hur mycket effekt kan man klämma ur ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Om man skulle skicka in orginalmotorn i tnt'n till nån motortrimmare hur mycket effekt kan man klämma ur en rotax 593ss motor tro ?:hmmmm2::D Om man har en budget på typ 30k

Grovestream

Aktiv medlem
12 feb 2009
90
0
6
Piteå
Finns ju ingen mening att köpa en tnt och sen trimma den för 30k, då förlorar man ju bara på att köpa tnt ist för en 800 direkt.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag håller absolut inte med.

Det är inte alla som vill åka standard 800.
En portad och pipad 600, är en magisk snurra, så jag skulle lätt förstå dig om du utförde denna "operation" :)

Jag har absolut inget behov av en 800, men jag kan lätt tänka mig att köpa en 600, som senare får sig en dos optimering/trim...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
http://www.2strokeheads.com/

du har ganska många alternativ om du vill lägga 30K på din motor.. .
om du känner att du MÅSTE(!) ha kvar din TNT motor och inte sätta in en 800R så kommer du nog att kunna hamna runnt 130HP, hade du haft en 600HO hade du kunna hamna på 150hp..

Men grejjen är den att 800an är inte märkbart tyngre än 600an, och för din TNT motor kan du få ut en hel del på blocket.. sälj den

, köp en 800R, köp ett 860R BB-kit till den och så har du 180Hp för nästan samma pengar som du lägger på din TNT annars. Detta är med standard pipan. En mkt potent sleaper allså..

S

StoxResearch

twister:
Vad många tyvärr missar är att med en 600 så får du förutom lägre vikt på själva motorn (inte så mycket), även en kortare motor, samt mindre vevaxel. En mindre vevaxel innebär tex mindre gyroverkan och därmed en mer lättsvängd och smidig skoter. Rapp som stryk blir den också (BB, portning). Kort sagt, skotern blir skitskoj! Tyvärr är det nästan alla som tror att endast effekten spelar roll. Så är det inte.

Jag förstår inte alls att folk knappt lägger pengar på BB kit och portning, utan istället nästan uteslutande byter till en större motor. På det sättet garanterar man att man alltid får köra runt med löjligt sävliga motorer. 800R motorn standard tex är i mitt tycke ungefär lika rapp som en Sachs 290, :p

Satsa pengar på portning ifall du känner för det. Satsa pengar på en 800 motor istället ifall du känner för det. Ser inget fel i något av detta. Pengar är pengar. Pengar använder man för att ha kul.

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Tja!

Om man skulle skicka in orginalmotorn i tnt'n till nån motortrimmare hur mycket effekt kan man klämma ur en rotax 593ss motor tro ?:hmmmm2::D Om man har en budget på typ 30k

Jag brukar räkna 1000 kr per hk. Har stämmt hyggligt efter de senaste projekten.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
twister:
Vad många tyvärr missar är att med en 600 så får du förutom lägre vikt på själva motorn (inte så mycket), även en kortare motor, samt mindre vevaxel. En mindre vevaxel innebär tex mindre gyroverkan och därmed en mer lättsvängd och smidig skoter. Rapp som stryk blir den också (BB, portning). Kort sagt, skotern blir skitskoj! Tyvärr är det nästan alla som tror att endast effekten spelar roll. Så är det inte.

Jag förstår inte alls att folk knappt lägger pengar på BB kit och portning, utan istället nästan uteslutande byter till en större motor. På det sättet garanterar man att man alltid får köra runt med löjligt sävliga motorer. 800R motorn standard tex är i mitt tycke ungefär lika rapp som en Sachs 290, :p

Satsa pengar på portning ifall du känner för det. Satsa pengar på en 800 motor istället ifall du känner för det. Ser inget fel i något av detta. Pengar är pengar. Pengar använder man för att ha kul.

Vilken vev använder du dig av i din 990 BB?
Mitt exempel, ifall de var de du påpekade var inte en standard 800R motor för 30K

S

StoxResearch

melmaq:
Min 990 är helt billet, ingen likhet alls med nån seriemotor, förutom tändning, slidaxel och Polaris VES. Grejerna som är i den, dimensioner på axlar, skinkor, lager mm är likvärdiga som på 670n, alltså riktigt klent dimensionerat. Ingen 10000 mila motor precis, :p Men behöver jag nämna att den är RIKTIGT rapp, imponerande för att vara en 1000 faktiskt.

Nä, det var inte det jag syftade på, :) Det är klart att om man vill ha ännu mer effekt (som jag ville) så måste man gå större. Men säg att man nöjer sig med 140-150 hk, då finns det en massa alternativa vägar.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
StoxResearch: Ah alright, jo jag har för mig jag sett nån film för ett tag sen när du drog nån nytro bla. ruskigt lätt. Vart lite nyfiken bara när du nämde de med stora vevaxler. Och som du säger så är ju din slidmatad och en helt annan uppbyggnad än en SerieIII'a.

Men twister, hur mkt ska du skjuta till i projektet?
30.000:-
eller 30.000:- + de 13-15.000kr du kan få när du säljer orginal motorn?

De e mkt pengar, och som Stox påpekar pengar är pengar och för dem så ska man ha kul :)

S

StoxResearch

melmaq:
Jo, att spöa Turbo Nytro i starten är ingen större match verkar det som (det var milsvid skillnad), iaf inte utan lustgas eller holeshot funktion eller liknande. Det var inte jag som körde för övrigt, utan min proffsiga kusin, :)

Pengar är till för att användas. När jag satsar på nåt så är det sista jag tänker på ifall jag får tillbaks pengarna eller ej. Men alla är olika.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om jag inte trimmar den motorn jag har så skulle jag tänka mig att lägga 30k+ de slantarna jag får för min orginal motor !