" står det i en rutabredvid kabeln Du behöver trioligtvis inte starta skotern för om du har tur visar den fel värde Ostartad. Kolla även så den inte tjuvjoradar i chassi från någon av dessa kablar!! ohm mätaren får inte reagrea lilla minsta om du kollar mot jord från någon av dess kablar! Ofta det felet faktist

Om den visar rätt ohmvärde och inte tjuvjordar får du tjuvkoppla in dig på dessa två kablar ,,,tryck igenom knappnålar genom kablarna och sätt voltmätarn där och och starta maskinen då bör du får uppimot 30 volt på lite varv .

Problemet är att den kan visa rätt volt också för dom är luriga och då är omlindning på changs enda alt. Jag lindade om en stator till en sådan maskin som var helt riktig enligt alla mätvärden men när den var omlindad funkade skiten. Så du ska vara glad om något värde är åt hell...
Dessa statorer vibrerar sönder på löpande band när maskinerna gått visst antal mil

Jag brukar låva livstids garanti på mina omlindningar för dom är i stort sett homogena dvs ingen tråd ligger löst allt är limmat.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När jag tittar nu på skotern så kommer det ut 4 kablar från den kabeln du menar om jag inte har missförstått dig! Hittar ingen som är svart/röd och svart!

Se bild

Efter att ha försökt mätt ut den kabeln i alla fall så är "pinnarna" på min multimeter lite för stora för att komma in i kontakten är det bara att förlänga dom med tex 2 nålar så man kommer in riktigt i kontakten?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.048
929
113
Kramfors
Ofan Hummm jag kan ha fel ur minnet förtåss (ska kolla sprängskiss igen) Kan var någon av dom andra kontakterna . Man ser inte så bra på sprängskissen .Det ska vara på en kabel som drar iväg in i mangnethuset till statorn långt ner på motorn .

Ja man får inte in multimeter piggarna i denna kontakt så pula in vad som hellst som leder ström eller stick igenom knappnålar rakt igenom kabeln innan kontakt.
tyvärr kan jag inte se bilden du inte lagt ut he he

Kollade nu Och på denna länk visas statorn och då tror jag att det är kontakten som heter 6,7 som du ska mäta i ..kabeln såg fasligt kort ut så den ligger evnt längre ner från cdiboxen
http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=513&B=33

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Okey tack för hjälpen än så länge! Ska kika på det imorgon när jag har lite tid.

Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu har jag lyckats lokalisera kablarna och så har jag försökt mätt men jag är lite förvirrad.

Kabel 6,7 som kommer från statorn låg helt löst och satt inte ansluten till något? När jag mätte den så fick jag typ 1,9 ohm. Dock så fick jag inget värde alls om jag hade kabel 4 (kommer också från statorn) urkopplad när jag mätte 6,7 kabeln. ( http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=513&B=33 ) Kabel 4 är i sin tur inte direktansluten till mpem boxen utan den går via voltregulatorn. När jag sedan skulle kolla jordningen på kabel 6,7 så fick jag 1,9 ohm när jag mätte ena kabel och ena mulitimeterpiggen på motorblocket. Vad kan man konstatera av det?

Vad är kabel 6,7 till för om den inte är ansluten till något? I sprängskisserna står det vart alla kablar går just förutom den.

Finns det nå mer ohmvärden jag kan mäta på skotern för att försäkra mig om att multimetern funkar och att jag gör rätt när jag mäter?

Tog bort svänghjulet bara för att kunna lokalisera kablarna men är nästa steg att sätta tillbaka det och köra skoterna på startmotor för att försöka mäta om jag får nå volt?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.048
929
113
Kramfors
Tyvärr är det för länge sedan jag mätte upp detta direkt på skotern. . Ta lös statorn och följ kablarna direkt från drivspolarna. Då kan man inte missa dom för dom sitter separat fastlödd bredvid varandra på statorns baksida , mittimellan drivspolarna som markant skiljer sig från lysspolarna . Det är 3st drivspolar för tändning.

Då kan du även besikta hurpass sprucket plastlskyddet är som skyddar spolarna (lack). Om dom är sprucken lite här o där kan man misstänka lindningbrott. Dom brukar spricka i lacken efter några år av värme o vibrationer och då åker trådarna direkt

Om ohm värdet är bra direkt mätt på lödplintar nedanför (ca 15-20ohm ) spolarna men inte ute i kontakter så får du skala av all issolering och leta kabelbrott på väg ut till kopplingsplint.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Då ska jag ta och titta på det imorgon så får jag hoppas att jag kan konstatera att det är statorn som spökar så jag kan lyckas fixa skotern nu innan vintern.

Tack för att du engagerar dig Boost och hjälper till med tips. Det är guld värt!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu har jag tagit bort statorn men förstår likt förbannat inte hur jag ska göra! Känns som inte din beskrivning stämmer överens med min stator?

Länkar 2 bilder för att förhoppningsvis underlätta att lösa detta problem. (Ursäkta storlken men vet inte hur jag förminskar formatet)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.048
929
113
Kramfors
Kanonbra med bilder... Om du vänder på statorn ett halvt varv så ska du se vart dom svart o röda kablana är fastlödda. Dom ska vara i själva statorplatta nedanför spolarna. kraffsa fram bra kontatyta så du kan mäta direkt där. Ta gärna ett kort o lägg ut som visar andra sida stator

1. Mät kall och då ska värdet vara runt 14-25ohm .
2. värm statornlindningarna med hårtork eller varmlufstpistol och då ska värdet öka några enheter. typ från 15 till 18 eller strax mer. Ökar inte värderan eller rentav sänks så har man error.
och skulle värdena helt försvinna vid värmning så har man garantert error as hell.

3. Mät även från någon av röda eller svarta kablen och mot jord på statorn,,,spelar ingen roll vilken av kablaran du väjer. Det får inte förekomma jordning what so evver uinga utslag på multimetern får förekomma för då har man tjuvjord.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Den svarta och röda kabel är inte vara fastlödd utan är inlindad direkt i "spolarna", hoppas du kan se tillräcklig från bilderna. Sedan så både från den röda och den svarta kabel går det två trådar vadera åt olika håll om du förstår vad jag menar.

Fixar gärna fler bilder....

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.048
929
113
Kramfors
Oj Denna stator trodde jag inte det skulle sitta i din maskin . Den där har jag ingen koll på,, inte underligt inget stämde.

Ja då blir det att leta värden och kabelfärger på nytt någonstanns? Leta Verstashandbok eller pdf . Eller far till närmsta skiidoversta dom borde kunna mäta upp den.

Den där statorn är säkerligen mer stryktålig än dom som har fina trådar speciellt för drivspolarna så du kan ha tur att den är ok. STOR CHANS!

Finns en bov till i dramat som kan vara väck och är bet enklare att mäta och billigare. Pickuppcoilen ,, den lilla separata spole som mäter utanpå svänghjulet. Mät ohmvärdet på den och notera om det är stabilt (inte pendlar) vet tyvärr inte rätt värde på den men sk säkert ligga allt från 160-250 ohm och stabila siffror.

Bara hoppas att den är väck